Vzdušní žraloci – Letecká společnost potahuje letadla „žraločí kůží“, pro lepší aerodynamiku
Největší německá letecká společnost Lufthansa experimentuje s použitím syntetického materiálu, který napodobuje žraločí kůži, aby její letadla byla aerodynamičtější, což je součástí jejího trvalého úsilí o snížení emisí uhlíku. Informuje futurism.com.
Umělá žraločí kůže, nazvaná AeroSHARK, se již používá na více než tuctu letadel ve vlastnictví Lufthansy a jejích dceřiných leteckých společností, které podle letecké společnosti nalétaly dohromady více než 100 000 hodin, když byly vybaveny tímto šupinatým materiálem.
A nyní, na základě slibných výsledků, Lufthansa uvádí, že žraločí kůži v podobě „extrémně tenkých žeber“ přidá na další čtyři letadla Boeing 777-200ER provozovaná společností Austrian Airlines, uvádí Ars Technica – což by mohlo znamenat ještě širší využití v budoucnu.
Šupinková kůže ve hře
Žraločí kůže je dobře známá tím, že je abrazivní. Kdybyste se o ni otřeli nesprávným způsobem, spálila by vás jako smirkový papír, a to díky drobným šupinkám ve tvaru písmene V, které tvoří její povrch.
Díky stejné vlastnosti je však žraločí kůže také tak účinná při plavání. Kromě tvaru je výhodou i to, že dentikuly jsou rovnoměrně orientovány směrem k žraločímu hřbetu, takže pohyb vpřed je mnohem svižnější.
Vlastnosti žraločí kůže snižující odpor vzduchu podněcují již desítky let experimenty se syntetickými materiály, například v plavkách – kontroverzně – i v lodích a nyní i v letadlech.
V naší snaze vypůjčit si od těchto tvorů „know-how“ však mnoho věcí ještě nevíme, protože způsob, jakým snižují odpor vzduchu, může ovlivnit celá řada faktorů, jako je tvar, velikost a rozmístění zubních destiček. Jakákoli kombinace těchto proměnných může vést k velmi rozdílným výsledkům, zejména při přenosu účinků z moře do vzduchu.
Z malinké změny výrazná proměna a podstatný úbytek CO2
Jak již bylo řečeno, zdá se, že složení AeroSHARK již přináší hmatatelné výhody. Čtyři osobní letadla Boeing společnosti Lufthsansa budou pokryta asi 836 m2 čtverečních „kůží“ AeroSHARK, což by mělo snížit odpor vzduchu asi o jedno procento. To možná nezní jako mnoho, ale i tato nepatrná rezerva bude mít v průběhu mnoha letů významný vliv.
Letecká společnost tvrdí, že během čtyř let ušetří každé letadlo přibližně 8 300 metrických tun emisí CO2, což odpovídá 46 letům z Vídně do New Yorku.
Kromě čtyř nových letadel, která budou plně modernizována až v březnu, vybavila Lufthansa technologií žraločí kůže dalších 17 letadel: tucet Boeingů 777-200ER provozovaných společností SWISS, Boeing 747-400 společnosti Lufthansa a čtyři letadla Lufthansa Cargo 777F.
Samotné polepení letadel žraločí kůží nezmění letecký průmysl na uhlíkově neutrální, čehož se hlavní letecké společnosti zavázaly dosáhnout do roku 2050, ale každý malý kousek pokroku vpřed pomůže.
Zdroj: Futurism, Airlinereporter