Výzkumníci vyvíjejí algoritmus, který zpracovává data o pohybech očí na obrazovce. Umí předvídat lidská rozhodnutí

Výzkumnici z Marylandské univerzity použili technologii sledování očí a nový algoritmus hlubokého učení umělé inteligence k předvídání rozhodnutí účastníků při prohlížení srovnávací webové stránky. Algoritmus známý jako RETINA (Raw Eye Tracking and Image Ncoder Architecture) dokázal přesně určit výběr ještě předtím, než se lidé rozhodli.

„To je něco, v čem je technologie umělé inteligence velmi dobrá – využívá data k předpovědím,“ řekl Michel Wedel, významný univerzitní profesor.

Výzkumníci, kteří používají data o pohybu očí, je obvykle slučují do souhrnných částí informací. Neobvyklé je, že algoritmus je schopen zahrnout surová data o očních pohybech z každého oka.

Algoritmus by mohl být použit v mnoha prostředích všech typů společností. Například maloobchodní řetězec jako Walmart by jej mohl použít k vylepšení virtuálních nákupních zážitků, které vyvíjí v metaverzu, sdíleném virtuálním online světě. Mnoho zařízení VR, která budou lidé používat k prozkoumávání metaverza, bude mít zabudované sledování očí, které pomůže lépe vykreslit virtuální prostředí. Díky tomuto algoritmu by společnost Walmart mohla přizpůsobit kombinaci produktů vystavených ve svém virtuálním obchodě tomu, co si člověk pravděpodobně vybere na základě počátečních pohybů očí, uvádí Techxplore.

„Ještě předtím, než se lidé rozhodnou, můžeme na základě pohybu jejich očí říci, že je velmi pravděpodobné, že si vyberou určitý výrobek,“ říká Wedel. „S touto znalostí mohou marketéři tuto volbu posílit nebo se místo ní pokusit prosadit jiný produkt.“ RETINA má uplatnění i mimo marketing, protože sledování očí se stává všudypřítomným v mnoha dalších oborech, včetně medicíny, psychologie a psychiatrie, použitelnosti a designu, umění, čtení, financí, účetnictví – všude tam, kde se lidé rozhodují na základě nějakého druhu vizuálního hodnocení.

Největší technologičtí hráči, včetně společností Meta a Google, nedávno koupili společnosti zabývající se sledováním očí a zvažují řadu aplikací. Díky předním kamerám je nyní možné sledovat pohyby očí lidí z jakéhokoli osobního chytrého telefonu, tabletu nebo počítače. Takové přístupy založené na spotřebitelských zařízeních zatím nemohou být tak přesné jako pokročilý hardware pro sledování očí, který výzkumníci v současné době používají, uvedl Wedel, a stále existuje velký problém týkající se ochrany soukromí – společnosti musí požádat uživatele o svolení.

Výzkumníci již pracují na komercializaci algoritmu a rozšíření svého výzkumu za účelem optimalizace rozhodování.

„Myslíme si, že sledování očí bude dostupné ve velmi velkém měřítku,“ řekl Wedel. „Zpracování dat o pohybu očí bylo obvykle velmi pracné. S tímto algoritmem to z velké části obejdeme, takže může existovat mnoho aplikací, na které jsme ani nepomysleli.“

zdroj: Techxplore