Kdo tohle nemá na autě, ať na STK vůbec nejezdí. Vyhodí ho rovnou v čekárně
Každý řidič, který se chystá se svým autem na technickou kontrolu, by měl vědět, že některé věci se prostě nedají obejít. Jednou z nich je otázka kol a pneumatik. Možná si říkáte, že na vzhledu záleží, že větší disky nebo sportovní gumy vašemu vozu sluší, nebo jste prostě chtěli zkusit něco jiného, než co uvádí výrobce vašeho auta.
Jenže právě tady narazíte na nekompromisní pravidlo: Pokud nemáte na autě kola takového rozměru, který je uvedený ve vašem technickém průkazu, na STK vás ani nepustí dál. A pokud ano, odejdete s neúspěchem.
Nekompromisní STK i policie
Technická kontrola je v Česku stále přísnější a důsledně kontroluje nejen stav vozu, ale i shodu jeho jednotlivých komponent s údaji v technickém průkazu. Právě rozměr kol a pneumatik je jedním z nejčastějších důvodů, proč auta neprojdou. Každý automobil má od výrobce předepsaný (minimálně jeden) rozměr ráfků a pneumatik, který je zapsán ve velkém technickém průkazu. Pokud na autě máte jiný rozměr, než je v TP uveden, je to zásadní problém, ať už byl váš záměr vylepšit si auto sebečistší.
Možná si říkáte, že přece existuje spousta alternativních rozměrů, které se na vaše auto dají namontovat. Ano, ale užívat je můžete pouze za předpokladu, že jsou tyto alternativní rozměry schválené, homologované a zapsané přímo v technickém průkazu vašeho auta. Nestačí, že vám je doporučil prodejce, nebo že je používá soused na stejném modelu. Každý rozměr musí být taxativně uveden v TP a přes to vlak nejede.

Pokud na STK přijedete s koly, která v technickém průkazu nejsou, nestihnete si dát ani kávu na recepci. Tak rychle vás technik pošle zpět. V lepším případě vám doporučí, ať si přehodíte správná kola a přijdete znovu. V tom horším případě vyfasujete razítko pouze pro krátkodobou platnost technické a musíte problém odstranit do 30 dnů. A to ještě není všechno. Pokud vás s „nesprávnými“ koly zastaví policie, může vám zadržet technický průkaz, udělit pokutu až 10 000 Kč a přidat pět trestných bodů. V extrémním případě vám může být dokonce zakázána další jízda na 6 až 12 měsíců.
Nejde ale jen o STK a policii. Skutečné problémy nastanou v případě nehody. Pokud máte na autě kola, která nejsou zapsána v „techničáku“, pojišťovna vám může odmítnout plnění nebo výrazně krátit pojistné. To platí jak pro povinné ručení, tak i pro havarijní pojištění.
Trocha byrokracie
Co tedy dělat, pokud chcete na svém autě používat alternativní rozměr kol nebo pneumatik? Řešení existuje, ale je třeba postupovat správně. Prvním krokem je zjistit, zda jsou vámi vybraná kola homologovaná pro váš konkrétní model vozu. To znamená, že mají potřebné schválení (například KBA, ABE nebo ECE homologaci), které potvrzuje jejich bezpečnost a vhodnost pro váš automobil. K takovým kolům byste měli dostat tzv. typový list – úřední dokument, který obsahuje přesné označení vozu, výkon motoru, rozměry pneumatik a číslo schválení. Typový list musí být potvrzený prodejcem, dovozcem a montáž na vozidle musí potvrdit technik na STK.
S tímto typovým listem a namontovanými koly pak navštívíte stanici technické kontroly, kde kontrolní technik ověří, že vše odpovídá schválení. Poté zamíříte na registr vozidel, kde vám nový rozměr kol zapíší do technického průkazu. Až poté můžete s klidem jezdit na STK i brázdit silnice, protože máte vše v pořádku a nemusíte se bát ani policie, ani pojišťovny.

Celý proces je možná trochu zdlouhavý a administrativně náročný, ale vyplatí se. Kromě toho, že budete mít jistotu při technické kontrole, vyhnete se případným problémům při silniční kontrole i při pojistné události. A hlavně budete mít jistotu, že vaše auto je bezpečné a splňuje všechny zákonné požadavky.