Děda říkával: „Nesměj se, za tohle auto jednou dostaneš milion.“ Dnes jsem ho prodal za milion a půl
Mnohá auta z minulého století mohou dnes působit více než směšně. Obzvlášť to platí pro některá typická auta z období socialismu. Trh ve východním bloku byl omezený a západní auta nebyla k dostání buď vůbec, nebo jen ve výjimečných případech. Většina obyvatel se musela spokojit s Trabantem, Volhou, Žigulem nebo Škodovkou. Mezi dnes už těžko ocenitelná auta patří také východoněmecké Wartburgy, některé jejich modely však dnes mají překvapivě vysokou hodnotu.
S odstupem času se pohled na tato auta mění. Co bylo ve své době trpěnou nutností, je dnes oslavováno jako krásné retro, čemuž zpravidla odpovídá i aktuální tržní cena. Pokud byste nabídli na trhu netypické modely Wartburg, jako je Coupé nebo Kabriolet, budete překvapeni, kolik vám za ně budou nadšenci do historických aut ochotni nabídnout.
Přes sto let tradice a typický dvoutakt
Automobily značky Wartburg pocházejí z německého Eisenachu, kde se první historická vozidla vyráběla už od roku 1898. Následující půlstoletí bylo pro tradiční automobilku poměrně hektické. Auta pojmenovaná podle blízkého hradu Wartburg se záhy stala úspěšnými a prodeje rostly. Na počátku 20. století přestala továrna na nějakou dobu toto označení používat a vyráběla vozy značky DIXI, které měly úspěch i v zahraničí, ve Francii a Velké Británii. Během první světové války tvořila hlavní produkci nákladní vozidla nebo sanitky.
Na konci dvacátých let se výroba v Eisenachu stala součástí koncernu BMW. Nějakou dobu tu ještě vznikaly vozy pod označením DIXI, ale brzy z Eisenachu už odjížděla na trh slavná BMW. Po skončení druhé světové války město Eisenach i se svojí automobilkou skončilo na straně NDR. Výroba byla záhy obnovena, ale nějakou dobu trvalo, než se rozjela naplno. Od 50. let zde vznikaly nejrůznější vozy pod označením EMW – Eisenacher Motorenwerk.

Právě pod jménem EMW 311 poprvé spatřil světlo světa vůz, který později vstoupil do historie jako Wartburg 311. Slavný vůz se začal vyvíjet už v roce 1954, teprve po dalším přejmenování automobilky však získal své ikonické jméno. Poháněný typickým dvoutaktním tříválcovým motorem dosahoval Wartburg 311 maximální rychlosti až 115 kilometrů za hodinu.
Od standardní verze až ke Coupé a Kabrioletu
Veřejnosti byl Wartburg 311 představen jako čtyřmístný sedan nebo třídveřové kombi. Zajímavých modelů se ale v průběhu několika dalších let vyrobilo nespočet. Na řadě byl dvoudveřový kabriolet, pick-up, čtyřsedadlové coupé nebo luxusní limuzíny. Vznikly také varianty specializované pro policii nebo armádu.
Wartburg 311 se vyráběl od roku 1956 až do roku 1965. V konečném součtu z montážních linek automobilky v Eisenachu sjelo asi 260 000 „třistajedenáctek“ v celkem 11 variantách. Asi polovina z nich putovala do zahraničí, velké množství přitom k nám do Československa. U nás byl však mnohem více populární až pozdější Wartburg 353, mezi těmito modely se vyráběla ještě verze 312, která však byla spíše upravenou 311 se silnějším motorem.

Vybrané modely Wartburg 311 dnes prodáte za víc než milion
Málokdo by řekl, že by se mohl Wartburg, který patřil mezi obvyklou a nepříliš zajímavou součást silničního provozu v Československu, na dnešním trhu prodávat za částky vysoce přesahující milion korun. Přesto můžete narazit na inzeráty, kde se některý dobře udržovaný a vzácný model Wartburgu 311 nabízí za podobně neuvěřitelné částky. Pokud vám tedy v garáži postává jeden z těchto starých skvostů, můžete si gratulovat. Jestliže ho nabídnete k prodeji, můžete si vydělat pohádkové peníze.
V tomto ohledu jsou zřejmě nejcennější verze Wartburg 311 Coupé a Kabriolet. Tyto modely byly exkluzivní už v době své výroby, proto se dnes jedná o extrémně vzácné kusy, za které jsou sběratelé ochotni zaplatit celé jmění. Dvoudveřové Coupé se objevuje za o něco nižší částky než elegantní Kabriolet s plátěnou stahovací střechou, který je ještě o něco vzácnější. Zejména na německém trhu se tyto vozy objevují za částky, které v přepočtu na koruny přesahují milion, v případě Kabrioletu se dokonce blíží i ke dvěma milionům. Jestliže si váš dědeček hýčkal některý z těchto pokladů, můžete být překvapeni, jakou hodnotu dnes má.