Češi to netuší, ale auta těchto značek už nesmějí na silnice. Lidé v nich stále jezdí a riskují vysoké pokuty
V České republice platí přísná pravidla pro provoz motorových vozidel, která mají zajistit bezpečnost na silnicích a ochranu životního prostředí. Přesto se stále setkáváme s případy, kdy auta, která by na silnice vůbec vyjet neměla, jezdí dál.
Ačkoliv mají platnou technickou kontrolu (STK), ve skutečnosti nesplňují emisní limity, jsou ve špatném technickém stavu, nebo dokonce nemají platné povinné ručení. Taková vozidla nejen ohrožují ostatní účastníky provozu, ale jejich řidiči riskují vysoké pokuty, zákaz řízení či další sankce.
Auta nesplňují emisní limity
Podle statistik z posledních kontrol měření emisí přímo na silnicích neprošlo až 75 % kontrolovaných vozidel. I přes platnou technickou kontrolu totiž mnoho aut nesplňuje přísné emisní normy. Ministerstvo dopravy spolu s policií proto zpřísnilo dohled nad stanicemi STK a měřením emisí (SME). Vozidla, která při mobilních kontrolách nevyhoví, dostanou omezení platnosti technické kontroly maximálně na 30 dní a musí podstoupit opakovanou kontrolu. V případě, že se závady neodstraní, technická způsobilost k provozu na silnici zaniká.

Tento problém se týká i některých značek a modelů aut, které jsou na českých silnicích běžné a často patří mezi starší vozy s dieselovými motory. Špatný stav výfukového systému, nefunkční filtr pevných částic nebo zvýšená kouřivost motoru jsou nejčastějšími příčinami nesplnění emisních limitů. Přestože některá auta projdou STK „na papíře“, v reálném provozu znečišťují ovzduší a ohrožují zdraví obyvatel.
Veteráni a starší vozy ve špatném technickém stavu
Další skupinou jsou veteráni a starší auta, která mají sice platnou technickou kontrolu, ale jejich skutečný technický stav je často nevyhovující. Taková vozidla mohou mít opotřebované brzdy, řízení, světla nebo jiné části, které ohrožují bezpečnost na silnicích. I když mají platnou STK, jejich provoz je riskantní a v případě nehody může být majitel odpovědný za škody.

Vozidla bez povinného ručení – neviditelná hrozba
Dalším závažným problémem jsou auta bez platného povinného ručení. Podle odhadů České kanceláře pojistitelů je na českých silnicích stále kolem 140 tisíc vozidel bez pojištění. Řidiči takových aut riskují pokuty a musí platit příspěvky do garančního fondu. V případě nehody škodu hradí sami, což může znamenat finanční katastrofu. Navíc nepojištění řidiči často způsobují nehody pod vlivem alkoholu nebo nepřiměřenou rychlostí, což zvyšuje riziko pro všechny účastníky provozu.
Proč Češi stále jezdí s technicky nezpůsobilými auty?
Často jde o neinformovanost, finanční náročnost oprav nebo podcenění rizik. Mnozí majitelé starších vozidel se snaží ušetřit na nákladech spojených s opravami a kontrolami, což však může vést k mnohem větším problémům. Také se setkáváme s případy, kdy majitelé vozidel neaktualizují pojištění nebo technické kontroly záměrně, aby mohli auto dál provozovat bez dalších nákladů.
Jak se vyhnout problémům
Nejlepší cestou je pravidelná údržba vozidla, včasné absolvování technických kontrol a měření emisí. Platné povinné ručení je zákonnou povinností a zároveň ochranou pro vás i ostatní. Pokud máte starší auto, nechte si jej pravidelně prohlédnout u odborníků a neváhejte řešit případné závady.
Ačkoliv mnoho českých řidičů stále jezdí s vozidly, která by na silnici neměla být, rizika jsou vysoká. Platná technická kontrola a povinné ručení nejsou jen formalitou, jsou základními předpoklady pro bezpečný a legální provoz vozidla. Pokud máte auto, které má sice platnou STK, ale nesplňuje emisní normy, je ve špatném technickém stavu nebo nemá platné pojištění, je nejvyšší čas to řešit. Vyhnete se tak pokutám, problémům s policií a především přispějete k bezpečnějším silnicím pro všechny.