Vrtulník Mi-17 české armády zasahuje při požáru v Českém Švýcarsku. Co je to za stroj?
Střední víceúčelový dvoumotorový turbohřídelový vrtulník Mi-17 je klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený zejména k přepravě osob.
Je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Jaký je rozdíl mezi Mi-8 a Mi-17? Mi-17 je vylepšená exportní verze vrtulníku Mi-8, vybavená výkonnějšími motory a dalšími drobnými vylepšeními. Mi-17 je v podstatě exportní označení. Stejný vrtulník používá i ruská armáda, ale je známý jako Mi-8M. Jeho západní zpravodajský název je Hip-H.
Původní Mi-8 byl fenomenálně úspěšný. Měl však problémy s létáním v hornatém terénu kvůli nedostatečnému výkonu motoru. Byl vybaven motory o výkonu 1 400 koní. Vylepšená verze byla vybavena lepšími motory Klimov TV3-117MT, z nichž každý vyvíjel výkon 1 874 koní, a vznikl tak Mi-17. Díky tomu má Mi-17 lepší výškové a celkové výkony. To byla důležitá vlastnost pro některé jeho exportní provozovatele, například Indii. Nové motory výrazně snížily spotřebu paliva. Navíc Mi-17 může kulhat domů s jedním z motorů zničeným nebo poškozeným. V případě poruchy další motor automaticky zvýší svůj výkon na 2 195 k. To umožňuje pokračovat v letu.
Hlavní viditelnou odlišností Mi-17 je ocasní rotor. U Mi-17 byl přemístěn a je umístěn na levé straně, zatímco u původního Mi-8 je ocasní rotor na pravé straně. Mi-17 má také několik dalších drobných vylepšení, například nový náboj rotoru z titanové slitiny, jinou elektrickou síť atd.
Přitlačili jsme. Silnější vrtulník Mi-17 s větším bambi vakem už pendluje nad Hřenskem. #JsmeArmada pic.twitter.com/Y7muAUbDwn
— Armáda ČR (@ArmadaCR) July 28, 2022
Mi-17 poprvé vzlétl v letech 1975-1976. Výroba byla zahájena v roce 1977. V témže roce byl představen ruský Mi-8MT. První exportní Mi-17 byl dodán v roce 1981. Tento dopravní vrtulník se hojně vyvážel jak pro vojenské, tak pro civilní provozovatele. Mi-8/Mi-17 slouží ve více než 70 leteckých zbrojovkách po celém světě. Jedná se o jeden z nejprofláknutějších užitkových vrtulníků vůbec. Mi-8MT a Mi-8MTV nadále tvoří páteř bojového dopravního letectva ruské armády. Mi-17 je v boji osvědčený, robustní a spolehlivý.
Tento vrtulník má tříčlennou posádku, zahrnující pilota, druhého pilota a palubního inženýra. Mi-17 může přepravovat 24 cestujících a dokonce i malá vozidla. Má vnitřní nosnost 4 000 kg. Alternativně může přepravovat podvěšený náklad o hmotnosti až 3 000 kg. Starší verze Mi-17 mají dvoje zadní škeblové dveře, novější verze však mají jedny dveře rampového typu.
Mi-17 může být vyzbrojen okenními cvičnými kulomety ráže 7,62 mm a 12,7 mm. Existují i speciálně vyzbrojené verze tohoto vrtulníku, které mohou externě nést až 1 500 kg zbraní. Patří mezi ně různé protitankové střely nebo střely vzduch-vzduch, bomby, ale i kapsle s neřízenými raketami ráže 57 mm a 80 mm, nebo dokonce 20mm kanon namontovaný na přídi.
Novější verze mají schopnost nočního útoku. Ty jsou vybaveny kokpitem kompatibilním s brýlemi pro noční vidění, infračerveným zaměřovačem a laserovým dálkoměrem. V ruských službách jsou tyto vrtulníky často vybaveny přídavným pancéřováním kokpitu, infračervenými rušičkami a rozptylovači chaffu/flare.
Vznikla řada modifikací tohoto vrtulníku, které plní nejrůznější specializované role.
Základní takticko-technická data:
- Maximální rychlost: 250 km/h
- Cestovní rychlost: 225 km/h
- Dolet (s 25 cestujícími): 500 km
- Taktický dolet: 350 km
- Maximální přeletová vzdálenost: 930 km
- Praktický dostup: 4500 m
- Stoupavost u země: 4,5 m/s
- Únosnost: 4000 kg
- Hmotnost prázdného vrtulníku: 7055 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 13 000 kg
- Délka s otáčejícími se rotory: 25,35 m
- Délka trupu: 18,22 m
- Výška: 4,75 m
- Průměr nosného rotoru: 21,29 m
- Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,91 m
Zdroj: military-today.com; acr.cz