Vídenští vědci vyvinuli kyslíkovo-iontovou baterii, která by v budoucnu mohla nahradit tradiční baterie

Těžko si lze představit svět bez lithium-iontových baterií, které pohánějí vše od hraček až po automobily. Jedná se o široce používanou technologii, která však není bez nevýhod. Tyto baterie mají tendenci se při poškození vznítit, navíc časem ztrácejí kapacitu a k jejich výrobě jsou zapotřebí vzácné prvky.

Kyslíkovo-iontové baterie jako bezpečné úložiště energie
Možná se v blízké budoucnosti objeví na trhu něco mnohem lepšího, a to kyslíkovo-iontová baterie. Vědci z Technické univerzity ve Vídni totiž vyvinuli tento typ baterie, který má mnoho výhod. Přestože nenabízí takovou energetickou hustotu jako lithium-iontová baterie, kapacita baterie se časem nesnižuje. Kromě toho se může regenerovat, což zajišťuje extrémně dlouhou životnost.

Výzkumníci mají rozsáhlé zkušenosti s keramickými materiály používanými v palivových článcích. Rozhodli se proto prozkoumat, zda jsou tyto materiály vhodné i pro baterie, a výsledky publikovali v časopise Advanced Energy Materials.

Materiály zkoumané týmem absorbují a uvolňují dvojnásobně záporně nabité ionty kyslíku. Při přiložení elektrického napětí migrují ionty kyslíku z jednoho keramického materiálu do druhého, načež mohou být nuceny migrovat zpět, čímž vzniká elektrický proud.

Princip fungování je tedy podobný lithium-iontové baterii. Nový typ baterie má však mnoho výhod. Keramika není hořlavá, takže zcela odpadá riziko požáru baterie. Navíc není třeba používat vzácné prvky, které jsou drahé. Prototyp baterie vyvinutý vědci stále používá lanthan. Vědci jej však hodlají nahradit něčím levnějším. Při jeho tvorbě však nebyl použit kobalt nebo nikl, které se používají v mnoha bateriích.

Největší výhodou nové baterie je však její potenciální životnost. U standardních baterií se kapacita časem snižuje, což se po mnoha nabíjecích cyklech stává vážným problémem. Kyslíkovo-iontová baterie taková omezení nemá, protože se může bez námahy regenerovat. Pokud dojde ke ztrátě kyslíku vedlejšími reakcemi, lze jej doplnit kyslíkem z okolního vzduchu.

Nová baterie bohužel není vhodná pro chytré telefony nebo automobily kvůli mnohem nižší hustotě energie. Její hustota je pouze 1/3 hustoty tradičních lithium-iontových baterií. Skvěle se však bude hodit pro ukládání energie vyrobené větrnými mlýny nebo solárními panely.

Zdroj: Advanced Energy Materials