Kdo už u vstupu na STK řekne tuto větu, dostane razítko rovnou a na auto se ani nepodívají
Návštěva stanice technické kontroly, zkráceně STK, je pro každého motoristu pravidelnou povinností a zároveň zkouškou, zda je jeho auto v pořádku a bezpečné k silničnímu provozu. Technická kontrola totiž není jen formalita, ale důležitý krok k tomu, aby vozidlo vyhovovalo všem zákonným požadavkům a neohrožovalo posádku ani ostatní účastníky dopravy. Jak STK vlastně probíhá, co všechno obnáší a na co se při přípravě zaměřit?
Dostat razítko bez patřičné kontroly je samozřejmě nadsázka, ale když přijedete na technickou kontrolu s autem, které je očividně opečovávané, čisté, v dobrém stavu a připravené, výrazně zvyšujete svou šanci na hladký průběh celého procesu. Ve skutečnosti samozřejmě nikdo automaticky razítko na technickou jen tak nerozdává. I přesto ale první dojem hraje zásadní roli.
Pravidelná technická kontrola je nejen zákonnou povinností, ale především kontrolou technického stavu auta, která má zajistit bezpečnost nás všech na silnicích. Když vaše vozidlo projde první čtyřletou kontrolou od první registrace, následují už jen pravidelné dvouleté cykly. A jestli nechcete mít před prohlídkou nervy nadranc, je dobré se na ni opravdu připravit.

Dobrý první dojem aneb co zvládnete sami
Ještě před samotnou technickou se určitě vyplatí auto důkladně umýt. S autem jako ze smetiště nebo s vrstvou bláta z pole, kterým každý den projíždíte do práce, vás totiž mohou klidně otočit zpět rovnou u brány. I když čistota interiéru není povinná, čistý vůz dělá dobrý dojem a může usnadnit komunikaci s technikem. Další nezbytnou součástí přípravy je kontrola světel. Ověřte, zda fungují blinkry, brzdová světla, mlhovky i osvětlení registrační značky. U pneumatik je důležité, aby odpovídaly rozměry údajům v technickém průkazu. Pneumatiky nesmí být příliš opotřebované, ani poškozené. Zkontrolujte i stěrače, bezpečnostní pásy, stav čelního skla, umístění a čitelnost registrační značky a samozřejmě kompletnost povinné výbavy. V lékárničce zkontrolujte datum expirace a nezapomeňte na rezervu, hever i klíč na kola.
Speciální pozornost věnujte vozům s fóliemi nebo úpravami. Samolepky, fólie či tuningové díly musí mít potřebnou homologaci. Technická kontrola nekompromisně řeší i neoriginální LED žárovky, chybějící katalyzátor nebo výraznou korozi karoserie.
Co raději přenechat servisu
I když základní kontrolu vozu zvládnete sami, servisní technici mají zkušenosti, jak odstranit ty závažnější. Provedou diagnostiku vozu, zkontrolují brzdy nebo třeba podvozek. Neopomeňte ani na případné úniky kapalin, hlučnost výfuku nebo správnou funkci katalyzátoru či filtru pevných částic. Emisní testy bývají velkým strašákem majitelů starších dieselů. Pro jistotu naplánujte návštěvu servisu, kde vám kromě odstranění závad provedou zkušební měření emisí.

Zkontrolujte si dokumenty
Na STK musíte mít s sebou osvědčení o registraci vozidla (malý techničák), případně velký techničák a protokol o měření emisí, pokud jste je absolvovali předem. Po příchodu se nahlásíte, zaplatíte a předáte auto k prohlídce. Obvykle technik provádí kontrolu bez vaší asistence. Na konci prohlídky obdržíte protokol, ve kterém jsou případné závady rozdělené na lehké, vážné a nebezpečné. S lehkými závadami, které nemají vliv na bezpečnost provozu, většinou dostanete razítko na další dva roky. Pokud technici najdou vážné závady, budete mít 30 dní na opravu a poté budete muset znovu absolvovat kontrolu. S nebezpečnými závadami nesmí auto opustit stanici po vlastní ose, ale musí být odtaženo. Patří sem například příliš poškozené čelní sklo, únik výfukových plynů do kabiny nebo poškozená izolace kabelů s hrozícím zkratem.
Jak je to tedy s tím razítkem
Ano, věta o okamžitém razítku bez prohlídky je pochopitelně nadsázka, ale velmi dobře vystihuje podstatu věci. Vozidlo, které působí již na první pohled dobře udržovaně a na němž je vidět dlouhodobá péče, má technickou kontrolu vždycky jednodušší. Technik sice nemá právo udělit razítko „jen tak“, ale auto v perfektním stavu zkrátka vyvolá mnohem méně pochybností a zbytečných problémů.
Pravidelná údržba a odpovědná příprava před STK se proto jednoduše vyplatí. Předejdete zbytečným komplikacím, nervům, a nakonec i nečekaným finančním výdajům. Když máte všechno v pořádku, nemusíte se technické vůbec bát.