EU chystá nová pravidla pro řidiče: Budete sedět doma, za jízdu ve špatném počasí hrozí tvrdé tresty
Představte si svět, ve kterém by nikdo na silnici neumíral. Na první pohled to vypadá jako krásný cíl. Evropská unie si tento cíl také stanovila velmi ambiciózně. Do roku 2050 snížit počet úmrtí na silnicích na nulu. Ale když se nad tím zamyslíme do důsledku, jak by to vlastně mohlo vypadat v praxi?
Dle mého názoru není možné snížit počet úmrtí na nulu, pokud zásadně nezměníme způsob, jakým se na silnicích chováme. Aby se to podařilo, Evropská unie bude muset přijít s opravdu tvrdými opatřeními. Mladí řidiči, senioři, špatné počasí nebo noční hodiny – to všechno jsou faktory, které podle statistik přispívají k dopravním nehodám. A pokud chceme nulovou úmrtnost, znamená to jediné: omezit rizika na minimum, což by mohlo vést až k absurdním pravidlům a zákazům.
Mladí řidiči? Jen za jasného nebe!
Začněme mladými řidiči. Mladí lidé jsou statisticky jednou z nejrizikovějších skupin na silnicích. V jejich případě nejde jen o nedostatek zkušeností, ale i o určitý sklon k riskování a nepozornosti. Jestli chce EU snížit počet úmrtí na nulu, jednou z možností by mohlo být omezit mladé řidiče na jízdy pouze za ideálních podmínek.
Představte si, že by existoval zákon, který by mladým řidičům do 25 let nebo těm, kteří mají řidičský průkaz méně než dva roky, zakázal řídit v dešti, za mlhy nebo v noci. Může to znít přehnaně, ale jak jinak chcete zajistit, že nebudou součástí nehod za špatného počasí? Pokud chce EU skutečně dosáhnout svého cíle, může se k takovým zákazům schylovat. A co víc – Auta budoucnosti by mohla být vybavena senzory, které jim jednoduše zabrání vyjet, pokud počasí nebude dostatečně bezpečné.

Důchodci nesmějí v noci raději vycházet vůbec
A co starší řidiči? Nebo dokonce i chodci? Jakmile dosáhneme určitého věku, naše reakce a schopnosti se nevyhnutelně zpomalují. Věkové omezení pro řidiče by mohlo být dalším krokem. Podle mě bychom měli vážně uvažovat o přísnějších pravidlech pro seniory při jízdě v noci nebo za špatného počasí.
Ale proč se zastavit jen u řízení? Pokud se chce EU vyhnout tomu, aby byli senioři přejížděni na silnicích, neměli by vůbec vycházet po setmění. Ano, zní to absurdně, ale jak jinak chcete zajistit, že nebudou ohroženi nejen jako řidiči, ale i jako chodci? Senioři by mohli mít povoleno vycházet pouze za denního světla a ideálních podmínek. Jakmile by se začalo stmívat, mohli bychom jim zkrátka zakázat vycházet ven.
Chodci a cyklisté: Pozor na pokuty!
A pak tu máme další zranitelné skupiny: chodce a cyklisty. Ti, stejně jako senioři, patří mezi nejvíce ohrožené účastníky silničního provozu. Jak by vypadala pravidla pro ně? Cyklisté by mohli mít zakázáno jezdit po neosvětlených silnicích nebo za deště, protože právě tehdy jsou nehody nejčastější.
A chodci? Možná bychom jim mohli začít rozdávat pokuty za to, že přecházejí silnici mimo přechod. V některých zemích už podobné pokuty existují, ale co kdybychom je ještě zpřísnili? Pokud chce EU dosáhnout svého cíle, budou muset být všichni účastníci silničního provozu pod drobnohledem. A že byste nemohli přejít přes prázdnou silnici v noci mimo přechod? Pokuta! Protože to je přece nebezpečné.
Autonomní vozidla jako řešení?
Jedním z řešení, které by mohlo pomoci dosáhnout nulové úmrtnosti na silnicích, jsou autonomní vozidla. Auta, která řídí sama, by mohla eliminovat lidské chyby a zajistit bezpečnější provoz. Podle mého názoru to ale bude znamenat jednu věc – řidiči postupně ztratí kontrolu nad svými vozidly. Autonomní vozidla by mohla být naprogramována tak, aby automaticky zpomalovala nebo zastavovala, pokud by se blížilo riziko nehody.

Představte si, že jedete po dálnici, a najednou začne pršet. Vaše auto automaticky zpomalí a možná vás dokonce donutí zastavit na nejbližším odpočívadle. Proč? Protože podle algoritmu by bylo nebezpečné pokračovat v jízdě. Nemůžete s tím nic udělat – auto rozhodne za vás.
Tento scénář se může zdát jako věc vzdálené budoucnosti, ale technologie autonomních vozidel se rychle vyvíjejí a je možné, že se podobného systému dočkáme dříve, než si myslíme. Podle mého názoru bychom se tak mohli dostat do situace, kdy nebudeme mít nad svými auty plnou kontrolu a budou za nás rozhodovat technologie.
Budoucnost řízení: Je opravdu nulová úmrtnost možná?
Souhlasím, že sen o nulové úmrtnosti na silnicích je krásný, ale zároveň je velmi náročný. Pokud se ho chce EU opravdu přiblížit, bude muset přijmout velmi tvrdá a kontroverzní opatření. Mladí řidiči budou moci jezdit jen za dobrého počasí, senioři nebudou smět vycházet v noci, autonomní auta budou rozhodovat za nás a každý náš krok na silnici bude pod dohledem.
Zní to možná jako dystopie, ale jestli chce EU dosáhnout svého cíle, může se tato vize stát realitou. A jak se s tím srovnáme my, běžní řidiči? To bude otázka budoucích let. Jedno je však jisté – budoucnost silničního provozu bude velmi odlišná od toho, co dnes známe.
Zdroj: autor, eca.europa.eu