Tohle byla ostuda socialismu. Kdo si auto koupil ukázal celému městu, že nemá vkus. Dneska vám za něj investoři dají 2 miliony
V Československu vzniklo několik vozidel, která mají buď punc kontroverze, nebo geniality, případně průměrnosti. Mezi to druhé patří jeden z automobilů válečného období, který mohl být velmi úspěšným vozem, byť nepatřil mezi ty designově nejhezčí. Pojďme se podívat, který to byl. O této značce jste jistě slyšeli jen málo.
Vůz se sice vyvíjel za druhé světové války, ale jeho předchůdce byl znám už z meziválečné doby pod značkou Jawa.
Proslulá značka Jawa vyráběla i automobily
Než se dostaneme k vozidlu, které bylo nadčasové, i když ošklivé, nejdříve si připomeňme historii značky, bez které by nikdy nevzniklo. A tou je dobře známá Jawa, která začala nejdříve vyrábět motocykly v roce 1929. Postupem času se ale podnik musel zaměřit právě i na automobily, které začaly být stále větší konkurencí, zejména po uvedení automobilu Aero 500. Tak začala výroba prvního automobilu Jawa s označením 700.
Od vozu Jawa 700 byl už jen krůček k vývoji auta Jawa Minor, který odstartoval v 30. letech. Vůz se představil poprvé na pražském autosalonu v roce 1937. A právě tohle je ten pomyslný předěl k vývoji nového automobilu, který měl přinést novou éru.
Jawa Minor II pod jiným označením
Na vývoji vozu tajně pracoval vrchní konstruktér značky Jawa, Rudolf Vykoukal, a to v průběhu druhé světové války. Zkoušel se přitom pod označením BMW. Válka paradoxně na chystaný vůz zase tak velký vliv neměla, jako spíše nastupující komunisté po roce 1945. Ti začali znárodňovat průmyslové podniky a Jawa dostala zákaz výroby osobních vozidel. Vůz už ale byl připraven na výrobu a měl mnohé poptávky v zahraničí. A tak pro něj byla použita značka Aero Minor, i když s ním tato automobilka neměla nic společného. Automobil se vyráběl až do roku 1951.

Specifika a úspěchy Aero Minor
Nadčasovost vozidla byla dána do souvislosti se západní konkurencí, které se Aero Minor minimálně vyrovnalo. Také proto o vůz byl takový zájem v zahraničí. Nejčastěji se s Aerem skloňoval vůz Renault 4CV, který dokonce ze srovnání vycházel hůře, protože Aero Minor bylo čistě čtyřsedadlové. Interiér vozu byl hodnocen nejlépe kvůli své prostornosti.
Oproti konkurenci také mělo vozidlo motor vpředu. Šlo o dvoutaktní řadový dvouválec s výkonem 14,7 kW. U dalších československých vozidel přední motorizaci nabídl až Favorit v roce 1987. I díky tomu bylo v Československu toto vozidlo doslova nadčasové.
Aero Minor mělo úspěchy i ve své sportovní verzi a patřilo mezi silnou konkurenci ve svých kategoriích. Příkladem je účast na 24 hodin Le Mans v roce 1949, kde se posádka vozidla podle koeficientu výkonnosti zařadila na druhé místo za Ferrari. Vozidlo ujelo 2 392 km s průměrnou rychlostí 99,6 km/h a ve své třídě dokonce zvítězilo.

Na druhou stranu se proti Aeru Minor stavěla jiná československá konkurence v podobě Tatry a Škody. Obě automobilky hrály mnohem větší prim a vítězily i na poli designu, kde bylo v tomto ohledu Aero Minor válcováno. Po této stránce nebylo Aero ani v zahraniční konkurenci ničím unikátním. V roce 1951 byla výroba Aera ukončena, i když se auto poměrně dobře prodávalo.
Dnes se tento veterán ve velmi dobrém stavu díky značkovému servisu prodává i za 800 000 Kč. Jde o vozidlo, které sloužilo zejména na svatebních programech. Některé kousky ale mohou jít do 2 milionů zejména díky sběratelům.
Zdroje: auto, zpravy.aktualne, aerooldtimers