Ukrajinské samohybné dělo Bohdana na českém podvozku Tatra v konfiguraci 8×8. Vojáci si pochvalují bezpečnost a pancéřování
Samohybná děla ukrajinské výroby 2S22 Bohdana se pohybovala na podvozku Tatra T815-7 v konfiguraci 8×8.
Dělostřelecké zařízení na novém podvozku je ve službě u ukrajinské 1. brigády speciálního určení. Koncept samohybných děl 2S22 Bohdana na podvozku Tatra T815-7 s pancéřovanou kabinou byl představen na výstavě IDEX-2023 v Abú Dhábí.
Tento koncept bývá označován jako „Bohdana 3.0“ a verze na podvozku MAZ-6317 jako „Bohdana 2.0“. Tento podvozek se používá na ukrajinských dělostřeleckých raketometech MLRS Bureviy a pobřežním protilodním komplexu Neptun. Kromě toho se tyto podvozky používají na samohybných dělech CAESAR a ATMOS.
Brigáda je vyzbrojena Bohdanou na podvozku MAZ-6317 s pancéřovou kabinou od ukrajinské firmy Armor LLC. Vojáci brigády novinářům vyprávěli o svých zkušenostech s provozem Bohdany. Jako nedostatek vyzdvihli zejména nevhodnost kabiny pro dlouhé cesty.
„Kabina pro dlouhé cesty není vybavena, svými sedadly a vším ostatním. Z hlediska bezpečnosti tam však bylo uděláno vše pro to, aby při výbuchu vozidla na minu posádka přežila. Je pancéřovaná, se speciálními sedadly,“ uvedli vojáci brigády.
Představuji Vám nejnovější verzi ukrajinské samohybné houfnice ??2S22 Bohdana. Ano, podvozek poznáváte správně, je to ??Tatra 815-7 8×8. pic.twitter.com/uce5hKBBtv
— Jiří Vojáček (@carramba66) February 23, 2023
Modernizovaná 2S22 Bohdana stále nemá nabíjecí mechanismus. 155mm náboje o průměrné hmotnosti 40 kg se do závěrové části hlavně nabíjejí ručně, jak píše web Military Factory.
Na nových verzích ACS bylo vidět dálkové ovládání nabíjecího zařízení, což může naznačovat možnost integrace nabíjecího mechanismu v budoucnu.
Zdroj: Twitter; Wikipedia; Military Factory