Čechy zbožňované auto potichu končí a zavírají se továrny. Nic tak dobrého tu nebylo 50 let, říkají majitelé
Ford Focus patřil dlouhé roky k nejdůležitějším autům na českém trhu. Majitelé hlavně první generace o něm dodnes mluví jako o jednom z nejlepších aut posledního půlstoletí. Mnozí ho berou skoro jako člena rodiny. Teď ale tahle dlouhá kapitola končí.
Ford Focus potichu skončil, výrobní linka v německém Saarlouis se uzavírá po 27 letech a 12 milionech prodaných kusů. Továrna, která kdysi poslala do světa i slavný Escort nebo Capri, po 55 letech zavírá brány – ale žádné dojemné loučení ze strany automobilky nečekejte, fotky posledního vyrobeného Focusu pořídili jen sami zaměstnanci.
Smutný konec slavné éry
Focus přitom není obyčejný model, který zapadne v historii. Čtyřikrát se stal nejprodávanějším autem světa. Když v roce 1998 nahradil populární Escort, rychle si získal pověst praktického, spolehlivého a dobře jezdícího auta, které nebylo drahé na provoz.
Právě jeho schopnost projít unifikovaným servisem napříč kontinentem, nízké provozní náklady i nezvykle stabilní jízdní komfort na českých okreskách z něj udělaly miláčka rodin i mladých řidičů. I po 27 letech si drží pověst auta, které nabídne „hodně muziky za rozumné peníze“.

Nejlepší auto za posledních 50 let
Továrna Saarlouis, kde se Focusy rodily od samotného počátku svého života, byla dosud jednou z posledních velkých evropských montoven Fordu. Právě tady vzniklo v průběhu více než půl století na 15 milionů aut značky, z toho plných 12 milionů Focusů.
Poslední Focus sjel z linky před pár dny, 14. listopadu. Slavnostní chvíle posledního vyrobeného vozu ale proběhla bez veřejného zájmu, automobilka žádné oficiální fotografie ani akce nezorganizovala. Jen sami zaměstnanci sdíleli okamžik na sociálních sítích, pro mnohé s příznačným komentářem: „Nic tak dobrého tu nebylo celých 50 let.“ Stávající pracovníci budou na místě ještě několik let pracovat převážně na dílech, po snížení stavu z celkových 4600 na pouhou tisícovku lidí.
Konec Focusu znamená pro Ford významný mezník
Pro Ford je konec Focusu velký zlom. Automobilka opouští segment, kde dřív patřila mezi nejlepší, a soustředí se víc na elektromobily a SUV. Poptávka po klasických kompaktech klesá a celkový přechod k elektromobilitě jde pomaleji, než se předpokládalo. I proto Ford posunul plán úplného přechodu na elektrické osobní vozy z roku 2030 až na 2035. Spalovací motory tak evidentně ještě nějakou dobu zůstanou v nabídce.
Mezitím roste poptávka po ojetých Focusech. Hlavně sportovní verze ST nebo první generace s jednoduchým benzinovým motorem si drží cenu a stávají se předmětem sběratelského zájmu. V bazarech je Focus považován za jednu z mála univerzálních voleb, které nezklamou ani v pětičlenné rodině, ani u mladších zákazníků pro jejich první řidičské zkušenosti.
Automobilový svátek v podobě Focusu, jehož 1. generace se zapsala jako zlatý standard kompaktních aut, je dnes už vzpomínkou. Jak sám Ford přiznává, nepočítá s přímým nástupcem a továrna v Saarlouis může být prodána nebo dál už jen vyrábět díly. Majitelé Focusů ale zůstávají na svého veterána hrdí a nostalgie z ukončení jeho výroby je dnes při čtení řidičských diskuzí znát. S koncem Focusu se totiž definitivně uzavírá éra auta, které bylo spolehlivou jistotou českých i evropských řidičů napříč generacemi.
Podle britského Autocaru ale jméno Focus úplně nezmizí. Už v roce 2027 by se mohlo vrátit v podobě SUV nebo většího crossoveru. Nový „Focus“ by se měl vyrábět ve španělské Valencii s kapacitou až 300 tisíc aut ročně. Bude to ale úplně jiné auto než to, na které jsou řidiči zvyklí.
Zdroje: motor1.com, novinky.cz, auto.cz, tn.nova.cz