Konečně rozumné řešení tragické dopravy v Praze. Staví se obří šestiproudý obchvat, hotovo má být v roce 2027
Praha už dlouhé roky čelí dopravnímu kolapsu, který každý den trápí jak místní obyvatele, tak tisíce řidičů, kteří městem musí projíždět za prací, do školy nebo na výlety. Dopravní situace v hlavním městě je dlouhodobě kritická, zejména na místech, kde se protínají hlavní tahy a kde je doprava přetížená kamiony i osobními auty.
Jižní spojka, Štěrboholská radiála, Spořilov nebo třeba Uhříněves – to jsou místa, která zná každý, kdo někdy zkusil projet Prahou v dopravní špičce. Právě tady vznikají nekonečné kolony, které nejenže zvyšují stres řidičů, ale také zhoršují kvalitu života v přilehlých městských částech. Tuto situaci by měla konečně vyřešit nová, moderní část Pražského okruhu, která se právě staví na jihovýchodě metropole.
Nová naděje pro metropoli
Celkem 12,6 kilometrů dlouhý úsek jihovýchodní části Pražského okruhu spojí Běchovice s dálnicí D1 a vytvoří tak klíčovou spojnici mezi hlavními komunikacemi směřujícími z Prahy do okolních regionů i do zahraničí. Tato stavba, označovaná jako úsek 511, je jednou z nejvýznamnějších dopravních investic posledních let v České republice. Dokončení je plánováno na konec roku 2027 a spolu s dálnicí D0 bude dokončena i stavba přeložky silnice I/12 Běchovice – Úvaly, která dále ulehčí dopravní situaci v této oblasti.
(EMBED)
Aktuální situace v pražské dopravě je tristní. Jižní spojka a Štěrboholská radiála jsou každý den přeplněné tisíci vozidel, mezi kterými dominují kamiony mířící do Prahy i směrem z metropole. V mnoha případech tato tranzitní doprava projíždí přímo centrem města nebo hustě osídlenými čtvrtěmi, což způsobuje nejen nekonečné kolony, ale také zvýšenou hladinu hluku i emisí a celkově snižuje kvalitu života místních obyvatel. Řidiči osobních aut čekají v kolonách dlouhé minuty, někdy i hodiny, což vede ke zbytečnému plýtvání časem, palivem a zejména nervy.
Nový šestiproudový úsek Pražského okruhu, který bude mít tři pruhy v každém směru, přinese výraznou úlevu nejen řidičům, ale i lidem žijícím v okolních čtvrtích. Stavba zahrnuje moderní infrastrukturu – dva tunely, devatenáct mostů, čtyři mimoúrovňové křižovatky a šestnáct protihlukových stěn o celkové délce téměř osmi kilometrů. Díky tomu bude doprava plynulejší, bezpečnější a tišší, což ocení jak řidiči, tak obyvatelé dotčených oblastí, jako jsou Dubeč, Uhříněves, Říčany nebo třeba Spořilov.
Dobrá zpráva také pro kamionovou dopravu
Jedním z hlavních přínosů nového úseku je odklonění tranzitní kamionové dopravy mimo centrum Prahy. Kamiony, které dnes jezdí přes Jižní spojku, Štěrboholskou radiálu nebo Spořilov, budou moci využít nový obchvat a objet město po okraji. To výrazně sníží dopravní zátěž v již dnes přetížených částech Prahy a uleví i místním obyvatelům, kteří budou moci žít v klidnějším a čistším prostředí. Nový úsek také propojí dálnice D1, D11 a D5, což zlepší plynulost dopravy mezi Brnem, Hradcem Králové a Plzní a usnadní cestování nejen pro dálkové řidiče, ale i pro ty, kteří potřebují rychle projet Prahou či jejím bezprostředním okolím.

Společně s novým úsekem Pražského okruhu bude dokončena i přeložka silnice I/12 Běchovice – Úvaly. Tato stavba, která má délku 12 640 metrů, odvede veškerou tranzitní, meziměstskou a příměstskou dopravu z území hlavního města a Středočeského kraje a přinese úlevu městským částem Běchovice, Újezd nad Lesy a městu Úvaly. Součástí přeložky bude šest mostů a patnáct nadjezdů, což dále zlepší plynulost a bezpečnost dopravy v této oblasti.
Vládní představitelé i odborníci na dopravu zdůrazňují, že dokončení této části Pražského okruhu je klíčové pro další rozvoj Prahy i celého regionu. Nový úsek nejenže odvede dopravu z přetížených silnic, ale také přispěje k lepšímu životnímu prostředí v okolních obytných zónách. Díky protihlukovým stěnám a dalším opatřením budou moci místní žít v příjemnějším prostředí. Zároveň dojde k rozšíření a rekonstrukci ulic, výstavbě nových chodníků, lávek pro pěší a cyklisty a dalších doprovodných projektů, které celkově zlepší kvalitu života v dotčených lokalitách.
Blýská se na lepší časy
Podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic bude novým úsekem denně jezdit 70 až 80 tisíc vozidel, což jasně ukazuje, jak velkou úlevu přinese tato stavba pro celou metropoli i její okolí. Řidiči budou moci projet Prahou rychleji, bezpečněji a s menším stresem, což se pozitivně projeví i na jejich psychice a zdraví. Obyvatelé dotčených čtvrtí zase ocení klidnější a čistší prostředí, kde bude možné bezpečně chodit po ulicích, jezdit na kole nebo si užívat venkovní prostory bez neustálého hluku a smogu.
Stavba Pražského okruhu je rozdělena do 11 úseků, přičemž v současnosti je v provozu zhruba polovina z nich. Úsek 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1 je jedním z nejdůležitějších kroků k dokončení celého okruhu, který by měl ve finále měřit asi 83 kilometrů. Tento projekt je nejen technicky náročný, ale také velmi důležitý pro budoucnost Prahy a celé České republiky, protože zlepší dopravní situaci, sníží dopravní zátěž a přispěje k vyšší kvalitě života tisíců lidí.

Projekt Pražského okruhu se nehýbal 15 let. Premiér Fiala na květnovém jednání vlády v Kutné Hoře uvedl, že nyní se staví úsek z Běchovic na dálnici D1. Pracuje se v Dubči, Kolovratech i u Říčan.
„Od roku 2027 tudy povede šestiproudá dálnice, která zrychlí lidem cestu, uleví přetíženým trasám jako Spořilov, Jižní spojka nebo Štěrboholská radiála a přinese klid do obytných čtvrtí, které dnes dusí tranzitní doprava,“ uvedl premiér Petr Fiala.
Výstavba nového úseku Pražského okruhu je tedy konečně rozumným řešením pro tragickou dopravní situaci v Praze. Po dokončení plánovaném na rok 2027 se řidiči i obyvatelé mohou těšit na plynulejší, bezpečnější a tišší dopravu, která uleví přetíženým silnicím, zlepší životní prostředí a přinese nové možnosti pro rozvoj města i regionu.