Češi zapomínají na základní věc při autonehodě v zahraničí. Může vás připravit o auto i pokud není chyba na vaší straně
Jakákoliv autonehoda je nepříjemnou událostí. Dojde totiž k přímé konfrontaci s druhým řidičem a škodě na autě, které není zrovna nejlevnější část majetku. O to horší nehoda je, pokud vozidlo není provozuschopné a jeho majitel musí hledat náhradní řešení, zejména, když k takové nehodě dojde v zahraničí. Víte, co při nehodě v cizím státě dělat a na co si dát pozor? Poradíme vám.
V České republice nově nemusíte mít v autě papírový záznam o nehodě. Ten totiž najdete online na stránkách České kanceláře pojistitelů.
Před cestou do zahraničí si zkontrolujte pojištění
Ať už vyrážíte na jednodenní výlet, nebo několikatýdenní dovolenou, rozhodně nepodceňujte sílu pojištění vozidla. To vám totiž může zásadně pomoci v případě jakékoliv pojistné události v zahraničí. Bez kvalitního pojištění se vystavujete riziku, že z nehody neuvidíte ani korunu, a navíc přijdete o svůj vůz bez náhrady a možnosti se pohodlně dopravit na ubytování nebo domů.
Základem je přitom pojištění, které je ze zákona povinné a podle toho se také jmenuje. Jde o povinné ručení, ze kterého vaše pojišťovna zaplatí náklady za nehodu, kterou případně způsobíte. Pokud ale potřebujete ochránit svůj vlastní majetek, je ideální se zamyslet i nad havarijním připojištěním. Velká část pojišťoven nabízí krátkodobé havarijní pojištění právě pro potřeby dovolené. Jeho součástí může být i pojištění zavazadel.
Podobně funguje i autopojištění sjednané k cestovnímu pojištění, ovšem většinou zahrnuje především ochranu zavazadel nebo kol. Z cestovního pojištění nebývá placena pojistná událost, kterou způsobíte svým vozidlem.
Také se zaměřte na to, jaké máte k jednotlivým pojištěním sjednané asistenční služby. Ty jsou v zahraničí klíčové. Nejen že vám pomůžou situaci vyřešit po telefonu, ale také vás bezpečně dostanou do ubytování, nepojízdné auto do nejbližšího servisu, případně zařídí repatriaci domů. Rozsah asistenčních služeb se promítá také do ceny pojištění. Čím prémiovější služby, tím je pojištění dražší.
Co všechno umí asistenční služby v zahraničí:
- Právní pomoc a zajištění tlumočníka
- Základní opravy na místě do určité částky
- Pomoc 24/7 přes telefonní číslo na vaší zelené kartě
- Odtah do nejbližšího smluvního servisu
- Zajištění náhradního ubytování nebo náhradního vozidla
- Zajištění repatriace vás nebo automobilu zpět do České republiky

Co dělat při nehodě v zahraničí, aby vám pojišťovna zaplatila
Ať už vám někdo na parkovišti nebo čerpací stanici odře lak, případně se stanete součástí závažnější dopravní nehody, vždy postupujte stejně. Pravidla jsou jednoduchá a díky nim budete mít větší jistotu, že se viník nehody jen tak nevymluví a jeho pojišťovna vám újmu zaplatí.
Při vystoupení z vozidla přímo na komunikaci označte místo nehody výstražným trojúhelníkem, ale ještě předtím si oblečte reflexní vestu. Zbytek posádky odveďte za svodidla do bezpečné vzdálenosti od auta, pokud je to možné. Jestliže došlo ke zranění, věnujte se nejdříve zraněným. V takovém případě je vhodné volat policii. Pro jistotu si také zjistěte, od jaké výše nehody je možné policii volat. V Česku je to aktuálně od 200 000 Kč, ale v každém státě může být hranice jiná. Policii určitě volejte ve chvíli, kdy viník z místa nehody ujel.
V případě, že jde o běžnou nehodu bez zranění, můžete rovnou volat na zákaznickou linku pojišťovny, která je uvedena na zelené kartě. Tu sice už nemusíte mít v EU fyzicky, ale je dobré si ji alespoň stáhnout do mobilu. Operátor pojišťovny vám s přesným postupem poradí, případně zajistí tlumočníka a odtah, pokud to bude nutné.
S druhým řidičem se musíte domluvit na fotodokumentaci a vypsání protokolu o nehodě. Foto a videodokumentace, stejně jako vyplnění protokolu jsou nejdůležitější částí pro úspěšné vyřízení pojistné události. Buďte u toho pečliví a snažte se situaci zdokumentovat ze všech možných úhlů.
Protokol o nehodě od července čeští řidiči nemusí vozit v papírové podobě, ale do zahraničí ho rozhodně doporučujeme. Protokol je pro všechny země Evropské unie stejný a obvykle se vypisuje na jeden papír, který se propíše do kopie, takže v praxi to znamená, že bude v češtině a jazyce druhého řidiče. V případě, že něčemu v protokolu nerozumíte, uveďte to česky v oddíle 14. Kopii dostane řidič, který nehodu způsobil a originál poškozený. Z originálu si také vytvořte kopii a tu zašlete pojišťovně.
V protokolu se uvádí nejen to, jakým způsobem došlo ke střetu obou a více vozidel, ale také údaje o řidičích a jejich pojišťovnách, u kterých mají sjednáno povinné ručení, včetně kontaktů a adres. Tyto informace využijete ve chvíli, kdy musíte pojistnou událost sami nahlásit pojišťovně viníka. U každého pojištění ale doporučujeme tuto službu do produktu zařadit, aby se o veškerou komunikaci postarala vaše pojišťovna a vy nemuseli nic řešit.
A ještě jedna drobnost. Připletl se do bouračky tahač s návěsem? Pak si nezapomeňte nafotit všechny registrační značky. Návěs má totiž jinou než samotný tahač.

Proč musíte být u hlášení pojistné události důslední?
Bez vypsaného a podepsaného protokolu a důkladné dokumentace místo nehody nikdy neopouštějte a nenechte to udělat ani druhého řidiče. Pravděpodobně náhradu škody už nikdy neuvidíte, stejně jako viníka nehody. Informace z protokolu a fotodokumentace jednoznačně viníka určí a vy budete chráněni před tím, aby vinu svalil na vás. Jednoduše jde o důkazní materiál a jeho absence znamená, že natrvalo přijdete o auto a pohodovou dovolenou.
Jakmile jsou všechny formality na místě nehody vyřízené, tak už jen s pojišťovnou po telefonu vyřešíte případný odtah, zapůjčení náhradního vozidla nebo zajištění náhradního ubytování a rovnou můžete poslat kopii protokolu o nehodě. Dnes už stačí i vytvořit kvalitní fotokopii a poslat ji v příloze e-mailem.
Zdroje: mv.gov.cz, pravoprovsechny.cz, tipcars.com