Co dělat, když vám bankomat nevydá hotovost: Na záchranu peněz máte jen 6 minut
Tento moment si nepřeje zažít asi nikdo z nás. Jdete si vybrat peníze, ale bankomat vám požadovanou částku buď nevydá vůbec, nebo ji vydá špatně. Při pohledu na výpis ale zjistíte, že se platba zaúčtovala. Co teď? Místo salvy nadávek musíte jednat rychle, jinak o své peníze nenávratně přijdete.
Asi nikdo nepředpokládá, že by se mohl bankomat splést. Je to přece stroj, který je dokonale seřízený tak, aby sloužil svému účelu. Ve skutečnosti takové chyby ale nejsou příliš neobvyklé.
Může se například stát, že vám bankomat jednu z bankovek nevydá, protože si všimne, že je roztržená nebo jinak znehodnocená. V takovém případě putuje bokem. Bankomat ale o takové situaci vede záznamy, takže domoci se reklamace není příliš problematické. Navíc by vám chybějící částka měla být vrácena na účet.
Problém ale může nastat ve chvíli, kdy se bankomat tváří, že vám požadovanou částku vydal, váš bankovní účet s ním souhlasí, ovšem vy v ruce držíte jinou částku nebo dokonce vůbec nic.

Bankomat může peníze vydat chybně
První potíž je v tom, že si toho vůbec nemusíte všimnout, pokud se jedná například o chybný počet vydaných bankovek. Jen málokdo si totiž papírové peníze po výběru z bankomatu poctivě přepočítá. Že se stala chyba, tak zjistíte až později, a to už šance na zjednání nápravy může být nenávratně v nedohlednu.
Je třeba postupovat především rychle. Ani tak sice není žádná garance toho, že peníze skutečně dostanete zpět, rozhodně je ale lepší se o to alespoň pokusit. Se žádostí na reklamaci se nebudete obracet na provozovatele daného bankomatu, ovšem na vydavatele vaší platební karty.
Následně vás bude čekat poměrně dlouhé kolečko byrokracie s nejistým výsledkem. Vydavatel karty si váš požadavek zaeviduje a začne se jím zabývat. Vyžádá si tak například informace od banky, která onen bankomat provozuje.
Byli jste okradeni bankomatem?
Nepříjemné na tom je, že to může trvat poměrně dlouhou dobu. Pro představu může jít klidně o měsíc, ale není nic neobvyklého, pokud je to i déle. Poté, co budou pečlivě prohlédnuty veškeré záznamy, obvykle následuje inventura v pokladně daného bankomatu.
Pokud se poté zjistí, že v něm přebývá například tisíc korun a vy postrádáte stejnou sumu, dostanete svou tisícovku zpět. Jakmile ale inventura bude v pořádku, máte situaci značně ztíženou.
Jinými slovy, důkazní břemeno v tu chvíli bude na vaší straně. Jakmile nebudete schopni prokázat, že jste skutečně dostali méně, než jste měli, bohužel pro vás to znamená jediné – právě vás okradl bankomat.

Co bankomat schvátí, více nenavrátí
Ptáte se, jak je možné, aby inventura souhlasila a přesto jste dostali špatný počet bankovek? Bankomaty obvykle servisují skutečně živé osoby. Pokud nepříliš poctivý zaměstnanec uvidí, že v kase přebývá tisíc korun a jednoduše si je strčí do vlastní kapsy, bude to navenek vypadat, že je vše v pořádku. I když budete vědět, že není, prokázat něco takového je prakticky nemožné.
Co se týká toho, jak rychle je nutné reklamaci zadat, podmínky se liší u každé jednotlivé banky. Obecně ale platí, že čím dříve, tím lépe. Ideálně byste měli do banky zatelefonovat ihned poté, co zjistíte nesrovnalost. Čím více času od události uplyne, tím menší je pravděpodobnost, že se podaří prokázat, k čemu ve skutečnosti došlo.
Ve většině případů se bohužel lidé, které bankomat okradl, svých peněz nedovolají. „Manžel vybíral z bankomatu České spořitelny částku 35 tisíc korun, ale bankomat vydal pouze 32 tisíc korun. Ovšem stvrzenku vytiskl na požadovaných 35 tisíc korun. Na náš dotaz v pobočce spořitelny nám řekli, že toto reklamovat nelze. Není prý možné prokázat, že jsme z bankomatu skutečně dostali o tři tisíce méně,“ popsala například jedna ze čtenářek magazínu iDNES.cz.