Velký trajekt převážející vozidla se poprvé v historii vydal na autonomní plavbu bez kapitána
Trajekt o délce 222 metrů, který převáží vozidla, autonomně proplul 240 km dlouhý úsek japonského moře Iyonda. Plavidlo dokonce samo provedlo i dokování, uvádí společnost Mitsubishi Heavy Industries.
Demonstrace projektu inteligentního pobřežního trajektu, která se uskutečnila toto pondělí (17. ledna), zahrnovala technologii vyvinutou společnostmi Mitsubishi Shipbuilding Company a Shin Nihonkai Ferry Company, která byla využita na trajektu Soleil druhé jmenované firmy. Projekt trajektu je zase součástí většího projektu Meguri 2040 společnosti The Nippon Foundation, který se zabývá vývojem autonomní lodní navigace.
Trajekt Soleil byl poprvé uveden do provozu 1. července loňského roku a byl pilotován lidskou posádkou. Když opakovaně absolvoval 240 km/7 hodin dlouhou cestu mezi lokalitami Šinmodži a Ijonada, jeho autonomní navigační systém Super Bridge-X shromažďoval údaje o trase. Tento týden se jednalo o první jízdu, kterou zvládl výhradně tento systém, a trajekt tak dosáhl maximální rychlosti 26 uzlů (48 km/h).
Foto: Mitsubishi Heavy Industries
Kromě funkcí GPS využívá navigační systém také soustavu infračervených kamer, které detekují jiné lodě a vyhýbají se jim (ve dne i v noci), systém monitorování motorů, který zajišťuje plynulý chod, a automatický systém kotvení/vyvazování. Ten umožňuje otáčení a couvání lodi, což jí umožňuje zakotvit ve dvou přístavech a vylodit se z nich.
Foto: Mitsubishi Heavy Industries
Společnost Mitsubishi uvedla, že vývoj těchto technologií by měl přispět ke zvýšení námořní bezpečnosti, snížení nároků na pracovní sílu posádky a snížení provozních nákladů.
Zdroj: mhi.com