Tohle je Tesla mezi bojovými vozidly. Seznamte se s FFG Genesis

Německá společnost Flensburger Fahrzeugbau GmbH (FFG) se podílí na modernizaci bojových vozidel (včetně Wieselu), ale navrhla také několik vlastních. Nejpůsobivějším výtvorem je nejnovější verze jejich, dalo by se říci „vojenské Tesly“, hybridního bojového vozidla pěchoty Genesis, píše server Edr Magazine.

Společnost poprvé představila model Genesis před dvěma lety a nyní na letošním veletrhu Eurosatory opět ukázala nejnovější verzi demonstrátoru. FFG Genesis je konceptem adaptace hybridního pohonu pro vojenské účely, kde dieselový motor slouží jako generátor, který dodává energii pro baterie pohánějící elektromotory. Vývoj demonstrátoru probíhá již pět let a je financován z vlastních zdrojů společnosti.

FFG Genesis vychází z koncepce modulární kolové platformy, kterou lze snadno přizpůsobit novým úkolům, což je podobná filozofie jako u transportéru Boxer. Varianta představená na veletrhu je největší platforma 8×8, ale možné jsou i varianty 6×6 nebo dokonce 4×4. Právě ten by mohl být například ideálním nástupcem německých vozidel Fenk a polských vozidel BRDM-2 používaných k průzkumu.

Díky použití výhradně elektromotorů k pohonu bude totiž FFG Genesis při pohonu na baterie velmi tichý a v pozorovací poloze máme zanedbatelné emise tepla a hluku (zbývá jen chlazení). Kromě toho je možné, stejně jako u elektromobilů, rekuperovat energii při brzdění a v případě problémů, např. s vadnou hnací nápravou, ji jednoduše odpojit. Řidiči zase pomáhá vysoce sofistikovaný systém drive-by-wire.

Na veletrhu Eurostatory byl představen pohonný modul o celkovém výkonu 1368 kW (1860 k). Ten se skládá z na vojenské poměry malého 6litrového dieselového motoru o výkonu 200 kW (268 k), který slouží jako nabíječ lithium-iontových baterií s napětím 640 V, ale podle FFG bude brzy možné použít baterie s vyšší hustotou a napětím 800 V.

Energetický systém je schopen zajistit 70 kW pro vnitřní systémy, což v případě potřeby stačí k napájení energetických zbraní v podobě laserů nebo tábora. V současné době jsou předsunuté operační základny napájeny mobilními dieselovými generátory nebo rozmístěnými fotovoltaickými zařízeními.

Kola jsou naproti tomu poháněna elektromotory, každý o výkonu 171 kW (233 koní). K tomu je třeba připočíst vynikající maximální točivý moment (15 622 Nm), který je k dispozici okamžitě, což u spalovacích motorů není možné jinak než prostřednictvím drahé, problematické a na palivo náročné plynové turbíny známé z tanků M1A2 Abrams nebo T-80.

Dojezd vozu FFG Genesis je podle výrobce 600 km při rychlosti 60 km/h v hybridním režimu a 50-150 km pouze na elektromotor při rychlosti 40 km/h (v závislosti na terénu). Maximální rychlost je 100 km/h a poměr výkonu k hmotnosti je senzačních 34,2 kW/t (45,88 k/t), což nemá ve své třídě obdoby.

Hmotnost podvozku je 25 tun, na který lze namontovat bojové moduly o hmotnosti až 15 tun (bojová hmotnost je 40 tun). Co se týče rozměrů, FFG Genesis měří 2,4 m nebo 3,47 m na výšku u verze s bezpilotní věží a je 8,25 m dlouhá a 3,2 m široká, uvádí edrmagazine.eu.

Na veletrhu je k vidění verze bojového vozidla pěchoty, která je schopna kromě dvoučlenné posádky převážet deset plně vybavených vojáků a je vyzbrojena dálkově ovládanou věží s kanónem ráže 30 mm od norské společnosti Kongsberg Defence & Aerospace. K dispozici jsou také varianty obrněného transportéru, velitelského vozidla, zdravotnického evakuačního vozidla, průzkumného vozidla, minometu, ženijního vozidla nebo dokonce samohybného dělostřelectva.

Zdroj: edrmagazine.eu