Ani Octavia ani Kodiaq. Toto je nejúžasnější škodovka, která kdy sjela z výrobního pásu. Celý svět se s úctou sklonil
Na první pohled vypadala jako důstojné auto pro ministry a ambasadory. Ve skutečnosti ale Škoda Superb z roku 1934 znamenala mnohem víc, stála na technologickém vrcholu své doby a směle konkurovala západním luxusním značkám.
Dnes je symbolem elegance, strojírenského umu a nečekaného úspěchu českého průmyslu, o kterém se v zahraničí skutečně psalo s uznáním.
Vlajková loď první republiky
Když v roce 1934 spatřila světlo světa první generace modelu Škoda Superb, nešlo jen o nový automobil. Jednalo se o zásadní projev ambice mladého československého státu. Vývoj vozu navazoval na úspěchy značky Laurin & Klement a firma Škoda se rozhodla postavit vůz, který by reprezentoval zemi na nejvyšší úrovni.
Základem byl masivní rám a pokročilá technologie, včetně nezávislého zavěšení kol a šesti nebo osmiválcových motorů. Superb v tehdejším podání nebyl kompromisem, ale luxusním vozem pro elitu, který se vyráběl ručně a v omezených sériích. Zákazníky byli vládní úřady, armáda, diplomaté a bohatí podnikatelé.

Konkurent západních značek
V předválečných letech byla Škoda Superb porovnávána s vozy jako Mercedes-Benz 320, BMW 335 nebo dokonce Horch 830. A nebylo to bezdůvodné. Superb nabídl srovnatelný komfort i výkonnost, verze Superb 4000 poháněná vidlicovým osmiválcem 4,0 litru dosahovala výkonu 96 koní a rychlosti přes 125 km/h, což byly ve 30. letech výjimečné hodnoty.
Interiér byl čalouněn kůží nebo sametem, vůz měl topení i ventilaci, což nebylo tehdy samozřejmostí. Pro řidiče i cestující to znamenalo jinou úroveň cestování, tichou, plynulou, důstojnou.
Výroba během války i po ní
Výroba modelu Superb pokračovala až do roku 1949. Během okupace sloužily vozy často pro potřeby armády a státní správy, i když v menších sériích. Po válce se ještě krátce montovaly modernizované kusy, ale nástup plánovaného hospodářství znamenal konec luxusního segmentu.
Celkem bylo vyrobeno necelých 2500 vozů, což z modelu Superb činí sběratelskou raritu. Dnes se dobře zachovalé kusy objevují především v muzeích nebo ve sbírkách zahraničních nadšenců historických vozů.

Ano, i zahraničí žaslo
Ve své době se o modelu Superb psalo i v německém a francouzském tisku. Odborná veřejnost oceňovala především technickou preciznost a kombinaci výkonu s elegancí. Nešlo o masové auto, ale o důkaz toho, že československý průmysl dokázal postavit automobil na úrovni těch nejlepších v Evropě.
Ačkoliv dnešní generace Superbů je určena především střední třídě a firemní klientele, původní model z let 1934 až 1949 se zapsal do historie jako něco víc než jen produkt. Byl to manifest schopností českých konstruktérů.
Odkaz žije dál
V roce 2001 se název Superb vrátil do portfolia Škody. Ačkoliv dnešní verze jsou postaveny na koncernové technice, odkaz první generace nese silnou symboliku. Každá další generace Superbů je důkazem, že značka se i nadále snaží držet standardů komfortu a důstojnosti.
K devadesátému výročí modelu v roce 2024 připomněla automobilka jeho historii speciální výstavou a publikacemi, které znovu ukázaly, že první Superb nebyl jen auto, ale kulturní fenomén své doby.
Kodiaq i Octavia jsou silné modely dneška, ale právě historický Superb ukazuje, že skutečně „nejúžasnější škodovka“ byla na světové špičce už před téměř stoletím. Elegantní, výkonná, prestižní, a zaslouženě obdivovaná i za hranicemi.
Nejnovější články
- Ani Octavia ani Kodiaq. Toto je nejúžasnější škodovka, která kdy sjela z výrobního pásu. Celý svět se s úctou sklonil
- Nad Českem se stahují mračna. V pasti se ocitnou především uvědomělí lidé do 35 let
- Ani Lidl, ani Billa. Tento supermarket má v srpnu největší slevy. Za týdenní nákup ušetříte rovnou tisíce
- Na tragédii z roku 2002 Češi dávno zapomněli. Srpen 2025 má být opět kritický
- Banky nebudou rozdávat věčně. Kdo teď zaváhá, přijde o tisíce korun. Stačí udělat maličkost
- Kdo dřív vystrčil před dům tuto věc, dostal ještě pochvalu. Když vás dnes při tomtéž chytne měšťák, nedoplatíte se
- Ve vlaku si ke mně přisedl starší muž, když jsem zjistila, kdo to je, úplně jsem se roztřásla
- Kvíz ze ZŠ: Kdo zvládne 10 otázek bez chyby, byl by premiant třídy. Kdo nedá ani 3, propadl by a šel do zvláštní školy
- Krásné počasí končí! Od 5. srpna vytáhněte péřovky. Přijde velký teplotní šok
- 3 měsíce, ve kterých důchodci mohou ztratit mnoho. Kdo si nezažádá do 31. prosince 2025, nedostane nic