Konec bankovnictví na mobilních telefonech. Týká se to všech bank a lidé na to nejsou připraveni
Mnoha lidem brzy přestane fungovat bankovní aplikace na jejich telefonu. Problém se týká všech bank, ale zejména majitelů starších modelů. Nová aktualizace je pro ně konečná, starý systém ji nepodporuje a zařízení na novější nepřejde.
Aplikace jako George, My Air či Smartbanking přestanou jednoduše fungovat.
Proč už aplikace na starých telefonech nefungují
Bankovní aplikace dnes nefungují jako běžné aplikace na počasí nebo zprávy. Jsou napojené na systém zabezpečení telefonu a využívají nejmodernější bezpečnostní technologie, například ověření přes otisk prstu, rozpoznání obličeje nebo šifrované připojení podle nejnovějších standardů. Starší operační systémy tyto funkce nemají, nebo je nepodporují tak, jak požadují nové verze aplikací.
Například Česká spořitelna oznámila, že od července 2024 přestane její aplikace fungovat na telefonech s Androidem 7 a nižším. Podobné omezení platí i u jiných bank. Některé aplikace nyní vyžadují minimálně Android 8 nebo iOS 14. Jiné banky zavedly bezpečnostní prvky, které vyžadují hardwarové šifrování.

Uživatelům se starším operačním systémem přestane aplikace fungovat úplně. A to bez možnosti obejít aktualizaci.
Jaké konkrétní telefony jsou ohrožené
Typicky se jedná o starší zařízení, jejichž výrobce již ukončil podporu systému a nenabízí aktualizace. U iPhonů je mezníkem model iPhone 6, který končil s iOS 12. Pro dnešní požadavky bank je to již málo. U Androidů je situace ještě složitější, protože různí výrobci ukončují podporu v různé době. Na seznamu problémových modelů tak často figurují:
- Samsung Galaxy J5 (2016)
- Huawei P9 Lite
- LG K8
- Sony Xperia M4 Aqua
- iPhone 5S a 6
U těchto přístrojů už nelze nainstalovat nové verze systému, a tím pádem ani nejnovější verze bankovní aplikace.
V čem je problém a proč banky mění pravidla
Důvodem jsou bezpečnostní rizika. Starší systémy obsahují známé zranitelnosti, které už nejsou opravovány. Banky proto nesou velkou odpovědnost. Kdyby na starším zařízení došlo k úniku dat nebo podvodu, byl by problém na jejich straně. Tomu se snaží předejít tím, že aplikaci na takových zařízeních zablokují.
Starší zařízení nepodporují novější typy šifrování a biometrických údajů. Nejde jen o pohodlí, ale i o ochranu klientů.
Například funkce Face ID, kterou disponují novější modely iPhonů od verze X výš, poskytuje výrazně vyšší úroveň ochrany než číselný PIN. Aplikace na starších telefonech tuto technologii nemohou využívat. Riziko podvodů a phishingu je tam mnohem vyšší.
Co mohou uživatelé udělat
Ti, kterých se změna týká, mají zpravidla dvě možnosti. Buď přejdou na novější telefon, nebo budou banku ovládat jinak, například přes internetové bankovnictví v prohlížeči na počítači. Jenže právě první varianta bývá pro mnohé nepříjemná. Mnozí starší uživatelé nejsou připraveni na výměnu telefonu a zjišťují, že jejich zařízení je najednou nepoužitelné pro správu účtu.
„To snad není možné, že mě banka donutí koupit nový mobil,“ stěžuje si uživatel na diskuzním fóru.
Podobné případy nejsou výjimečné. Mnoho lidí přitom používá bankovní aplikaci denně a nemají možnost snadno přejít na jiný způsob. Zvláště senioři často nevlastní počítač a celý jejich digitální svět je v mobilu.

Situace v zahraničí a další vývoj
Podobná situace nastává i v zahraničí. Například v Polsku banky přestávají podporovat starší zařízení v rámci bezpečnostních opatření. Bankovní sektor se shoduje, že přechod na nové technologie je nezbytný, i když náročný. Rozvoj mobilního bankovnictví přináší pohodlí i nové výzvy.
Experti upozorňují, že do budoucna může být situace ještě přísnější. Banky již dnes testují nové bezpečnostní technologie založené na strojovém učení nebo ověřování polohy uživatele. To vše bude vyžadovat zařízení schopné pracovat s aktuálními operačními systémy a přenosovými technologiemi.
Kdo by měl zbystřit
Zvláště ohroženou skupinou jsou lidé, kteří si mobilní telefon neobměňují často. Starší generace, ale i uživatelé bazarových či repasovaných zařízení. Na první pohled přitom může telefon fungovat normálně. Volání, SMS i internet běží. Ale ve chvíli, kdy přestane fungovat bankovnictví, může to způsobit zásadní problémy.
Banky doporučují pravidelně sledovat požadavky aplikací a zkontrolovat, zda zařízení podporuje aktualizace. Většina z nich na svých stránkách uvádí seznam podporovaných systémů.
Změna se týká skutečně všech bank a přichází poměrně rychle. Uživatelé starších telefonů se mohou ze dne na den ocitnout bez přístupu ke svému účtu. Důvodem nejsou vrtochy bank, ale bezpečnostní standardy. Přesto na to velká část lidí není připravena a přechod na nové zařízení není vždy jednoduchý.