7 nejčastějších výmluv řidičů u STK podle mechaniků. U páté se potrháte smíchy
Každý řidič, který někdy absolvoval technickou kontrolu, zná ten stres. Auto projde? Neprojde? Budou problémy? A pokud ano, co řeknu? Někteří mají výmluvy připravené předem. Jiní je vymýšlejí až ve chvíli, kdy jim technik přistoupí k okénku s tím známým výrazem: „No pane, máme tu pár závad…”
Jedním z nejčastějších důvodů, proč auto u STK narazí, jsou světla. Ať už nesvítí vůbec, svítí jen jedním směrem, blikají jako diskotéka nebo svítí tak, že byste s nimi mohli přistávat na letišti, na technické kontrole s tím zkrátka neuspějete. Řidiči se však nevzdávají a s pokerovým výrazem tvrdí: „To světlo svítilo ještě včera. Fakt. Muselo se to stát cestou sem.“ Technici přikývnou. Už po dvacáté ten den.

Brzdy, co jen občas brzdí
Brzdy jsou druhý evergreen. Až třetina vozidel STK neprojde právě kvůli špatnému brzdnému účinku nebo nerovnoměrnému brzdění. Někdy brzdí jen levá strana. Jindy nebrzdí nic. Řidič se ale nedá zaskočit. „Před chvílí jsem s tím brzdil před školou a fungovalo to bez problémů.” Škoda, že STK není škola a tahle zkouška se píše podle jiných pravidel.
Pneumatiky? Vždyť ještě mají vzorek!
Když přijde řeč na pneumatiky, nastává oblíbená část všech výmluvářů. Dezén, rozměr, ET disky a to všechno se dá nějak okecat. Nejčastější výmluva? „To má dneska každý. A já jsem na tom stejně jako všichni ostatní.“ Ano, a právě proto ani oni STK neprojdou. Logika jak z páté třídy, ale slyšet to musí každý technik několikrát týdně.
Emise, co se ztratily v mlze
Emisní norma je téma, které vzbuzuje emoce. Když auto kouří víc než parní lokomotiva a hodnoty na emisním přístroji vyskakují do vesmíru, řidič přichází s tím nejklasičtějším: „To je normální, když to stálo přes noc. Stačí se projet, ono se to vyčistí.” Bohužel, moderní diagnostika nezná slitování a DPF filtr si vynucuje respekt. Nejen u techniků, ale i u peněženek majitelů.
Výfuk, co zpívá árie
Výfuky bývají nejen hlučné, ale občas i domácí výroby. Často chybí homologace a někdy i samotný výfuk. Řidič na to má ale jasno: „To není chyba, to je tuning. Tak to má znít.” A když se technik chytá za hlavu, přichází zlatý hřeb: „Včera to ještě fungovalo. Tohle přeci ničemu nemůže vadit.
Bezpečnostní pás? Ten drží silou vůle
Bezpečnostní pásy, které nefungují, jsou dalším častým problémem. Když se pás nezachytí nebo nejde vytáhnout, řidič má připravenou vědecky podloženou teorii: „On funguje, jen když se trhne rychleji. Teď se mu jen nechtělo.” Technici ale vědí, že bezpečnostní prvky mají fungovat vždy a bez výmluv.
Kapaliny a ranní rosa
Když auto teče jako starý sifon, je jasné, že s tím u STK neuspějete. Únik oleje nebo brzdové kapaliny bývá zjevný na první pohled. Někteří ale i v tomhle najdou odvahu k argumentaci. „To není žádný únik, to byla jen rosa. Ráno bylo chladno, víte, jak to bývá…“ Ano, víme. A právě proto na STK ten olej na zemi voní jako nové zamítnutí.
A proč výmluvy nefungují?
Možná to zní legračně, ale technická kontrola je vážná věc. Každý rok neprojde STK zhruba deset procent vozidel a nejčastější příčiny jsou stále stejné. Světla, brzdy, pneumatiky, emise, výfuky a úniky kapalin. Technici to mají v oku a výmluvy, byť zábavné, na rozhodnutí nic nezmění.

Co z toho plyne?
Humor na STK rozhodně neuškodí, ale lepší, než výmluva je dobrá příprava. Před kontrolou si auto pořádně zkontrolujte, nechte ho projet servisem a odstraňte závady, které by vás mohly stát nejen technickou, ale i nervy. A hlavně si pamatujte „včera to fungovalo“ vám možná rozesměje technika, ale razítko vám nevynese.