Čtyři největší chyby, které zkracují životnost auta na polovinu
Mnoho lidí si myslí, že do auta stačí nastoupit, někam s ním odjet, pak se vrátit a zase ho jenom zaparkovat. Tak to ale není. Aby vám vůz vydržel a po několika málo letech nebyl na odpis, vyžaduje pravidelnou péči. Často jeho životnost můžete prodloužit už jen tím, jak se chováte při řízení. Češi za volantem často dělají čtyři chyby, kterými si auto zbytečně ničí. Máte štěstí, připravili jsme pro vás přehled, čemu se v autě vyhnout.
Auto je sice stroj, to ale neznamená, že se o něj nemusíte vůbec starat. Začíná to už za volantem. Existují čtyři největší chyby, jimiž si životnost vašeho vozu lehce zkrátíte o polovinu. Možná je děláte taky a ani si neuvědomujete, jak moc svému parťákovi na čtyřech kolech ubližujete. Přestaňte s tím, ať nemusíte do servisu častěji než domů.
Krátké cesty za nákupy
Pokud chcete, aby vám auto bezproblémově sloužilo co nejdelší dobu, rozhodně si dejte pozor na časté ježdění na příliš krátké vzdálenosti. Cesta do obchodu, který máte nedaleko domu, je sice pohodlná, ale pokud na nic jiného vůz nepoužíváte, brzy se to na jeho stavu projeví.
Nedostatečné zahřátí motoru totiž způsobuje jeho postupné poškozování. Krátká jízda zároveň znamená vyšší spotřebu paliva. Pokud tedy potřebujete nakoupit, v ideálním případě potom nebo předtím jeďte vyřídit ještě něco dalšího, ať má motor šanci pořádně se zahřát. Auto se potom tolik neopotřebovává.

Přístup k motoru bezprostředně po startu, když je ještě studený, je pro jeho životnost klíčový. Potřebuje čas na postupné zahřátí na optimální provozní teplotu. I když zrovna nevyjíždíte jen na nákup, myslete na to, že byste neměli vytáčet motor do vysokých otáček hned po opuštění garáže nebo parkoviště. Předejdete tak rychlému poškozování mechanických částí. Olej, který ho má promazávat, se ještě nestihl rozprostřít do všech důležitých částí motoru, protože se ještě dostatečně nezahřál.
Špatné rozjezdy do kopce
Jestliže nejezdíte vozem s automatickou převodovkou nebo alespoň asistentem rozjezdu do kopce, může životnost vašeho auta ohrožovat i špatné rozjíždění v prudkých stoupáních. Trpí tím především spojka. Zkušení řidiči proto radí rozjíždět se do kopce ve starších vozidlech přes ruční brzdu.
„Používat ruční brzdu je mnohem lepší pro vaši spojku, než se snažit rychle přepínat z brzdy na plyn,“ píše Yaboijacob731 na Redditu. „Starty s ruční brzdou budou vždycky rychlejší než starty s nohou, pokud je dobře zvládáte. Pravá noha začíná na plynu a i když musíte pustit ruční brzdu, když jste s tím v pohodě, pustí se to současně se vším ostatním, co se děje. Nemusíte je používat, pokud nechcete, ale pokud jsou pomalejší, měli byste je trénovat, dokud nebudou. Když je opravdu potřebujete použít, chcete se cítit komfortně,“ doplnil uživatel Taratarabobara.
Dlouhé mírné brždění
Také špatné brždění při sjíždění delších kopců může o polovinu zkrátit dobu, po kterou vám může auto sloužit. Lehké a dlouhé sešlápnutí brzdového pedálu při jízdě z kopce je chyba. Krátkodobě to ničemu nevadí, ale pokud jedete dolů třeba pět minut, už je to pro brzdy problém. Ačkoliv je zatížíte jen mírně, nedáte jim žádný čas na odpočinek.

Může to vést ke třem věcem a všechny jsou pro vůz fatální. Buďto přestane mírný dotyk brzdy fungovat a příště už budete muset na pedál dupat intenzivněji, nebo postupně snížíte jejich životnost, anebo je rovnou úplně zničíte a budete je muset nechat vyměnit.
Nejlepším způsobem, jak tomu předejít, je brzdit z kopce motorem a pedál použít až ve chvíli, kdy už motor nestačí. Dlouhý kopec je vhodnější sjet rychleji a pořádně zpomalovat až s blížícím se koncem. Samozřejmě v dostatečném předstihu, abyste sebe ani nikoho dalšího neohrozili.
Nesprávné mytí auta
Životnost auta zkracuje i koroze. Nikdo nechce mít rezavé auto, ale problém to není jen vizuální. Karoserie by se při zanedbání údržby mohla časem zcela rozpadnout. Klíčové proto je pravidelně auto voskovat, čímž ho ochráníte před poškozením laku od solu, vlhkosti nebo UV záření.
Varovná kontrolka by vám měla v hlavě zasvítit i při rozhodování, kam pojedete auto umýt. Obloukem byste se měli vyhnout kartáčovým myčkám. Ta sice vůz zbaví nečistot, její časté používání ale naruší horní vrstvu laku, zmatní ho a vytvoří na něm rýhy, které pak mohou urychlit korozi. Přednost tak raději dejte ručním myčkám. Tam zase pozor na ruční kartáče, které jsou často plné kamínku a dalších nečistot, jimiž si lak můžete poškodit ještě víc než v automatických myčkách.
Zdroje: garaz.cz, reddit.com