České řidiče čeká největší změna od revoluce. Skupina B se úplně změní
V blízké budoucnosti se v zákoně chystá poměrně velká změna. Ta se bude týkat řidičů osobních aut, kteří většinou vlastní řidičský průkaz skupiny B. Nově se ale bude měnit to, co všechno vlastně tento typ zkoušky zahrnuje.
Pravidla pro všechny, kdo chtějí usednout za volant, jsou v tuto chvíli jasná. Kromě toho, že uchazeč musí splnit věkový limit a projít zdravotní prohlídkou, absolvuje poté kurz v autoškole, který je zakončený teoretickou a praktickou zkouškou.
Poté obdrží řidičský průkaz skupiny B, který ho opravňuje řídit auta do hmotnosti 3,5 tuny. A právě tohoto specifika se bude týkat zmiňovaná novinka.

Změna se dotkne majitelů elektroaut
Na půdě Evropské unie se totiž na popud několika ministrů dopravy začalo diskutovat o tom, že by tento hmotnostní limit mohl být navýšen, a to až na 4,25 tuny. Jak už ale možná tušíte, takhle jednoduché to nebude – změna se totiž bude týkat zcela specifických případů.
Důvodem, proč se vůbec o úpravě zákona uvažuje, jsou elektromobily. Ty jsou totiž kvůli poměrně velké baterii podstatně těžší, než vozy se spalovacími motory, a tak by se teoreticky mohlo stát, že některé větší modely nebude moci řidič řídit, přestože je jinak jedná o poměrně běžný typ auta.
„Ta baterie je velmi těžká, hmotnosti vozidel narůstají díky povinné výbavě, takže si myslím, že je to asi na místě zvednout na těch čtyři a čtvrt, čtyři a půl tuny,“ uvedl pro TN.cz automobilový expert Robert Vacek.
Nově bude možné řídit také těžší karavany
Kromě elektromobilů se změna dotkne také aut na vodíkový pohon a všech dalších potenciálních alternativních pohonů. Řídit takové vozidlo do hmotnosti 4,25 tuny bude nově moci řídit majitel oprávnění skupiny B, který má řidičák alespoň dva roky a dá se tedy předpokládat, že již získal nějaké zkušenosti za volantem.
Kromě toho se bude změna týkat ještě jednoho typu vozidla, a to obytných vozů, kterým se lidově říká karavany. Ty tak nově můžou vážit až 4,25 tuny, podmínkou pro jejich řízení ale bude ještě absolvování školení. Tato skutečnost by následně měla být zaznamenána v řidičském průkazu pomocí speciálního kódu.
„Oprávněnost k řízení těchto vozidel na základě splněných podmínek bude muset být uvedena v řidičském průkazu příslušným harmonizovaným kódem 99,“ upřesnil pro Novinky.cz mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Změna může ještě nějakou dobu trvat
Určitou nevýhodou bude určitě to, že i nadále bude platit omezení maximální povolené rychlosti pro vozidla vyšší hmotnosti (tedy povinnost jet maximálně 80 km/h) a také povinnost platit mýto – to se nedotkne elektromobilů, obytných vozů ale ano.
Důvodem této změny je dlouhodobá snaha Evropské unie o přechod k ekologičtějším způsobům pohonu aut. Vzhledem k tomu, že si vytyčila cíl ukončit prodej nových aut se spalovacím motorem do roku 2035, je úprava zákona jedním z kroků, který nás má na tento vývoj připravit.
Kdy konkrétně se ale tato změna projeví v praxi, je v tuto chvíli nejisté. I když totiž dojde v Evropském parlamentu ke schválení nějaké novinky, musí ji poté ještě implementovat jednotlivé členské státy, což může trvat poměrně dlouho.
„Účinnost směrnice může nastat, a to i v souvislosti s transpozicí do národních úprav jednotlivých členských států, až tak v roce 2028 až 2029, podle toho, kdy vstoupí v platnost,“ vysvětlil jménem Ministerstva dopravy Jemelka.