Česká spořitelna varuje klienty před tímto eshopem. Pokud u něj zaplatíte, přijdete o peníze
Online nakupování vás může přijít pořádně draho. A rozhodně ne proto, že byste nějak rozhazovali a kupovali drahé věci. Naopak. Vůbec nejčastěji totiž lidé přicházejí o peníze, když se snaží ušetřit. Mohou za to falešné e-shopy.
Internet nám umí velmi usnadnit život, může nám ale také bohužel přinést spoustu problémů. V posledních letech se to v online světě jen hemží různými podvody. Kyberzločinci se celou řadou způsobů snaží ukrást peníze, posílají podvodné maily, zprávy na sociálních sítích anebo třeba i SMS. Leckdy ale zajdou ještě dál.
Někdy lze na první pohled rozpoznat, že jde o podvod. Například v případě zmíněných e-mailů. Jindy to ale může být naopak velmi složité. A to třeba u podvodných e-shopů, které zdánlivě působí věrohodně. Právě před nimi varuje i Česká spořitelna.
Peníze fuč a zboží nikde
Zatoužili jste třeba po novém mobilním telefonu a na „zapadlém” internetovém obchodě jste jej našli za podstatně výhodnější cenu než u velkých a dobře známých prodejců? Než se začnete radovat a rychle produkt objednávat, zastavte se a web si pořádně prohlédněte. S největší pravděpodobností se totiž jedná o podvodný e-shop.
Nezřídka se stává, že se lidé nechají nízkou cenou zlákat a zboží si objednají. To je pak zpravidla nutné na konci objednávky také zaplatit pomocí platební karty. Nic netušící oběť tedy vyplní údaje ze své karty včetně čísla, data platnosti a CVV kódu a objednávku odešle. A pak čeká. Jenže zboží nepřichází. Naopak oběti mizí peníze z účtu. Než podvedený člověk stačí zareagovat, mohou mu kyberzločinci „vyluxovat” klidně veškeré úspory.

Vše prověřujte
Jak ale tedy podvodný e-shop rozpoznat? První indicií je samotná nízká cena produktů. Jestliže jsou levnější o tisíce, či dokonce desetitisíce oproti jiným velkým prodejcům, měli byste okamžitě zpozornět. Dále se podívejte, zda jsou na daných webových stránkách někde k dispozici obchodní podmínky. V nich by mělo být přesně uvedeno, kdo e-shop vlastní, jaká má kupující práva a také třeba to, jakým způsobem lze uplatnit reklamaci.
Pořádně si přečtěte popisky u zboží. Na falešných e-shopech jsou totiž popisky často plné chyb, a to nejen pravopisných, ale také těch faktických. A zaměřte se i na fotografie produktů.
Dobrým ukazatelem jsou i recenze od zákazníků, které najdete například na sociálních sítích anebo různých diskuzních fórech. Pokud ovšem žádné recenze nemůžete dohledat, je lepší dát od e-shopu ruce pryč.
Jestliže máte jakékoliv pochybnosti, z daného webu zkrátka nic neobjednávejte. Ve snaze ušetřit byste totiž naopak mohli přijít o mnohem více peněz, než by vás kupovaný produkt stál ve známých a prověřených obchodech.
Zakročte včas
Kyberzločinci jsou stále vychytralejší, a tak bývá složitější podvody rozpoznat. Kvůli tomu se může prakticky komukoliv stát, že se zkrátka nechá napálit a z podvodného e-shopu si něco objedná. Ve chvíli, kdy vám začnou zničehonic mizet peníze z účtu, neprodleně zavolejte do své banky, aby zablokovala platební kartu, jejíž údaje jste obchodníkovi poskytli při vyřizování objednávky. Alespoň tak můžete část peněz zachránit.
V ideálním případě ale při objednávání věcí z méně známých e-shopů vůbec za zboží předem neplaťte, a je-li to možné, využijte možnost nákupu zboží na dobírku.

Skryté poplatky
Ne vždy se nutně musí stát, že vám zmizí peníze z účtu, ale zboží nedorazí. Někdy se kupovaných věcí skutečně dočkáte. Jenže i pak, přestože jste za ně už zaplatili, vám sem tam z účtu nějaká částka přece jen ubyde. Někteří prodejci si totiž účtují skryté poplatky, o kterých se dočtete pouze v případě, kdy si pečlivě projdete obchodní podmínky. To pochopitelně jen málokdo dělá. Jenže s dokončením nákupu jste s obchodními podmínkami vlastně souhlasili, a tak může být nesmírně těžké se domáhat peněz zpět. Nejjednodušší je pak se s obchodníkem spojit a uzavřenou smlouvu vypovědět.