Tohle jsou nejlepší útočné vrtulníky. Znáte všechny?

Tento seznam nezahrnuje bitevní vrtulníky, které jsou v současné době ve vývoji nebo ve fázi prototypu. Zahrnuje pouze nejlepší vrtulníky, které jsou v současné době v provozu a ve výrobě. Všechny zde uvedené útočné vrtulníky jsou neuvěřitelně výkonné a ničivé. Důležitý je také výcvik posádky vrtulníku, protože výkon vlastního stroje závisí na výkonu posádky, napsal server Military Today.

Agusta A129 Mangusta (Itálie)

Itálie byla první západoevropskou zemí, která si dala práci s vlastním vývojem bitevního vrtulníku. Práce na něm byly zahájeny již v 70. letech a první vrtulníky byly uvedeny do provozu počátkem 90. let.

Mangusta byla původně specializovaným protitankovým vrtulníkem, ale díky modernizaci je nyní schopna plnit mnohem rozmanitější úkoly.

Bell AH-1Z Viper (USA)

Bell AH-1Z Viper má svůj původ v prvním útočném vrtulníku na světě, AH-1 Cobra, který byl vyvinut během války ve Vietnamu na základě víceúčelového stroje Bell UH-1 Iroquois. Navzdory tak dlouhé historii je Viper nový vrtulník – jeho konstrukce byla vyvinuta na začátku století a sériová výroba začala v roce 2010.

Vrtulníky tohoto typu provozuje mimo jiné americká námořní pěchota. V Evropě si stroje tohoto typu objednala Česká republika. Viper je pravděpodobně jedním ze dvou typů vrtulníků, o nichž Polsko uvažuje.

Boeing AH-64 Apache (USA)

Apache byl navržen v 70. letech jako alternativa k AH-1 Cobra – armáda potřebovala vrtulník s jinými vlastnostmi než námořní pěchota, s větší palebnou silou a robustnější konstrukcí.

AH-64 byl optimalizován pro mise NOE (Nap Of the Earth), během nichž vrtulník operuje v minimální výšce a využívá reliéf terénu, aby byl hůře zjistitelný a lépe přežil. Výhody stroje Apache ocenilo mnoho zemí. Různé verze stroje jsou v provozu v 17 státech.

Changhe WZ-10 (Čína)

Historie tohoto vrtulníku se začala psát po masakru na náměstí Nebeského klidu. Před touto událostí Čína jednala s USA o získání vrtulníků AH-1 Cobra a technologie výroby protitankových střel TOW, ale USA rozhovory přerušily.

Čína se proto obrátila na Rusko s žádostí o pomoc. Původní návrh vrtulníku WZ-10 vyvinula společnost Kamov, ale další práce a vývoj vrtulníku provádějí vlastní čínské síly.

Denel Rooivalk (Jihoafrická republika)

Rooivalk je velmi hlubokou modifikací francouzského vrtulníku Aérospatiale Puma. Vrtulník byl vyvinut na základě zkušeností získaných jihoafrickou armádou během války na jihoafrických hranicích, kde jihoafrická armáda musela čelit nepříteli s velkým počtem obrněných zbraní.

Jednou z vlastností vrtulníku, který je přizpůsoben africkým podmínkám, je jeho velmi dlouhý dolet až 800 km. Jednou z Rooivalekových zbraní jsou protitankové řízené střely ZT-6 Mokopa, rovněž vyvinuté v Jihoafrické republice.

Eurocopter Tiger (Německo, Francie, Španělsko)

Tiger (francouzsky a španělsky Tigre) je výsledkem spolupráce tří evropských zemí – Německa, Francie a Španělska. Původně byl vyvinut jako specializovaná protitanková zbraň, ale postupem času byl upraven pro plnění širšího spektra úkolů, a proto je označován jako podpůrný vrtulník.

Rozdíly mezi potřebami jednotlivých účastníků programu vedly k různým verzím vrtulníku a také k další, průzkumné verzi, kterou si objednala Austrálie.

Lehký bojový vrtulník HAL (Indie)

Lehký bojový vrtulník HAL je výsledkem spolupráce Indie s německou společností Messerschmitt-Bölkow-Blohm. Společně vyvinutý technologický demonstrátor se stal základem indického vývoje sériově vyráběného bitevního vrtulníku, tentokrát ve vlastní režii.

Stroj se vyznačuje rozsáhlým využitím řešení pro zlepšení stealth vlastností a rozsáhlým použitím kompozitních materiálů.

Kamov Ka-50/Ka-52 (Rusko)

Charakteristickým znakem vrtulníků Kamov je absence ocasního rotoru – místo něj mají vrtulníky dva velké, souosé, protiběžně rotující hlavní rotory. Neobvyklou vlastností vrtulníků Ka-50 a Ka-52 je také možnost katapultáže posádky – sedačky jsou vypuštěny z kabiny poté, co vrtulník předtím vysunul listy rotoru.

Výroba jednomístného Ka-50 byla po krátké sérii strojů ukončena a jeho nástupce, Ka-52, má dvoučlennou posádku se sedadly umístěnými vedle sebe, což je u bitevního vrtulníku neobvyklé.

Zdroj: military-today.com