Blíží se průlomové rozhodnutí ohledně konce spalovacích motorů
Plán Evropské unie ukončit v roce 2035 prodej aut se spalovacími motory je už od svého zveřejnění v roce 2021 živým předmětem diskusí. Své si k tématu řekli politici, výrobci automobilů, ochránci životního prostředí i příznivci tradičního motorismu s vůní nafty. V současné době se zdá, že převažují spíše negativní postoje k úplnému zákazu výroby spalovacích aut a silně zní i hlasy požadující jeho úplné zrušení.
Záměr na zastavení výroby aut se spalovacími motory představila Evropská komise v rámci programu Fit for 55 v červenci 2021. V plánu byl vysloven požadavek na snížení emisí CO₂ u užitkových vozů do roku 2035 o celých 100 procent. Podle posledních prognóz bude pravděpodobně nutné plán minimálně upravit, odpůrci si ale mohou mnout ruce, ve hře je i úplné zrušení zákazu.
V hlavní roli ekologie
Plánované ukončení výroby spalovacích aut do roku 2035 je pouze jedním z mnoha kroků, kterými Evropská unie plánuje snížit celkové procento emisí, které Evropa produkuje. Program Fit for 55 je celý balíček návrhů Evropské komise, které cílí na 55% snížení emisí do 2030 ve srovnání s rokem 1990. Jedná se o součást dlouhodobé strategie EU k dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050, ke kterém u se EU právně zavázala v rámci Evropského klimatického zákona.
Doprava je významným zdrojem znečištění ovzduší a podle ekologů by mělo omezení spalovacích aut výrazně přispět k lepší kvalitě vzduchu. Výroba elektrických vozidel je sice o něco méně ekologická než vozu se spalovacím motorem, v rámci běžného provozu však elektromobil působí jednoznačně menší znečištění než klasické auto.

Automobilky nejsou spokojené
Mezi veřejností je velmi časté přesvědčení, že plán na ukončení výroby spalovacích vozů znamená zároveň i to, že je nebude možné nadále v dopravě používat. Samotného dopravního provozu se ale tento plán netýká. Se svým běžným autem, pokud si do té doby nepořídíte elektromobil, byste mohli nadále po evropských silnicích jezdit.
K plánu mají jistě co říct výrobci automobilů, kteří by v budoucnu museli svoji výrobu zcela zaměřit směrem k elektromobilům. Od Evropské komise tedy automobilky požadují alespoň výraznou revizi současného plánu, který podle nich není dostatečně realistický. Jedná se zejména o evropské automobilky, které se obávají růstu čínské konkurence a změn souvisejících se zavedením amerických cel. Stanovené emisní cíle jsou navíc podle nich do roku 2035 nereálné. Pozitivně se nejeví ani současný zájem kupujících o elektromobily, které nyní tvoří jen asi 15 % prodejů automobilek. Zisk výrobcům stále plyne především ze spalovacích aut.

Dojde ke zrušení zákazu?
V nedávné době svůj nesouhlas s plánem vyjádřil například i německý kancléř Friedrich Merz, který vycházel z obav německých automobilek jako BMW, Volkswagen nebo Mercedes-Benz, které se obávají čínské konkurence. Problémem je podle nich to, že evropské firmy nejsou v současné době schopné vyrábět elektromobily srovnatelné s asijskými výrobci.
Úplné zrušení zákazu výroby spalovacích aut do roku 2035 je tak stále velmi reálnou možností. Nesouhlasný tlak je velmi silný a pokud se k názoru německého kancléře přidají i další státy, mohlo by k němu reálně dojít. Revize plánu měla původně proběhnout až v roce 2026, vzhledem k okolnostem však její proces začal už letos, ke změnám by tak mělo dojít poměrně brzy.
Vzhledem k tomu, že plánovaný zákaz výroby spalovacích aut je součástí právního rámce EU, vyžadovalo by jeho úplné zrušení poměrně komplikovaný legislativní proces, tedy schválení v legislativních orgánech EU. A protože stále mnohé státy za původním plánem stojí, je otázkou, zda by zrušení prošlo. Proto je rozumné očekávat spíše dílčí úpravy a postupnou revizi původního plánu, přičemž jeho základ se dost možná zachová v původní podobě.
Zdroje: Md.gov.cz; Europarl.europa.eu, seznamzpravy.cz