Levný benzín a nafta v Česku končí. Z EU přichází zlověstná zpráva
Benzín a nafta jsou v Česku aktuálně poměrně levné. Litr benzínu stojí průměrně 34 Kč a nafta ještě méně, přibližně 32,50 Kč. Máme tak levnější pohonné hmoty než v Polsku, na Slovensku i v Německu. Jenže ceny nejspíš budou brzy stoupat, a to v celé EU. Mohou za to nová nařízení, která by se měla brzy zavést.
Pohonné hmoty v posledních dnech nepatrně zdražují, v budoucnu však zdraží mnohem výrazněji. Motoristé nebudou příliš nadšení, protože má z Evropské unie přijít nové opatření. Nezbývá nám tedy nic jiného, než si současné ceny užívat a doufat, že zdražení nebude extrémní. Ceny se však mohou vyšplhat na podobnou úroveň jako v roce 2022, kdy pohonné hmoty stály i 48 korun za litr.

Za zdražením bude stát zavedení emisních povolenek
V roce 2027 se začne v Evropské unii využívat nový systém obchodování s emisními povolenkami (ETS 2) zaměřenými právě na pohonné hmoty, které kvůli tomuto rozhodnutí zdraží. Cílem je snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030 o 43 % (ve srovnání s rokem 2005). Systém bude zaměřen nejen na pohonné hmoty, ale i na zemní plyn.
Je pravděpodobné, že se během prvních tří let cena emisních povolenek výrazně zvýší, což povede ke zdražení pohonných hmot až o více než 10 korun na litr (může to však být i méně). Ačkoliv cena emisních povolenek závisí i na vývoji cen na burze, určité zdražení je téměř nevyhnutelné. Cílem je také motivovat lidi, aby přešli na elektromobily. V případě zdražení zemního plynu je na místě přechod na tepelná čerpadla a další nízkoemisní technologie. Náklady na emisní povolenky zaplatí konečný spotřebitel – tedy zákazník, který bude pohonné hmoty tankovat do svého motorového vozidla.
Jak fungují emisní povolenky?
Evropská unie stanoví určitý limit emisí skleníkových plynů, a podle toho se budou vydávat emisní povolenky – jejich cena je však pro rok 2027 v současné době poměrně nejistá. Jedna emisní povolenka umožňuje vypustit do vzduchu jednu tunu emisí CO2 a odhaduje se, že by se její cena mohla vyšplhat na 100 až 300 eur. To znamená, že podobnou cenu budou muset platit dopravci a distributoři pohonných hmot, takže ji zahrnou do výsledné ceny benzínu a nafty. Příjmy z emisních povolenek pak budou využity na ochranu klimatu, ale i na podporu nízkopříjmových domácností, které významně pocítí dopady těchto povolenek. Snahou Evropské unie tedy je podpořit přechod na udržitelné technologie, i když zatím není zcela jisté, jestli se to skutečně podaří.
Emisní povolenky by měly pokrýt téměř polovinu emisí. V současné době je kupují průmyslové podniky, které vypouštějí do ovzduší velké množství skleníkových plynů – patří mezi ně železárny, sklářský průmysl, cementárny i letecká a námořní doprava.

Vláda bojuje o odklad emisních povolenek
Vláda Petra Fialy se snaží platnost nového systému s emisními povolenkami odložit alespoň o rok. „Budeme přesvědčovat naše kolegy v EU, aby se přidali k našemu návrhu odložit účinnost systému ETS 2 na rok 2028. Do té doby chceme zavést silnější ochranu proti prudkému růstu cen energií,“ sdělil premiér Fiala v roce 2024. Zatím není jisté, jestli se podaří tento odklad zajistit, avšak příliš mnoho se tím pravděpodobně nevyřeší – roční odklad by nic nezměnil na tom, že by se ceny pohonných hmot od roku 2028 skokově zvýšily. S tím už ale česká vláda nic nezmůže.