Mělo být českým Rolls Roycem, ale stal se z něj propadák století. Přesto ho teď ojeté pod 4 000 000 Kč nekoupíte
Málokdy se české automobilky pokusí konkurovat zahraničním výrobcům v oblasti těch nejluxusnějších vozů. V průběhu devadesátých let se o tento krok pokusila tradiční automobilka Tatra, její vůz však zklamal na celé čáře. Jednalo se ale o natolik specifické auto, že ještě dnes si drží na trhu vysokou hodnotu, přestože pověst nákladného omylu ještě docela nesetřáslo.
Auta české výroby dokážou budit respekt i v zahraničí. Škodovky se po silnicích jiných států prohánějí naprosto běžně, a ještě k tomu zvládají sbírat ocenění a skvělá hodnocení. Nákladní vozy od Tatry také mají skvělou pověst i za hranicemi, ale poslední pokus Tatry o osobní automobil se ani zdaleka nevyvedl.
Poslední osobák od Tatry
Kopřivnická automobilka Tatra je proslulá zejména svými nákladními auty. Tradice výroby osobních aut této značky však sahá daleko do historie. Už na konci 19. století vyjel na cesty první automobil sestavený ve střední Evropě. Vůz Präsident spadal ještě pod značku NW, která Tatře předcházela. Zlatou éru v oblasti osobních aut zažila Tatra ve třicátých letech 20. století.
Převratný byl model Tatra 77, který tehdy šokoval svět svojí na svou dobu netypickou aerodynamickou karoserií. Po druhé světové válce výroba osobních vozů v nově znárodněném podniku pokračovala. Socialistickou dopravou se proháněla auta jako Tatra 600, Tatra 603 nebo Tatra 613.
Po revoluci se Tatra pokusila k výrobě osobních automobilů vrátit a přišla s vozem Tatra 700, který měl konkurovat západním luxusním vozům vyšší třídy. Uspět se s ní ale Tatře nepodařilo, a tak se podnes jedná o poslední osobní vůz, který slavná automobilka uvedla na trh.

V sérii T 700 vznikly také dva sportovní vozy, sedan a kupé. Jednalo se pouze o prototypy, které vznikly s cílem překonání českého rychlostního rekordu. Druhý sportovní model T 700 Ecorra Sport V8 dosahoval rychlosti až 320 kilometrů za hodinu.
Luxusní Tatra 700 ve srovnání s konkurencí neobstála
Snaha konkurovat značkám proslulým svými vozy vyšší třídy byla v případě Tatry 700 marná. Přispělo k tomu několik důležitých faktorů, kvůli kterým se české auto těm zahraničním zdaleka nemohlo rovnat.
Tatra 700 se vyráběla mezi lety 1996 a 1999. Byla přímým pokračovatelem série 613, měla se stát její modernizovanou verzí, která by odstranila všechny podstatné nedostatky své předchůdkyně. Vzhled nového vozu dostal na starosti britský designér Geoff Wardle. V jehož péči došlo k celkovému zaoblení vozu ve srovnání s Tatrou 613 a využito bylo také mnoha prvků odkazujících na některé starší modely od Tatry. Velké změny doznala také palubní deska Tatry 700, která připomínala vůz Saab 9000.

Koncept modernizace starší Tatry 613 však byl jedním z kamenů úrazu nového vozu, základ nového auta tak vlastně vycházel ještě ze sedmdesátých let. Specifikum Tatry 700 spočívalo také v tom, že se vyráběla v malém množství a ručně, což vedlo k poměrně vysoké výrobní ceně a z toho důvodu na ní začala automobilka již po prvním roce prodělávat. Celkem tedy bylo vyrobeno pouhých 75 kusů T 700. Přestože se mělo jednat o luxusní auto, proti západním vozům působila Tatra 700 zastarale a zahraniční automobilky navíc dokázaly vyrábět svá auta mnohem výhodněji.
Současná cena Tatry 700 je stále dost vysoká
Vzhledem k malému počtu vyrobených kusů Tatry 700 se z ní stal velmi vysoce ceněný sběratelský kousek. Pokud byste chtěli sami parkovat tento limitovaný artikl ve své garáži, budete muset investovat minimálně několik milionů.
Sehnat Tatru 700 totiž není vůbec jednoduché, když už se některá objeví na trhu, zpravidla se velmi brzy prodá. V posledních několika letech se T 700 prodávaly i za částky převyšující 4 miliony korun. Sběratelská hodnota posledního osobáku od Tatry se evidentně do současné ceny promítá velice výrazně. Ačkoliv Tatra s modelem 700 v 90. letech neuspěla, výrobce může těšit alespoň to, jak vysoce je auto ceněno mezi znalci a sběrateli veteránů.