Instagram na českých uživatelích testuje novou funkci. Doufáme, že ji nakonec zruší
Hashtagy u postů na Instagramu používáme asi všichni. Házíme jich tam spoustu, aniž bychom se zamysleli, který je nejrelevantnější, aby ho vidělo, co nejvíc lidí. No, tak teď máme utrum! Česko se změnilo v „pokusného králíka“ a mnoho z nás už tam prostě víc jak tři křížky nedá.
Přelom roku většinou znamená změny v zákonech, ale letos přináší i katastrofu na sociálních sítích (aniž byste byli markeťáci). Možná už jste si toho sami všimli, protože mnohým hashtagy omezil na tři už teď. Jedná se sice zatím o pouhý A/B test, ale lidé jej oprávněně vnímají jako agresivní. Bohužel jsme tentokrát my, Češi, v první linii.
Problém není v mobilu
V posledních dnech se stále častěji na fórech i sociálních sítích objevují příspěvky, které říkají, normálně napíšou popisek, přidávají hashtagy a najednou čtvrtý prostě přidat nejde. Pak jim vyskočí z aplikace chybová hláška. To se stalo i uživatelce Katce, která se o to podělila v několika českých skupinách pro markeťáky: „Já už to na profilu mám. Po víc jak třech mi to napíše, že další už přidat nelze.“

První komentáře poukazovaly na to, zda se nejedná o nějaký skrytý trest za porušení pravidel. Až později se ukázalo, že jde o test. Meta prostě zkouší, co to udělá s dosahem a aktivitami uživatelů. Asi nebude náhoda, že k testování přikročili v tu nejhorší možnou dobu, tedy před Vánoci, kdy se každý snaží prodat maximum. Trochu to vypadá, že si chtějí uměle zvýšit příjem z reklam, nemáte taky ten pocit?
No a víte co nejhorší? Není to plošně stejné. Někdo (třeba jako Katka) může přidat tři hashtagy, jiní 5 a někteří na pohodu třicet.
Proč se to testuje na zrovna na nás?
Na první pohled je to překvapivé až možná nesmyslné, vždyť je Česko docela malé. Jenže vývojáři myslí jinak. Z jejich pohledu jsme dostatečně velcí, aby byly data podložená a zároveň malí, takže by neúspěch nesložil značku.
Dalším důvodem je i to, že je čeština považována za mimořádně těžkou. Pokud AI Instagramu dokáže pochopit kontext českého příspěvku bez pomoci hashtagů, zvládne to po celém světě. Meta na nás v podstatě trénuje své nové algoritmy.
Ale máme pro vás tip. Zatím se zdá, že toto omezení platí pouze v mobilní aplikaci. Na počítači, a dokonce i v plánovači, se limit zatím neprosazuje. Instagram nás prostě chce naučit, abychom se na hashtagy vykašlali.
Proč se to děje
Jasně výše jsme narazili na to, že by to mohla být nová obchodní strategie pro Meta Ads. Podle všeho je však pravda jinde. Abychom pochopili, proč to Instagram dělá, musíme se podívat pravdě do očí. Hashtagy vlastně přežitek z roku 2015, kdy potřeboval Instagram nápovědu, co je na fotce. Ale dnes? Algoritmus obsah fotky rozpozná s maximální přesností. Vždyť dokáže přepsat i mluvené slovo.
Když se navíc podíváme do minulosti, tak narazíme na to, že šéf Instagramu o tom již mluvil. Co tehdy řekl? „Hashtagy již nemají významný vliv na dosah.“ Z nástroje pro šíření obsahu se staly jen nástrojem pro třídění do šuplíků. Když dnes k fotce psa přidáte hashtag #love, algoritmu tím nepomáháte, spíše ho matete balastem.
Naučme se psát!
Pro běžné uživatele to zase až tak velkou změnu nepřinese, ale e-shopy či influenceři? Ti se budou muset více rozepisovat. Tahle plánovaná změna totiž znění orientaci na Instagramu takovým způsobem, že vám trochu připomene Google.

Místo shluku hesel typu #vylet #sumava #zima #sníh musíte tato slova dostat do přirozených vět v popisku. Věta „Tento zimní výlet na Šumavu byl plný sněhu“ má pro dnešní algoritmus mnohem větší váhu než hromada křížků na konci textu.
Jak přežít s pouhými třemi náboji?
I když všichni doufáme, že nápis v titulku se vyplní a Instagram tento test zruší, historie ukazuje opak. Meta málokdy couvá. Jak se tedy přizpůsobit? Zapomeňte na kvantitu a orientujte se jinak. Začněte používat široké tagy, specifické tagy, a především pak lokální tagy. Tím dáte algoritmu přesnou odpověď na základní otázky: Co, Kdo a Kde. Zbytek práce musí odvést kvalitní text a samotná fotka.
Budíček pro marketéry
Testování na českých uživatelích není omyl. Je to signál, že starý Instagram definitivně končí. Místo hledání kliček, jak limit obejít, je lepší přijmout novou realitu. Algoritmus roku 2025 je chytrý čtenář. Pište pro něj tak, jako byste psali pro člověka, ne pro kalkulačku klíčových slov.
A pro Katku a ostatní? Vydržte. Možná přicházíte o iluzi kontroly nad dosahem, ale v dlouhodobém horizontu to může vyčistit feed od spamu a botů. Nebo nás to všechny donutí konečně si založit ten TikTok.
Zdroje: socialmediatoday.com, hindustantimes.com