S jakým autem nemusíte jezdit na STK? Překvapivě se to týká desítek tisíc aut značky Škoda
Může se to zdát překvapující, ale některá vozidla skutečně nemusí absolvovat STK. O jaké modely a značky přesně jde, proč tomu tak je a jak se zařídit, abyste na STK nemuseli ani vy? Pravdou je, že si takový řidič moc jízdy po silnicích neužije.
Každé vozidlo, které jezdí po veřejných komunikacích, musí být registrováno v registru vozidel a mít platné povinné ručení.
Jaké jsou povinnosti majitelů motorových vozidel
České zákony stanovují jasné povinnosti všem majitelům motorových vozidel, kteří je chtějí využívat v silničním provozu. V případě povinnosti STK a emisí jde o zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a zákon č. 13/1997 Sb., který zase definuje silniční vozidlo a provoz na pozemních komunikacích.
Pokud je tedy v České republice motorové vozidlo registrováno, znamená to, že musí podstoupit pravidelnou technickou kontrolu (STK) a měření emisí. Zda pro tato vozidla existují výjimky, v zákoně není explicitně uvedeno, nicméně u každého takového vozidla neexistují výjimky ohledně kontroly brzd, hluku a emisí výfukových plynů.
Další povinností je autopojištění vozidla. Jeho název je povinné ručení a díky němu pojišťovna proplatí škody, které způsobíte vy někomu druhému, ať už jde o újmu na majetku nebo zdraví. Bez povinného ručení zaplatíte jednak pokutu policii, ale také musíte platit nemalé poplatky České kanceláři pojistitelů (ČKP), která po vás peníze bude vymáhat. Opět se totiž může stát, že způsobíte s nepojištěným vozidlem nehodu. A velkou část zaplatí ČKP a částku jí budete muset doplatit.
Na kolik řidiče taková nehoda vyjde? Mluvili bychom o štěstí, kdyby šlo jen o desítky nebo stovky tisíc. Stačí se podívat, jaké limity pojistného krytí se u povinného ručení sjednává. Jde o částky na úrovni 50, 70 až 250 milionů korun.

Která auta nemusí na STK
Existují případy, kdy vozidla nemusí na STK ani mít sjednáno povinné ručení. Především jsou to ta auta, která nejsou evidována v registru vozidel. To ale také znamená, že vozidlo není provozováno na pozemních komunikacích. Nemá tedy povinné ručení, ale ani registrační značku (SPZ). Může se tedy nacházet na soukromém pozemku, kde za něj majitel ručí sám sobě. Pokud s ním ale přece jen dojde k pojistné události (například narazíte sousedům do zdi, poničíte pozemek nebo sousedovi způsobíte újmu na zdraví), budete muset vše zaplatit z pojištění odpovědnosti.
Další možností, jak se na chvíli vyhnout povinnosti STK, je přivést si vozidlo ze zahraničí. U nákupu například v Německu dostanete COC list, tedy rodný list vozu, který splňuje evropskou homologaci. I tak ale budete potřebovat zajistit převozní značku se žlutým nebo červeným pruhem, která dokazuje, že je auto registrováno v zahraničí (značka s červeným pruhem má platnost maximálně 1 roku). Při příjezdu do ČR pak musíte neprodleně zajet na STK a emise kvůli evidenční kontrole. Až poté můžete vůz registrovat v ČR.

Proč je velká část vozidel odstavených na pozemku právě značky Škoda? Důvod je jednoduchý. Těchto vozidel je v České republice nejvíce i díky tomu, že jde o nejprodávanější auto z domácích továren. Pravděpodobnost, že na takové auto bez STK a SPZ u někoho narazíte, je tedy větší než u jiných značek.
Zdroje: portal.gov, zakonyprolidi, autotrip.cz