Technik anonymně přiznal, jaké značky zimních pneu by nekoupil ani nejhoršímu nepříteli. Jsou horší, než sjeté letňáky
Mít na autě kvalitní zimní pneumatiky je důležitější, než si myslíme. Dobře vybrané pneu rozhoduje o bezpečnosti nás i ostatních. Podíváme se, čemu se vyhnout a podle čeho vybírat.
Pneumatiky obvykle přezouváme dvakrát do roka a právě teď se venku začíná ochlazovat. Mnoha řidičům už teď dochází, že za pár týdnů přijde počasí, kdy se bez zimních pneumatik neobejdeme.
V případě, že nemáte celoroční pneumatiky, zkontrolujte si stav těch zimních. Pokud jsou staré, poškozené nebo sjeté, není čas čekat. Nejlepším řešením je začít shánět nové. Podle čeho je vybírat a jak se vyhnout chybám při koupi zimních pneumatik?
Na pneumatikách se nevyplatí šetřit
Chápeme, že lidé hledají úspory, kde se dá. Jenže právě na pneumatikách by se šetřit nemělo. Nekvalitní obutí může stát za nehodou a v tom nejhorším případě připravit někoho o život.
Na trhu najdete mnoho levných pneumatik od různých čínských značek. Levné čínské pneumatiky nemusí být vyloženě špatné, problém je ale v tom, že u nich nebývá zaručena stálá kvalita. Právě proto se obecně doporučuje vybírat pneu od ověřených výrobců. Jsou sice dražší, ale zaručují kvalitu.
Kdy musíme přezout na zimní?
V Česku platí povinnost mít zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, ale jen pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo pokud se to dá vzhledem k počasí očekávat. To znamená, že pokud budete mít ještě v prosinci letní pneu, ale venku bude sucho a teploty okolo 10 °C, nedostanete pokutu.

Začněte kontrolou technického průkazu
V momentě, kdy se rozhodnete, že je na čase koupit nové zimní pneumatiky, podívejte se nejprve do velkého technického průkazu vašeho vozidla. Musíte si zjistit základní parametry, tedy rozměr (šířka, profil, průměr). Pokud byste si koupili jiný rozměr, hrozí, že budete mít problémy při technické kontrole nebo při nehodě. Kromě rozměru je důležitý i index nosnosti a rychlosti.
Jestliže budete váhat mezi dvěma modely, můžete vzít v potaz nezávislé recenze ostatních řidičů nebo se zeptat na zkušenosti na sociálních sítích. Až vám pneumatiky dorazí, zkontrolujte je. Podívejte se, zda nejsou poškozené, ověřte si datum výroby a změřte hloubku dezénu. Minimální zákonná hloubka dezénu je 4 milimetry, u nových pneumatik se obvykle pohybuje mezi 8 až 10 milimetry.
Dobrá zimní pneumatika musí mít odpovídající označení. Nejde jen o M+S, ale především o symbol hory se sněhovou vločkou (3PMSF). Ten značí, že pneumatika prošla testy a skutečně funguje na sněhu i ledu. Pokud chcete poznat, že pneu je kvalitní, sledujte i samotný vzorek. Ten by měl mít hodně drobných zářezů.
Typické špatné zimní gumy tvrdnou při nízkých teplotách. Kloužou na mokru a brzdná dráha je u nich o několik metrů delší než u kvalitních modelů. Často jim chybí důležité označení, mají mělčí vzorek, nebo jsou příliš staré. Takové pneumatiky jsou sice lákavé kvůli nízké ceně, ale také mohou být nebezpečné. Proto se jim raději vyhněte.

Tyto zimní pneumatiky dopadly v testech nejhůř
Pokud vás zajímá, kterým pneumatikám se raději vyhnout, podíváme se na test zimních pneumatik, jehož výsledky zveřejnil v roce 2024 německý autoklub ADAC.
Na posledním místě se umístila pneumatika Winrun Winter-max A1 WR22. Dle výsledků si na sněhu i suchu vede dobře, ale na mokré silnici se chová nebezpečně. V zatáčkách hrozí přetáčivost i nedotáčivost a brzdná dráha je výrazně delší než u kvalitních modelů.
Mezi další špatně hodnocené pneumatiky patří podle klubu ADAC například Vredestein Wintrac, Pirelli Cinturato Winter a GT Radial WinterPro2. Detailní výsledky naleznete na webové stránce ADAC.
Zdroje: autosalon.tv, autotrip.cz, dtest.cz