Kupte si tohle auto, než ho předpisy EU zakážou. Je to poslední jednorožec kvalitního a úsporného motoru
Smráká se smráká nad zážehovými a vznětovými motory. Evropská unie zatím neuhýbá z cesty a drží se cíle zakázat do roku 2035 prodej nových automobilů s těmito motory. Současně s tím dochází průběžně ke zpřísňování emisních norem zvaných EURO. EURO 7, které vstoupí v platnost v roce 2026, zavádí opět o něco přísnější podmínky pro provoz starších automobilů. Jedním z takových ohrožených druhů jsou i auta značky Mazda, která používají motor Mazda Skyactiv-X. Auta s tímto motorem jsou díky budoucí legislativě v ohrožení.
Na obzoru je EURO 7
Než se podíváme blíže na motor samotný, je nutno mírně uklidnit majitelé vozů Mazda s tímto motorem. V roce 2026 by skutečně nemělo nastat to, že vám auto někdo zabaví nebo se vám jej rozhodně úředně zrušit. V současnosti provozovaná starší auta zůstávají schválená podle normy, která platila v době jejich uvedení na trh. Problém pro starší vozy nastane především s souvislosti s dalším a dalším zvyšováním cen paliv do zážehových a vznětových motorů v souvislosti se zvyšováním cen emisních povolenek. Což také souvisí s předpisy EU. Budou se také zpřísňovat kontroly emisí u starších vozů se spalovacími motory.

Majstrštyk Mazdy jménem Skyactiv-X
Ale zpět k našemu favoritovi na jednoho z „jednorožců“. Motor Skyactiv-X byl automobilkou Mazda vyvinut relativně nedávno, v roce 2019. Navazuje na svého předchůdce Skyactiv, který byl vyráběn a instalován do Mazd v různých verzích od roku 2011. Mazda motor použila do vozů Mazda 3 a Mazda CX-30. Motor je držitelem jednoho světového primátu. Jde totiž o první komerční benzínový motor, který začal využívat homogenní kompresní zapalování (tzv. HCCI). Při tomto typu zapalování se směs paliva a vzduchu samovolně zapálí při stlačení menší, samostatně zapálené dávky paliva.
Jde tedy o kombinaci zážehového a vznětového motoru. Díky tomu může být docíleno kompresního poměru 16:1. Motor tak může pracovat mnohem úsporněji než konvenční vznětový motor. To v celkové důsledku snižuje spotřebu paliva a emise. Účinnost spalovacího procesu je vyšší o 20 až 30 %. Potenciální problémy se zapalováním způsobené kompresním typem zapalováním jsou vyřešeny tak, že každý válec je vybaven zapalovací svíčkou s technologií SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). V motoru je instalován malý kompresor. Jeho úkolem je do motoru přivádět více vzduchu. Díky tomu je tak zapalovaná směs paliva ochuzena na potřebnou úroveň i při vyšších otáčkách motoru. SPCCI pracuje v principu tak, že nasává chudou, homogenní směs vzduchu a paliva, kterou poté stlačuje, až se blíží bodu, kdy by došlo k samovolnému vznícení. Druhý vstřikovač poté přidá do válce sekundární dávku paliva přímo na zapalovací svíčku.
Tato sekundární dávka se zapálí, což způsobí velmi rychlý nárůst tlaku ve válci do bodu, kdy dojde ke kompresnímu zapálení zbytku paliva. Zapalovací svíčka umožňuje motoru fungovat také jako zážehový motor například při vysokých otáčkách a vysokém zatížení.

Mazda 3 a Mazda CX-30 – vozy, se kterými ještě můžete zažít, jak Skyactiv-X pěkně „šlape“
Mazda 3 je vůz, který japonská automobilka vyrábí od roku 2004. Výroba 4. generace a zatím poslední generace vozu začala v roce 2019. S motorem Skyactiv-X je vyráběn typy 2.0 X. Výkon motoru je 132 kW (181 koní) a točivý moment 224 Nm. Výrobce uvádí spotřebu 5,4 l/100 km. Reálná spotřeba se při řádné údržbě motoru pohybuje mezi 5 – 6 litry/100 km. Díky motoru pak může auto akcelerovat z 0 na 100 km/h za 8,2 vteřiny a dosáhnout maximální rychlosti až 216 km/h.
Druhým vozem, ve kterém Japonci použili motoru Skyactiv-X, je typ Mazda CX-30. V tomto případě byly do vozů montovány dva typy motorů fungující na principu Skyactiv-X. Tím prvním je motor 2.0 l Skyactiv-X 6AT a tím druhým je 2.0 l Skyactiv-X 6MT. U obou jsou základní parametry motoru stejné jako u Mazdy 3. S ohledem na jinou konstrukci auta se mírně liší v parametrech jako třeba průměrná spotřeba paliva (5,5 l/100 km u auta s automatickou převodovkou vs. 5,2 l/100 km u auta s klasickou 6-rychlostní převodovkou) nebo maximální rychlost vozu (204 km/h, ať už s automatem nebo bez automatu).
Motory japonských aut jsou obecně známy svou spolehlivostí a ani Skyactiv-X není v tomto případě výjimkou. Je to zkrátka spolehlivý a mechanicky poctivý motor. Má své přednosti a svou unikátnost. Jen už má zkrátka především v Evropě hodně na kahánku…
Zdroje: wikipedia.cz, autogaraz.cz, automobilrevue.cz