Co ve skutečnosti znamená písmeno „E“ na palivoměru? Není to tak, jak si mnoho lidí myslí
Na první pohled se zdá, že význam písmena „E“ na palivoměru je jasný – „Empty“, tedy prázdno. Mnoho řidičů se domnívá, že když ukazatel spadne na „E“, je nádrž zcela prázdná a auto zůstane stát. Realita je však mnohem zajímavější a méně jednoznačná. Automobilky totiž tento systém navrhly s několika triky, které většina lidí nezná.
„E“ sice znamená „Empty“, ale neznamená to, že v nádrži není ani kapka paliva. Automobilky při navrhování palivových systémů záměrně nastavují ukazatele tak, aby i při dosažení „E“ zůstala v nádrži malá rezerva. Tento „záchranný polštář“ má zajistit, že i při zapomnětlivosti řidiče bude možné dojet na nejbližší čerpací stanici.
Rezerva se obvykle pohybuje mezi 5 % a 15 % celkové kapacity nádrže. V praxi to znamená, že i když je ručička na „E“, v nádrži může být stále 3 až 10 litrů paliva, což umožní dojezd až 80 kilometrů – samozřejmě v závislosti na stylu jízdy a spotřebě konkrétního vozu.
Proč tam rezerva vůbec je?
Automobilky přidávají tuto rezervu pro zajištění bezpečnosti a pohodlí. Chtějí předejít situacím, kdy by auto zůstalo stát kvůli chybě řidiče nebo nepřesnosti ukazatele. Přestože se může zdát, že je to pro dobro uživatelů, má to i praktické důvody. Pokud by auto skutečně zůstalo zcela bez paliva, mohlo by dojít k poškození palivového čerpadla, které používá palivo jako chladivo a mazivo. Bez paliva by čerpadlo mohlo „běžet na sucho“, což by mohlo vést k jeho přehřátí a předčasnému opotřebení.
Je „E“ opravdu nouzové?
Zajímavostí je, že někteří odborníci tvrdí, že písmeno „E“ by mohlo znamenat spíše „Emergency“ než „Empty“. Ukazuje na nouzovou situaci, kdy je třeba okamžitě vyhledat čerpací stanici, ale stále existuje určitý čas na dojetí. Některé starší modely automobilů dokonce místo „E“ používaly písmeno „R“ – zkratku pro „Reserve“ (rezerva).
Rizika jízdy na rezervu
I když se může zdát lákavé spoléhat na tuto skrytou rezervu, pravidelné ježdění „na doraz“ může mít nepříjemné následky. Nízká hladina paliva totiž znamená, že čerpadlo nasává palivo z dna nádrže, kde se mohou usazovat nečistoty. Tyto nečistoty pak mohou ucpat palivový filtr nebo poškodit čerpadlo. Navíc palivový systém při nízké hladině pracuje s větším stresem, což může zkrátit jeho životnost.
Jak daleko dojedete na „E“?
Odpověď na tuto otázku závisí na několika faktorech – velikosti nádrže, typu vozidla a jízdních podmínkách. Obecně platí, že menší vozy s nižší spotřebou mohou na rezervu ujet 50 až 80 kilometrů, zatímco větší SUV nebo sportovní vozy zvládnou spíše 30 až 50 kilometrů. Přesné údaje ale obvykle výrobci neuvádějí.
Například u vozu Hyundai i30 se odhaduje dojezd na rezervu kolem 50 kilometrů, zatímco Mazda CX-5 zvládne až 70 kilometrů. Naopak některé starší modely francouzských vozů nebo japonské hatchbacky ujíždějí po rozsvícení kontrolky rezervy jen 20 až 30 kilometrů.
Jak se vyhnout problémům s rezervou?
- Plňte nádrž pravidelně – Nenechte hladinu paliva klesnout pod čtvrtinu, abyste předešli problémům s čerpadlem a nečistotami v nádrži.
- Sledujte ukazatel dojezdu – Moderní vozy často zobrazují odhadovaný dojezd v kilometrech, což může být přesnější než samotná ručička.
- Tankujte včas – Nečekejte, až se rozsvítí kontrolka rezervy. Pravidelné tankování vás ušetří stresu i možných nákladů na opravy.
Zajímavosti o palivoměrech
- Šipka na palivoměru – Všimli jste si malé šipky vedle ikony čerpací stanice? Ukazuje, na které straně auta se nachází víčko nádrže.
- F a E nejsou vždy přesné – Některé vozy umožňují „přetankovat“ nad úroveň „F“, zatímco jiné mohou být „na E“ přesnější než jiné.
Písmeno „E“ na palivoměru neznamená úplné prázdno, ale spíše poslední varování. I když se na rezervu dá dojet, není dobrý nápad spoléhat na ni pravidelně. Zajištěním dostatečné hladiny paliva nejen ochráníte svůj vůz, ale také se vyhnete nepříjemným situacím na cestách. Vždy je lepší být připraven, než litovat.