Toto dřevěné maskování mate drony, tvrdí Rusko. Jejich vozy jsou díky tomu lépe viditelné, tvrdí Ukrajinci
Ruská záliba v používání dřeva byla patrná od prvních týdnů války a je zřejmé, že ani po téměř roce se situace nezměnila. Rusové se snaží maskovat cisterny s palivem jako nákladní vozy vezoucí dřevo na korbě. Ujasníme si, zda tím něčeho dosáhnou.
Už během kyjevské epizody války na Ukrajině obkládali Rusové nákladní auta dřevem a později v podstatě čímkoli. Tentokrát vidíme maskovanou cisternu, která na fotografiích na první pohled vypadá jako náklaďák na dřevo.
Zajímavé je, že dřevo není namalované, ale jde o pečlivě nařezané a slepené kusy dřeva, které působí věrohodně i zblízka a teprve po větším problédnutí prozrazují pravou povahu tohoto „náklaďáku se dřevem“.
Takové maskování může zmást obsluhu komerčních dronů, jako je DJI Mavic 3 používaný mimo jiné k průzkumu, ale na druhou stranu, kdo by ve válečné zóně vozil dřevo na korbě nákladního vozu? To je samo o sobě podezřelé a takto výrazné maskování usnadňuje sledování vozidla. Ten tak může efektivně navést sledovací dron například na skryté ruské pozice.
Russian Army began disguising fuel trucks as timber trucks. pic.twitter.com/20hpsK68ID
— Clash Report (@clashreport) January 4, 2023
Dlouhodobé pozorování zase může usnadnit vytvoření sítě ruské logistiky a odhalit umístění skladů paliva a/nebo muničních skladů, které se pak mohou stát cílem pro dělostřelectvo nebo raketové komplety M142 HIMARS či M270 MLRS.
Dřevo také nezvyšuje ochranu ani proti ručním zbraním a jeho použití má nepříznivý vliv na hmotnost vozidel, což vede k horší pohyblivosti v terénu a rychlejšímu opotřebení pneumatik nebo součástí odpružení. Na fotografiích jsou také starší vozy Ural-4320 vyráběné od 70. let 20. století, nikoli KamAZ-43114 vyráběný od roku 1995 (čtvrtá fotografie s ohořelým vozem). Jeden ruský vojenský tanker může v průměru převážet až 7 000 l paliva.
Zdroj: The Telegraph