Tvůrci Metaverse řeší sexuální obtěžování mezi avatary. Co takhle dobře mířený virtuální úder?

Na sexuální obtěžování v reálném světě už jsme si zvykli. Stejně tak i v rámci komunikace na internetu či prostřednictvím mobilních zařízení. Nyní se harassment objevuje také ve světě virtuálním a způsobuje vážné starosti architektům 3D světa Metaverse, píše se na serveru Techxplore.

Ninu Jane Patelovou obklíčili mužští avataři, zastrašovali ji slovními urážkami a dotýkali se jejího avatara proti její vůli. Nina se cítila stísněná a ohrožená. „Vstoupila jsem do sdíleného prostoru a téměř okamžitě se ke mně přiblížili tři nebo čtyři mužští avataři,“ popsala incident londýnská podnikatelka. „Začali mne sexuálně obtěžovat. Osahávali mého avatara bez mého souhlasu. A zatímco to dělali, jiný avatar si pořizoval selfie,“ dodala. Mužští avataři se jí posmívali se slovy: „Nepředstírej, že se ti to nelíbilo“ a „proto jsi sem přišla“.

Její příběh, a další podobné, jsou důvodem k zamyšlení nad povahou obtěžování ve virtuálním světě a hledání odpovědi na otázku, zda může avatar virtuálním sexuálním útokem utrpět?

„Virtuální realita spočívá v podstatě v tom, že oklame váš mozek, aby vnímal okolní virtuální svět jako skutečný,“ říká Katherine Crossová, doktorandka na americké univerzitě ve Washingtonu, která se zabývá online obtěžováním. „Pokud jde o obtěžování ve virtuální realitě, v prvním okamžiku to vaše tělo považuje za skutečné a chvílí trvá, než si uvědomíte, že se to fyzicky neděje,“ vysvětluje psychologické procesy Crossová.

Její výzkum ale naznačuje, že navzdory tomu, že k incidentu došlo ve virtuálnímu prostoru, takováto viktimizace způsobuje následky i v reálném světě. Nina Patelová s tímto tvrzením souhlasí a vysvětluje, že její utrpení pokračovalo i mimo online prostor. „Poté, co se mi nepodařilo útočníky přimět, aby přestali, sundala jsem si VR headset. Stále jsem je ale slyšela přes reproduktory ve svém obývacím pokoji,“ řekla.

Právní důsledky jsou zatím nejasné, i když Katherine Crossová naznačuje, že zákony o sexuálním obtěžování v některých zemích by mohly být rozšířeny tak, aby se vztahovaly i na tento typ činu. Meta a Microsoft – dva giganti, kteří se tvorbou virtuálního světa zabývají – se snažili již dříve kontroverzi utlumit vývojem nástrojů, které neznámé avatary udrží stranou.

Konsorcium Oasis, think tank s vazbami na několik technologických společností a zadavatelů reklamy v Metaverse, vypracovalo několik bezpečnostních standardů, které jsou podle něj pro virtuální svět dobré. „Když platformy identifikují obsah, který představuje reálné riziko, je nezbytné informovat orgány činné v trestním řízení,“ píše se v jednom z nich.

K případům sexuálního obtěžování, které řešíme v reálném světě, nám tedy nyní přibývají další. Ve virtuálním světě by možná, namísto papírování, stačilo, kdyby napadená avatarka mohla použít dobře mířenou ránu do patřičných míst. Ideální by bylo, kdyby virtuální bolest byla prostřednictvím sítě přenesena přímo k majiteli násilnického avatara a poté proměněna v reálnou.

Zdroj: techxplore.com