Kdy musíte dát na kruhovém objezdu přednost tomu, kdo na něj vjíždí? Je to častější, než si myslíte
Kruhové objezdy se v posledních několika dekádách staly velmi preferovaným a hojně využívaným řešením některých křižovatek. Jejich devízou má být plynulejší provoz a nižší počet nehod. I tak ale někteří řidiči nezvládají základní pravidla řízení na kruhových objezdech, a tak tato řešení bývají spíše problémem než užitkem. Víte, jak na kruháči správně řídit, abyste z něj vy a ostatní řidiči vyjeli bez újmy?
Pokud rádi jezdíte do Itálie, tak se připravte na velký počet různých typů kruhových objezdů, ale také velmi svérázné chování řidičů.
Jak se dává přednost na kruhovém objezdu
Jakým způsobem budete v Česku na kruhovém objezdu dávat přednost, většinou určuje dopravní značka. Téměř před každým objezdem se objeví značka přednosti v jízdě, to znamená, že než na kruhový objezd vjedete, musíte dát přednost všem vozidlům, která se na něm už nacházejí.
Toto pravidlo je velmi jednoduché u jednopruhových objezdů. V případě víceproudých ale také platí stejné pravidlo. To znamená, že vjíždějící vozidlo dává přednost vozidlům, která už po objezdu projíždějí. U průběžného pruhu je potřeba se dále dívat na dopravní značení, které může být i vodorovné. Pokud do takového průběžného pruhu vjíždíte, nemusíte dávat přednost. Naopak vám musí dát přednost vozidlo, které z levé strany přes váš průběžný pruh odbočuje z kruhového objezdu. Jde o jednu z mála výjimek, které jsou pro tyto objezdy platné.
Ne vždy tedy platí, že mají vozidla na kruhovém objezdu totální přednost. Někdy je jejich součástí zmíněný průběžný pruh, ale také menší chaos. Je nutné dávat dobrý pozor a chaotického řidiče raději pustit, než se s ním srazit.
Na co při jízdě na kruhovém objezdu nezapomínat
Než vjedete na kruhový objezd, sledujte značení. U víceproudých objezdů se už dopředu zařaďte do pruhu, který budete chtít využít.
I když se nakonec potřebujete zařadit jinam a nedokážete se včas vyznat ve směrovém značení, vždy je možnost při dodržování jednoduchých pravidel odbočit. Na kruhovém objezdu je naprostou nutností včas používat blinkr a kontrolovat si v zrcátkách provoz kolem vás. Blinkr ovšem nepoužívejte ještě před vjezdem na kruhový objezd, ať zbytečně nematete okolní účastníky provozu.
Nikdy si na kruháči nevnucujte přejezd mezi pruhy. Bohužel musíte počítat s tím, že i ostatní řidiči budou ohleduplní, což se ne vždy úplně děje.
Pozor si také dejte na cyklisty. Samozřejmě i oni mohou využít kruhový objezd. Cyklistu na objezdu nutně nepředjíždějte, pokud nemáte prostor. Musíte jednoduše zpomalit a počkat, až oba dva odbočíte. V blízkosti kruhových objezdů se objevují také přechody pro chodce. Ty mohou nadělat nemalou paseku v plynulosti provozu, protože se nachází u výjezdů/vjezdů a vozidla na obou stranách musí zpomalit nebo zastavit. Proto je také důležité si i na kruhovém objezdu udržovat od ostatních vozidel dostatečný odstup. Při prudkém zastavení řidiče před vámi ho můžete velmi snadno nabourat a zapříčinit tím problém pro několik desítek až stovek vozidel.

Různé země, různé obtíže na kruhových objezdech
V České republice se začaly kruhové objezdy ve větší míře stavět až ke konci 20. století. I z toho důvodu si na ně čeští řidiči ještě stále zvykají a nejsou si moc jistí pravidly pro jízdu na kruhovém objezdu. Zkušenosti ale mohli získat v zahraničí na dovolené, protože u našich jižních a západních sousedů se kruhové objezdy využívají mnohem déle a v mnohem větší míře.
Nezřídka se obzvláště v Itálii nebo Slovinsku setkáte v malých obcích i s minikruhovými objezdy, které jsou postaveny (někdy se skládají jen z namalovaného kruhu uprostřed vozovky) v úzké historické zástavbě. Zejména v Itálii se pak s kruhovými objezdy v enormním množství setkáme na rychlostních komunikacích a silnicích první třídy, včetně průjezdu většími městy. Právě tady jsou často vícepruhové. Typické je to na trase podél Jaderského moře. Pro české řidiče ovšem platí, aby raději jezdili tzv. defenzivně, to znamená ve větším klidu, dodržovali předpisy, které jsou platné pro celou Evropu, a nebáli se zpomalit nebo zastavit. Italové jsou za volantem horkokrevní, ale není nutné se jim přizpůsobovat. Spíše je dobré se vybavit větší obezřetností, protože někdy Italové řídí poněkud kontaktně.

Oproti tomu Rakušané řídí velmi poctivě, takže se při používání kruhového objezdu nemusíte nervovat. Očekává se ale i od vás, že budete dodržovat pravidla a ohleduplnost. Výjimkou mohou být velká města, kde řidiči obecně řídí agresivněji.
Absolutním rájem kruhových objezdů je pak Francie. Nachází se tu přes 42 980 kruhových objezdů různých typů a velikostí. Jejich počet je tak velký, že to může vést i ke specifickému místnímu chování řidičů na objezdech. I zde platí, že je dobré dodržovat obecně platná pravidla.
Jaké země mají největší množství kruhových objezdů? Většina se nachází v Evropě. A pokud jste si mysleli, že jich v Česku máme příliš mnoho, tak zdaleka nedosahujeme takových čísel, jako tyto státy:
- Francie
- Velká Británie
- Itálie
- Španělsko
- Brazílie
Zdroje: policie.gov, tipcars.com, idnes.cz