Vesmírné billboardy by mohly vydělat 48 milionů Kč denně

Podle výzkumníků ze Skolkovského institutu vědy a techniky a Moskevského fyzikálně-technického institutu by reklama ve vesmíru sice stála hodně, ale zároveň by přinesla velké zisky. Jakkoli se to může zdát nereálné, ukazuje se, že vesmírná reklama založená na 50 nebo více malých satelitech létajících ve formaci by mohla být ekonomicky životaschopná, jak píše server Aerospace.

Díky levnějším startům raket a levným družicím CubeSat je vesmír dostupnější než kdykoli předtím a tato situace umožňuje i reklamu ve vesmíru. Proto vznikl nápad použít CubeSaty vybavené plachtami odrážejícími sluneční světlo jako pixely v obřích reklamách, které by byly na Zemi viditelné pouhým okem. Bylo by to něco jako světelná show z dronů.

Podle výpočtů by umístění reklamy vytvořené 50 satelity vybavenými reflektory o ploše 32 metrů čtverečních na dobu 1 až 3 měsíců stálo 65 milionů dolarů, v přepočtu cca 1,5 miliard Kč. Tým také odhadl potenciální příjmy, které by jedna taková reklama mohla přinést. Protože reklamy umístěné ve vesmíru by potřebovaly k odrazu určité množství slunečního světla, ale také dostatečně tmavou oblohu, aby byly viditelné ze země, byly by nejviditelnější při východu a západu slunce.

Dávalo by tedy smysl, kdyby tyto útvary cestovaly se sluncem a přesouvaly se z jednoho obydleného místa na druhé. Výzkumníci vypočítali možnou trajektorii družicové formace za předpokladu, že bude zobrazovat reklamu nad jedním městem po dobu přibližně jedné minuty a poté se přesune na další místo, a odhadli příjmy, které by byly během nasazení generovány, jak uvádí server Big Think.

Při svém odhadu vzali v úvahu řadu faktorů, a to od nákladů na venkovní reklamu přes počet obyvatel až po faktory, které omezují počet lidí, kteří si reklamy na ploše všimnou: oblačnost, chladné počasí, kvůli němuž lidé zůstávají doma, nebo demografické složení města. Na základě těchto odhadů zjistili, že reklama na ploše může vynést až 2 miliony dolarů denně, v přepočtu cca 48 milionů Kč, což by stačilo na její zaplacení přibližně za měsíc.

Billboard kroužící kolem Země by však kromě etických problémů mohl způsobit i praktické problémy při studiu noční oblohy. Astronomové se již vyjádřili, že očekávaný nárůst počtu družic na nízké oběžné dráze Země ztíží jejich schopnost studovat vesmír, sledovat potenciálně nebezpečné asteroidy apod.

Zdroj: redakce, bigthink.com, aerospace.com