Ideální čas koupit ojetinu: Seznam levných aut, na kterých za pár let vyděláte majlant
Auta jdou stále na dračku, neplatí to jen o těch nově vyrobených. Hojně se prodávají i ojetiny. Ojeté auto přitom vůbec nemusí být špatným nápadem – je sice nutné si před pořízením zkontrolovat pár důležitých aspektů, nicméně i vůz z druhé ruky vám může ještě několik let skvěle posloužit, a to za příznivou cenu. Víte, jak správně ojetinu vybrat? Lze si totiž dokonce pořídit kousek, který bude mít za pár let pěknou hodnotu!
Že auta ihned po koupi začínají ztrácet na hodnotě ví téměř každý. Obecně platí, že hodnota vozidla okamžitě klesne, jakmile s ním poprvé vyrazíte brázdit silnice. Hodnota pak nejvíce klesá ještě během prvních 3 let používání. Poté se tempo poklesu zpomaluje. S automobily je to kapku složité – jakmile si totiž ten svůj přivezete domů, bude vás peníze prakticky pouze stát. Palivo, pojištění, opravy, pravidelný servis. „Vliv na pokles hodnoty vozidla má především stupeň výbavy vozidla, jeho pojistná a servisní historie a u zánovních vozidel někdy i skokově příchod nového modelu. Vozidlo, které má prokázanou servisní historii a historii pojistných událostí včetně garance nájezdu, je naopak na trhu vždy považováno za nejkvalitnější,“ říká odborník Tomáš Masopust. Nejlépe si cenu drží auta, která jsou spolehlivá, výkonná, oblíbená a oplývají dobrou pověstí. Které ojetiny stojí za investici?

Ideální roční období
Jestliže přemýšlíte nad koupí ojetého vozu, nyní je nejlepší čas. Během jara a léta totiž nabídka aut bývá nejpestřejší a nejbohatší, aktuálně je tedy z čeho vybírat. Během zimních měsíců navíc mnoho majitelů nechává vozy projít servisní kontrolou, ty jsou pak začátkem léta kompletně připraveny k prodeji. Než si ale vyberete konkrétní typ auta, ujistěte se, že víte, jak správně ojetinu vybrat. Na rozdíl od nového auta se s jejím nákupem pojí několik rizik. Pokud ale celý proces budete mít v malíčku, nemusíte se ničeho bát.
Důkladná prověrka
Asi je vám jasné, že pořízení ojetiny naslepo není nejlepším nápadem. Je potřeba se na celou věc důkladně připravit, nicméně jde jen o pár jednoduchých kroků. V první řadě si ujasněte, jaký druh auta byste chtěli a k jakému účelu. Dále si stanovte jasný rozpočet a počítejte s tím, že ojeté auto bude možná potřebovat hned po koupi první větší servis. Může jít třeba o nové pneumatiky či brzdy. Činí váš finanční limit například 300 000 Kč? Pak si kupte vůz, který stojí zhruba 250 000 Kč či méně. Ideálně si nechte kolem 50 000 Kč právě na nutné servisní opravy a pojištění.
Jakmile si uděláte pořádek v penězích a vyberete si pro vás vhodný model, zjistěte si o konkrétním autu co nejvíce informací. Zeptejte se prodejce na jeho VIN kód – jde o něco jako rodné číslo automobilu a pomůže vám dozvědět se o něm užitečné informace o jeho historii. Díky kódu můžete zjistit například zdali auto není v pátrání jako kradené nebo v majetku leasingové agentury. Dále pak českou historii jeho najetých kilometrů a údaje z českých STK. Dobré je i pročíst si recenze a zkušenosti majitelů stejného typu vozu na různých diskuzních fórech.

Škodovky stále frčí
Teď už víte, že je momentálně nejlepší čas na koupi ojetiny, a také jak se při procesu zachovat a na co si dát pozor. Hledáte auto, které bude spolehlivé a skvěle vám poslouží, ale za pár let na jeho prodeji klidně i vyděláte? Takových kousků není mnoho, přece ale existují. Možná se budete divit, ale skvěle si hodnotu drží třeba některé druhy škodovek. Mnoho lidí si také myslí, že nejméně na ceně ztrácí luxusní modely, není to ale pravda. „To, že k největším ztrátám došlo u modelů luxusnějších značek, není příliš překvapivé. Prémiová výbava v očích nakupujících stárne rychleji a zvlášť v dnešní době plné moderních technologií platí, že to, co bylo před pěti lety žhavou novinkou, už je dnes zastaralé. Nemůžeme zapomínat ani na faktor údržby, která se u luxusnějších modelů může výrazně prodražit,“ říká automobilový odborník Marek Knieža.
Třeba taková Škoda Octavia RS první generace se sice přestala vyrábět v roce 2005, tehdy šlo ale o parádní kousek, který si hodnotu drží dodnes. Sportovní verze měla nově tvarované světlomety a úplně novou palubní desku. Auto mělo i dodatečné výztuhy karoserie a tužší tlumiče. Tento model v bazaru stále seženete a pokud se o něj budete dobře starat, za pár let ho výhodně prodáte dál. Pro Čechy má toto auto speciální hodnotu. „Obecně platí, že nejpomaleji na našem trhu klesá hodnota u vozů Škoda a nejrychleji naopak klesají hodnoty u méně známých značek nebo u sériově vyráběných sportovních automobilů s vysokým nájezdem,“ dodává Masopust.

Udržujte auto v kondici
Jestliže sháníte něco na zdolávání kratších vzdáleností, například na každodenní dojíždění do práce, chybu neuděláte ani při koupi Škoda Favorit nebo Forman. Samozřejmě jde už o podstatně starší auta, a tak musí být v top stavu. Jelikož už se ale tyhle kousky dlouho nevyrábí, za několik let ho můžete prodat leckterému sběrateli či historikovi a na prodeji vydělat majlant. To samé platí i pro ikonickou Škodu Felicii.
Máte rádi značku BMW? Výborné ojetiny najdete i u této německé automobilky. Skvělou volbu představuje BMW generace E46, a to jak ve verzi Coupé, tak variantě Cabrio. Tyto modely se vyráběly v letech 1998 až 2005. Kousky s motorem 330i byly tenkrát velmi žádané a hodnotu si drží dodnes. Vozy nabízely kombinaci skvělých jízdních vlastností a sportovního vzhledu. Tento šestiválec se i v dnešní době pyšní skvělým výkonem. Najdete-li dobře servisovaný kousek, jeho koupí neprohloupíte. Nadšenci do sportovních aut vám za něj i za pár let zaplatí nemalou částku. Jen si pamatujte, že abyste auto po letech znovu dobře prodali, je potřeba se o něj řádně starat.