Na jihu Moravy vznikají tři zcela nové dálnice. Kudy přesně povedou a kdy budou hotové?
Česko nadále pokračuje v modernizaci dálnic. Staví se nové úseky, jiné se zase opravují a zdokonalují. Naše země se přitom snaží co nejblíže přiblížit evropskému standardu. Tuzemské dálniční sítě totiž v porovnání s Evropou zaostávají – jsou kratší a jejich výstavba trvá déle. Jejich kvalita je navíc podle hodnocení nižší, než je tomu například v západní evropských zemí. To ovšem nic nemění na tom, že se naše republika snaží dopravu a provoz nadále zdokonalovat. Nová výstavba nyní probíhá i na jihu Moravy, vylepšují se ale i jiné úseky napříč republikou.
Dálnice jsou nejvyšší kategorií pozemních českých komunikací. Nejvyšší povolená rychlost aktuálně činí 130 km/h, vláda ale zvažuje zvednutí limitu na 150 km/h na některých vybraných úsecích. K 1. lednu 2025 české provozované dálniční úseky měří 1 486 km. Cílem samozřejmě zůstává neustále je prodlužovat, aby se napomohlo plynulejšímu a rychlejšímu cestování. V loňském roce se otevřelo 74,1 km nových dálničních úseků. Ředitelství silnic a dálnicX (ŘSD) na výstavbu loni přitom použilo rekordní rozpočet přesahující 80 miliard Kč.

Opravy na D35
Podobné plány platí i pro rok 2025. „Dostavěna bude dálnice D1 a výrazně se rozšíří také severní propojení Čech a Moravy díky dálnici D35. Dálnice nejen otevíráme, ale výstavbu dalších též zahajujeme. Letos zahájíme dalších 64 kilometrů nových dálnic a 45 kilometrů silnic I. třídy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka. Právě lepší propojení severních Čech a Moravy patří mezi nejhlavnější body letošního roku. Od 29. března byly zahájeny plánované práce k opravě úseku D35 od Křelova po Litovel. Rekonstrukce měří 12,5 km a uzavře levý pruh směrem od Olomouce do Mohelnice. Na uzavřené nájezdové větve pak platí objížďky. Na daném úseku proběhne frézování, recyklace za studena na místě a pokládky nových asfaltových vrstev. ŘSD uvedlo, že při plánování kladlo velký důraz na termín opětovného otevření dálničního úseku. Oblastí běžně projíždí 27 000 aut denně, rychlost celého procesu je tak velmi důležitá. Ke znovuotevření má dojít na konci letních prázdnin.
Obchvat uleví místním
Změny nastanou také u Litomyšle. „V nejbližší době začne stavba obchvatu Litomyšle, což je poslední nerozestavěný úsek dálnice D35 v úseku Litomyšl–Janov,“ říká generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Kromě moravských úseků se mají zprovoznit také 4 nové úseky dálnice D35 v Pardubickém kraji a Královehradeckém kraji. Mezi nejdůležitější patří především obchvat u Vysokého Mýta, který zmírní proudící provoz skrz město a uleví tamním obyvatelům. Letos začne i výstavba dalšího úseku dálnice mezi Hradcem Králové a Jičínem. Ten bude měřit 16,3 km. Obyvatele východních Čech zajisté potěší i fakt, že se konečně začne stavět chybějící úsek dálnice D11. „Významný úsek na dálnici D11 mezi Jaroměří a Trutnovem by měl být zahájen ve třetím nebo čtvrtém čtvrtletí roku 2025, což znamená, že dálnice D11 bude rozestavěná v celé své délce,“ doplňuje Mátl.

Do Rakouska snadněji i rychleji
Vraťme se ale ještě na Moravu. V plánu je i zahájení stavby tří nových dálničních úseků vedoucích z Pohořelic až ke státní hranici s Rakouskem. Celková délka činí 23,1 km. Celý proces je ovšem aktuálně ve fázi plánování, stavět by se nicméně mělo začít koncem příštího kalendářního roku. Jestliže by se vše povedlo podle očekávání, řidiči by po tomto úseku mohli začít jezdit do Vídně už v roce 2031 nebo 2032. „Máme připravené projektové dokumentace pro úseky před a za Novomlýnskou nádrží, kde máme už zpracovaný koncept dokumentací. Zároveň v té jižní části běží majetkoprávní příprava, protože zde historicky bylo vydané územní rozhodnutí, máme geometrické plány a vykupujeme pozemky. A na jaře vydáme pokyn k zahájení prací na zadávací dokumentaci na zhotovitele na té jižní části za vodní nádrží. Jedeme tak, abychom přípravu maximálně zkrátili,“ říká Mátl.
Úleva brněnskému provozu
Práce intenzivně probíhají i na dálnici D43, která vede v úseku Brno-Moravská Třebová. Jedná se o část, která spojuje dálnice D1 a D35. Celá část měří 78 km. Kdysi také šlo o rychlostní silnici, od roku 2016 má nicméně oblast opět označení dálnice. Momentálně se tedy dálnice rozrůstá o necelých 80 km a výrazně uleví dopravě okolo brněnského Velkého městského okruhu.
Česko ve výstavbě rozhodně nemůže zahálet. Plánem totiž je, aby byla základní dálniční síť hotová do roku 2033. Po dokončení celého základního konceptu se nicméně plánuje výstavba dalších dálnic. Jde například o obchvat Prahy nebo dálniční propojení Plzně a Jihlavy. Dokončení těchto dalších projektů je plánováno na rok 2050.