K čemu slouží černé tečky na skle auta? Většina řidičů si myslí, že jsou jen na ozdobu. Není to pravda
Každý den sedáme do auta, rozhlédneme se skrz čelní sklo a vyrazíme na cestu. Přitom si málokdo všimne drobných detailů, které máme přímo před očima. Na okrajích skel se často objevují malé černé tečky a možná je mnoho z nás považuje jen za nenápadnou dekoraci, která má autu dodat zajímavější vzhled.
Jenže tyhle zdánlivě obyčejné body nejsou na skle umístěny jen tak pro parádu. Jejich význam je větší, než by se mohlo na první pohled zdát, a jejich přítomnost plní při provozu vozu důležitý úkol.
Málokdo jim věnuje pozornost
Černé tečky, které lemují okraje skel moderních aut, nejsou jen nějaká módní záležitost nebo výmysl designérů. Ve skutečnosti jde o součást speciální vrstvy nazývané frita. Ta vzniká při výrobě skla, keramická barva se zapeče přímo do jeho povrchu a stane se jeho trvalou součástí. Není tedy možné ji později odstranit ani setřít. Frita vytváří souvislý černý pás, který plynule přechází do oblasti menších teček, které sahají až do čiré části skla.
Rozložení těchto teček není náhodné. Velikost a hustota teček mají přesně daný účel a technický význam. Možná jste si všimli, že čím dál od okraje, tím jsou menší. Jejich přítomnost je výsledkem dlouholetého vývoje, během kterého se hledala co nejefektivnější cesta, jak chránit sklo i karoserii auta.

Frita chrání sklo
Jednou z hlavních funkcí frity a teček je ochrana materiálů, které drží sklo na svém místě. Čelní sklo je přilepeno k rámu auta pomocí speciálních lepidel a tmelů. Tyto látky jsou citlivé na sluneční paprsky, zejména na ultrafialové záření. Bez ochrany by lepidlo rychle ztrácelo pružnost, praskalo a mohlo by dojít k uvolnění skla. Černý pás společně s tečkami sluneční paprsky odstíní a zajistí, že spoje vydrží mnohem déle.
Kromě toho má frita i estetickou funkci. Díky ní zvenčí není vidět, jak bylo sklo k vozu přilepeno. Zakrývá stopy po lepidle i tmelu, které by jinak působily rušivě a kazily celkový vzhled auta.
Tečky nemají různé velikosti bezdůvodně
Možná vás napadlo, proč černé tečky na skle nejsou stejně velké. Jejich úkolem není jen vytvořit plynulý vizuální přechod mezi černým pruhem a čirým sklem. Hlavním důvodem je technika výroby. Skla se při výrobě tvarují a ohýbají za vysokých teplot. Oblasti pokryté fritou se ohřívají rychleji než čiré sklo, což by mohlo způsobit vznik napětí, teplotních zlomů a optických vad, třeba zkreslení obrazu při pohledu skrz sklo. Tečky zajišťují plynulejší přechod tepla, a tím pomáhají udržet sklo bez deformací.
Speciální skupinu teček najdeme i u vnitřního zpětného zrcátka, které je připevněno na čelním skle. Možná jste si toho nikdy nevšimli, ale i tady mají svůj úkol, chrání oči řidiče před ostrým sluncem. V odborných kruzích se tomuto prvku někdy říká frita třetí clony.
Dříve chránily sklo lišty
Ještě před několika desítkami let vypadalo uchycení skel v autech úplně jinak. V 50. a 60. letech minulého století byla čelní skla upevňována do karoserie pomocí těsnicích tmelů a kovových lišt. Ty chránily spoje před sluncem, deštěm a prachem. Chromované lišty měly také estetickou funkci, zakrývaly spoje a dodávaly vozu lesklý vzhled.

Postupně se však automobilky začaly od kovových lišt odklánět. Vývoj lepidel umožnil připevnit sklo přímo na karoserii bez kovového lemování. Tím ale vyvstala nová výzva, a to jak chránit lepidlo před sluncem a jak zajistit, aby spoje vydržely dlouhodobě. Právě tehdy vznikla frita a s ní i systém černého pruhu a teček. Od té doby se tento prvek stal běžnou součástí téměř každého moderního auta.