Auta Karla Gotta: Miloval luxus i rychlé sporťáky. Jedno auto ale přeci jen vyčnívalo
Zpěvák Karel Gott patřil mezi největší osobnosti české popkultury. Díky tomu si mohl dovolit koupi vozu, který běžný smrtelník jen tak mít nemůže. A auta měl rád, což dokládá několik luxusních vozidel, která po určitou dobu vlastnil. Málokdo ale ví, že Karel Gott rozhodně nepohrdnul ani menšími vozy v nižší cenové kategorii, protože pro něj byly čistě praktické. Podívejme se na ty nejzajímavější kousky z garáže Karla Gotta.
Karel Gott rád jezdil po Praze v jedničkové Škodě Fabia, protože mu umožňovala v podstatě kdekoliv zaparkovat. S tím jistě souhlasí tisíce jiných uživatelů této populární Škodovky. Karel Gott zemřel 1. října 2019 a zanechal otisk i mezi fanoušky automobilů.
Jak a v čem jezdil Karel Gott
Karel Gott nebyl jen světově proslulý zpěvák. Byl to také vášnivý řidič a některé kousky, které vlastnil, patří dodnes mezi motoristické poklady. Nutno dodat, že Karel Gott patřil mezi málo osobností socialistického Československa, která si mohla dovolit jakýkoliv vůz. Často tedy sáhnul po zahraničních, velmi stylových modelech. Jedním z důvodů bylo i to, že právě Karel Gott se občas dostal do západních zemí, ať už to byl s bratry Štaidlovými pobyt v Las Vegas nebo působení v demokratické Spolkové republice Německo. Také proto byl Karel Gott jedním z prvních majitelů vozidla značky Saab, které se do Československa začaly dovážet v 60. letech.
Právě v západním Německu si Karel Gott pořídil nejeden moderní vůz. Jeden z nich se ale nikdy nedostal do Československa kvůli technické poruše motoru mezi Západním Berlínem a Drážďany. Šlo o vůz Opel Kapitän, který byl prvním vozidlem tehdy začínajícího hudebního mistra. Šlo také o první a poslední ojetinu, kterou si Karel Gott pořídil. Od té doby jezdil výhradně v nových autech.

I když to tak při vystupování Karla Gotta nebylo zřejmé, nejednalo se ani zdaleka o člověka, který by neměl rád novinky, obzvláště u aut, kde se snažil vždy jít s dobou a pořizoval si nejnovější trendy. Měl ale i několik havárií, a to i s legendárním modelem značky Alfa Romeo. V pozdějším věku už jej vozil osobní řidič, který byl jeho velkým přítelem. Zajímavostí je, že řidič nechtěl plat, ale také nejezdil úplně zdarma. Karel Gott mu pořídil například tehdy nový vůz Citroën Berlingo, který měl řidič v osobním užívání a zpěvák mu zároveň platil pohonné hmoty, servis, pojištění a mytí.
Jaká auta bychom v garáži Karla Gotta našli:
- Opel Kapitän
- Saab 96 V4
- Alfa Romeo 2000 GTV
- Porsche 911 Carrera
- Audi A8
- Mercedes-Benz 190
- Mercedes třídy S
- Volkswagen Golf
- Škoda Fabia

Sportovní klasiky, které neměl jen tak někdo
Podívejme se na ty nejstylovější vozy, v kterých se proháněl, nebo se nechal vozit Karel Gott. Nezačneme přitom zmíněným Opelem nebo Saabem, ale legendárním vozem Alfa Romeo, které také skončilo značně pochroumané.
Alfa Romeo 2000 GT Veloce si Karel Gott pořídil jako nový vůz v roce 1972. Ovšem už o rok později s ním havaroval na mokré vozovce. Nutno dodat, že Karel Gott se vozu nezbavil, ale nechal jej opravit a kvalitně garážovat. Také to je důvod, proč se vůz s původní výbavou v roce 2024 vydražil za více jak 1,1 milionu korun jako sběratelský kousek.
Toto coupé bylo uvedeno do výroby v letech 1970 až 1972. Motor je řadový čtyřválec o objemu 1,975 cm³ a s výkonem 150 koní. Pohon je na zadní nápravě a celý podvozek má čistě sportovní charakter, to znamená tužší stavbu a lepší brzdění. Byl to velmi výkonný automobil s citlivým řízením, které si Karel Gott pochvaloval.

U sportovních vozů Karel Gott v mladších letech s oblibou zůstal. Výsledkem bylo pořízení jednoho z nejikoničtějších sportovních aut, Porsche 911 Carrera z 80. let 20. století. Motor tohoto Porsche byl 3,6 litrový plochý šestiválec (boxer) s výkonem 250 až 260 koní. Charakteristické bylo u 911 uložení motoru vzadu se zadním pohonem kol. Vozidlo má až výjimečnou dynamiku s perfektními jízdními vlastnostmi. Cena tohoto auta byla mezi 25 000 a 70 000 USD. V 90. letech se pak toto Porsche již oficiálně na českém trhu prodávalo v rozmezí 2,8 až 3,2 milionu korun. Dokážete si představit, jak úspěšný byl Karel Gott, když si mohl dovolit pořízení tohoto auta, jehož cena v Československu byla pro drtivou většinu obyvatel nedosažitelná? V tomto ohledu Gottovo Porsche na československých silnicích opravdu vyčnívalo.
Porsche 911 se v Československu objevovalo velmi málo a majiteli byli hlavně jezdci sportovních rallye.

Od Porsche Karel Gott přesedlal k vozům, které nabízely vyšší komfort. V podstatě se jednalo o limuzýny. A věrný zůstal německým výrobcům, zejména značce Mercedes. Mezi první Mercedesy patřil model Mercedes-Benz 190. Ještě pořád ale šlo o sportovněji laděný automobil, kterému se také říkalo „baby-benz“ a dokonce byl původně vyvíjen jen jako vozidlo pro rallye. Dokonce si v něm zazávodil Ayrton Senna v rámci slavnostního závodu Mercedesů na nově otevřeném německém okruhu Nürburgring.
Vůz pochází také z 80. let a měl výrazné sportovní parametry, jako motor upravený od britské firmy Cosworth se 7 000 otáčkami za minutu. Opět šlo na území Československa o výjimečné vozidlo s 2,3 litrovým čtyřválcem a výkonem přes 160 koní, které umožňovaly rychlost až 230 km/h. Zároveň šlo o automobil, který byl velmi pohodlný. U dalších vozidel pak Karel Gott vyhledával už pouze komfort na úkor sportovního ladění.
Zdroje: garaz, auto, denik, poznatsvet, zpravy.aktualne, autorevue