XBW-1 je budoucností letectví. USA staví letadlo s neobvyklým křídlem

Společnost JetZero, jejímž partnerem je konglomerát Northrop Grumman, postaví pro americké letectvo technologický prototyp nazvaný XBW-1. Nový letoun se bude vyznačovat aerodynamickým systémem s takzvaným „fuzzy křídlem“. Čím se tato konstrukce vyznačuje a proč je tak důležitá pro budoucnost letectví?

XBW-1 je letoun vycházející z konstrukce JetZero označované jako Z-5. Název nového stroje odkazuje na jeho neobvyklý aerodynamický systém (tělo se smíšeným křídlem). Řešení, které vypadá jako pokus o spojení létajícího křídla s letadlem klasické konstrukce, kde není patrné jasné oddělení křídla od trupu.

Samotná koncepce není nová, ale kromě jednotlivých návrhů z minulých let, jako byl McDonnell XP-67 Moonbat z druhé světové války, rychlý SR-71 Blackbird nebo stroje s proměnlivou geometrií křídla, jako je B-1 nebo Tu-160, se o ni začalo ve větší míře uvažovat až v 21. století.

Příkladem je prototyp X-48 testovaný společností Boeing, letoun MAVERIC postavený společností Airbus, bezpilotní letoun MAGMA vyvinutý společností BAE Systems nebo Z-5/XBW-1.

„Fuzzy wing“ – výhody konstrukce

Podle vývojářů těchto strojů je výhod celá řada. Nejčastěji je zmiňováno snížení spotřeby paliva. Letoun v novém aerodynamickém systému má spálit o 20-30 % méně paliva než konstrukce se srovnatelnými výkony, ale klasické konstrukce, jak uvádí web The Drive.

Převedeno do dalších parametrů to znamená mimo jiné delší dolet a také zvýšení užitečného zatížení budoucích letounů. Očekává se také, že jejich hluk bude nižší, stejně jako radarová signatura, což je zajímavé zejména z vojenského hlediska.

Současně však toto řešení má i své nevýhody, zejména při snaze aplikovat je na osobní letadla (problémy s rychlou evakuací, obtíže při budování komfortní velkokapacitní kabiny pro cestující). Také u letadel pro jiné účely patří k problémům nutnost křídel se značným rozpětím, neekonomických pro krátké lety a zvýšené náklady na konstrukční úpravy.

Z hlediska amerického letectva však mohou výhody převážit nad nevýhodami. Proč?

Technologický prototyp otevírá cestu

XBW-1 není cílový letoun. Je to technologický prototyp (podobně jako nadzvukový letoun Lockheed Martin X-59 QueSST nebo v případě tanků AbramsX). Jeho úkolem je v praxi vyzkoušet řešení, která si v budoucnu najdou cestu do sériově vyráběných letounů.

V současné době probíhá v USA několik programů vývoje letounů, které nahradí nebo doplní v současnosti používané konstrukce, z nichž většina pochází z období studené války.

Ačkoli pozornost veřejnosti obvykle přitahují okázalé bojové stroje, stejný (a možná i větší) význam mají letouny, které zůstávají v jejich stínu, jako jsou dopravní stroje nebo létající tankery.

Stačí říci, že na tyto letouny připadá přibližně 60 % paliva spotřebovaného americkým vojenským letectvem. Hledání řešení, která se projeví v úsporách, by proto nemělo být překvapením.

Kromě snižování nákladů je důležitá i další otázka – vývoj koncepce využívání podpůrných letounů. Jejich úloha přesahuje pouhé doplňování paliva ve vzduchu, aby bojový letoun mohl letět dál.

Zdroj: redakce, thedrive.com