Virtuální láska? Umělá inteligence mění randění
Láska, základní lidský cit. Dokáže však umělá inteligence také milovat, nebo nám jen pomáhá najít toho správného partnera? Stále více seznamovacích aplikací na ni spoléhá – s úspěchem?
Malá krabička vypadá jako nadměrná plechovka na nápoje. Na sotva postřehnutelné obrazovce uvnitř se objevuje trojrozměrné zobrazení ženy – ženského avatara, zcela přizpůsobeného představám a preferencím uživatele HoloBoxu. Mobilní displej o velikosti reproduktoru Bluetooth je připojen k ChatGPT a dává svému protějšku pocit, že má pocity.

Umělá inteligence simuluje lidské pocity
HoloBox pochází z Číny – je to trik společnosti specializující se na holografické obrazy. Možné aplikace však odpovídají trendu, AI přebírá konverzaci a simuluje lidské pocity. Nejen nezadaní najdou vhodný protějšek ve velkých jazykových modelech. Žádné odmlouvání, žádné hádky. Systémy analyzují každé slovo a odrážejí to, co chce tazatel slyšet. Aplikace ChatGPT od společnosti OpenAI to dotáhla opravdu k dokonalosti. Juniper, nejoblíbenější hlas, vyjadřuje blízkost a vřelost. Odmítá však příliš zjevné návrhy. „Jsem umělá inteligence. Bohužel neumím opětovat city,“ zní digitální odmítnutí.
Aplikace nemohou nahradit skutečné schůzky
Stella Schultnerová, odbornice na seznamování, lásku a vztahy, vysvětluje: „Mnoho lidí si myslí, že aplikace a portály mohou nahradit vše. Někteří lidé se skutečně zamilují do toho pravého partnera, aniž by se s ním setkali.“ Hamburská společnost Parship pravidelně analyzuje potřeby svých nezadaných zákazníků. Padesát procent předplatitelů společnosti Parship je toho názoru, že umělá inteligence má v seznamování budoucnost. Na konkrétní otázku si však pouze 20% z nich dokáže skutečně představit, že by dostávalo zprávy od chatbotů.
Chytrý telefon je dnes nepostradatelným prostředkem pro hledání párů
Každý druhý respondent by dal přednost psychologickému testu osobnosti před AI. Otázka zapadá do vesmíru společnosti Parship – ta si ostatně při výběru vhodných partnerů zakládá na precizních analýzách zákazníků. Thorsten Peetz, profesor sociologie na univerzitě v Bamberku, vysvětluje: „Všichni jsme si jistí, že to tak bude. V USA to funguje tak dobře, že 40% všech vztahů v zemi je nyní navázáno prostřednictvím seznamovacích portálů.“ Podle sociologa je to nesmírně vysoké číslo, které ukazuje, že chytrý telefon je dnes nepostradatelným nástrojem pro vyhledávání párů. „Sociální sítě, zejména Instagram, však nyní přebírají roli dohazovače i pro generaci Z. Seznamování bez Tinderu a podobných služeb je sice možné, ale ne tak snadné,“ dodává Peetz. Ani offline seznamka však nemůže nahradit aplikace. Podle dalšího průzkumu mezi zákazníky společnosti Parship hledá každý druhý člověk vzory pro vztah v okruhu svých přátel. To však není o nic větší zárukou úspěchu než hledání u vlastních rodičů (26%) nebo sourozenců (12%).
Umělá inteligence bude stále více převládat v online seznamování
„Podstatné je, že obchodní modely často určují směr, kterým se platformy ubírají,“ říká profesorka Judith Simonová, členka německé etické rady. „Cílem je udržet zákazníky online co nejdéle, a proto se v této oblasti bude stále více prosazovat umělá inteligence,“ dodává. Etička v oblasti IT hovoří o poskytovatelích, kteří na základě osobních údajů trénují avatary zesnulých příbuzných a vytvářejí tak dojem, že blízká osoba je stále přítomna. „Je to velmi perfidní hra, zejména pokud jde o zvládání zármutku a definitivní rozloučení,“ říká Simonová. „Díky tomu je téměř nemožné se rozloučit.“ Jedná se tak o další formu virtuální lásky. HoloBox je také paměťové zařízení. Pomocí aplikace lze do malého zařízení nahrát jakékoli obrázky a avatary a přepínat je. Tinder ve 3D – to vše je možné.

Zdroj: zdf heute