Toto tlačítko v autě raději nikdy nemačkejte při jízdě. Může vás to stát život
Moderní automobily mají spoustu systémů asistence řidiče, které zajišťují plynulou a bezpečnou jízdu. Už tedy není vše jen na řidiči, ale i na autě, které má automaticky nastavené mechanismy, díky kterým vozidlo například nedostane smyk. Od 90. let v autech existuje tlačítko, které byste za jízdy rozhodně neměli vypínat, obzvlášť při zhoršených povětrnostních podmínkách.
Podle některých magazínů existuje v moderních vozidlech až 40 elektronických asistenčních systémů řidiče. Například automatické nouzové brzdění a upozornění na střet s překážkou má až 90 % moderních vozů.
Jaké systémy asistence jsou ve vozidlech dostupné
Když se nad tímto tématem běžný řidič zamyslí, tak neuvěří, jaké množství asistenčních systémů se v autech od roku 2020 nachází. Dokonce je můžeme rozdělit do několika kategorií podle toho, na jakou část řízení jsou zaměřené. Přinášíme jejich přehled a opomíjíme ještě další, pokročilé systémy, které jsou součástí nadstandardních výbav vozidel.
Brzdění a stabilita vozu
- ABS (Anti-lock Braking System): jeho úkolem je zabránit zablokování kol v průběhu brzdění, takže udržuje dobrou ovladatelnost vozu.
- EBD (Electronic Brakeforce Distribution): elektronické rozdělení brzdné síly mezi jednotlivými nápravami.
- ESC/ESP (Electronic Stability Control/Program): stabilizace vozidla během smyku.
- ASR (Anti-Slip Regulation): zabraňuje prokluzování hnacích kol.
- HSA (Hill Start Assist): zabraňuje couvání při rozjíždění do kopce.
Řízení a stabilita při jízdě
- EPS (Electric Power Steering): elektrický posilovač řízení.
- DAW (Driver Attention Warning): sleduje, zda je řidič unavený nebo nepozorný a navrhuje pauzu.
- LDW (Lane Departure Warning): upozornění na neúmyslné opuštění jízdního pruhu v případě nepozornosti nebo mikrospánku.
- LKA (Lane Keeping Assist): pokud se vozidlo neúmyslně dostane mimo jízdní pruh, systém vozidlo aktivně vrátí zpět.
Bezpečnost při hrozícím střetu
- AEB (Autonomous Emergency Braking): automatické brzdění před hrozící kolizí.
- PD/CD (Pedestrian/Cyclist Detection): detekuje chodce a cyklisty v blízkosti, respektive v dráze jedoucího vozu.
- BSA (Blind Spot Assistant): detekce vozidla v mrtvém úhlu zrcátka.
Manévrování
- PDC (Parking Sensors): parkovací ultrazvukové senzory, které varují řidiče před překážkami.
- Rear View Camera: kamera, která zobrazuje prostor při couvání vozu.
- Rear Cross Traffic Alert: systém, který při couvání vozu varuje před vozidly v blízkosti.

Systém proti smyku
Jedním ze základů moderních vozidel je systém, který zabraňuje smyku auta. Nazývá se Electronic Stability Program, neboli ve zkratce ESP. Jde o plně elektronický aktivní systém bezpečnosti jízdy, který je v EU povinně v automobilech instalován od roku 2011. Systém porovnává řízení řidiče pomocí měření úhlu volantu a reálného pohybu vozu. Pro výpočet využívá data ze senzorů otáček kol, úhlovou rychlost otáčení kolem svislé osy a příčné zrychlení. Jakmile se tyto tři veličiny rozcházejí, hrozí smyk a systém na to reaguje automatickým snížením výkonu motoru, případně cíleným brzděním kol.
ESP má tedy za úkol udržet auto v požadovaném směru. To ovšem neznamená, že by byl systém nějakou náhradou za opatrnost a zkušenosti řidiče. Nezapomínejme, že ESP například nezkracuje brzdnou dráhu, a už vůbec nezvyšuje přilnavost pneumatik. Ostatně to platí o všech asistenčních systémech. Primární zodpovědnost za jízdu nese vždy a pouze řidič, který by na tyto asistenty neměl příliš spoléhat, respektive je dobré, když je pojme jako doplňující bezpečnostní ochranu.

Co se stane, když ESP vypnete
I když nejde o všemocnou spásu při prokluzování kol, je ESP velmi dobrý pomocníkem, který pomůže se stabilizací vozu při smyku. Díky funkčnosti ESP ve vozidlech dochází ke snížení rizik vážných nehod v důsledku smyku. Mnohem nebezpečnější tedy je, pokud ESP z nějakého důvodu vypnete, což jde pomocí tlačítka, na kterém je obvykle uvedena zmíněná zkratka tohoto systému.
ESP se vždy aktivuje po nastartování, takže má každý řidič jistotu, že je systém zapnutý. Samotné vypnutí ESP je tedy možné, ale mělo by být vědomé a jen na krátkou dobu. ESP je vhodné vypnout ve chvíli, kdy řidič potřebuje, aby kola prokluzovala i za cenu smyku, to znamená v hlubokém sněhu, písku nebo bahnu. ESP totiž snižuje výkon ve chvíli, kdy například z dané hmoty potřebujete vyjet.
Také je dobré ESP vypnout při použití sněhových řetězů nebo po výměně kola za dočasnou rezervu. Systém totiž vyhodnotí změnu a může nepatřičně do jízdy zasahovat.
Poslední chvílí, kdy se ESP vypíná, je užití vozidla ve sportovním režimu, například na cvičném nebo závodním okruhu. K takové jízdě bez ESP bohužel dochází i na běžných veřejných komunikacích, čímž velká část vozidel končí zbytečně na střeše. Jejich řidiči totiž nemají dost zkušeností, aby takovou jízdu bez ESP zvládli.
ESP už mnoho let zachraňuje životy a jestliže to není nutné, neměl by ho žádný řidič při běžné jízdě autem vypínat. Může se totiž rychle stát nehoda, která může skončit fatálním průšvihem.
Zdroje: autoweb.cz, idnes.cz, garaz.cz