Tato futuristická ponorka překonává veškerou konkurenci v rychlosti a manévrovatelnosti

V přístavu Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech se vznášel prototyp ponorky s širokými křídly, která se ponořují pod vodní hladinu, a s kokpitem s vypouklou kopulí. Díky tomu se provozní koncepce Kronosu podobala spíše kosmické lodi než ponorce, jak uvádí web Popular Science.

Plavidlo bylo vystaveno v rámci námořní výstavy NAVDEX, která se konala od 19. do 24. února. Kronos, který postavily společnosti Desert Power Designs a Highland Systems ve Spojených arabských emirátech, je navržen jako vozidlo pro vojenské, záchranné a podvodní inženýrské práce.

Jedná se o 9 metrů dlouhý a 7 metrů široký ponorný člun, který je schopen nést šest malých torpéd italské výroby Black Scorpion. Ačkoli k obsluze plavidla stačí pouze jedna osoba, Kronos má uvnitř místo pro 10 pasažérů, což z něj činí potenciálně užitečný transportér pro tajné mise, kdy je třeba diskrétně přemístit speciální jednotky pod vodní hladinu. Kronos je první klouzavou ponorkou na světě, protože má křidélka a dva posuvné motory na každém křídle, což mu umožňuje manévrovat pod vodou stejně jako letadlo na obloze.

Kromě toho má také dva manévrovací motory na každém křídle, které umožňují ponorce zůstat pod vodou na jednom místě nebo provést okamžitý obrat, a také skládací křídla pro snadnou přepravu na souš. Konstrukce podvodních kluzáků je především doménou bezpilotních prostředků, kde se tato technologie zkoumá již desítky let. Křídla umožňují kluzákům přepínat vztlak podobně jako u letadel, což vede k sestupům a výstupům, které připomínají spíše let než potápění.

Kronos dosahuje pod vodou rychlosti 48 km/h a na hladině 80 km/h, což je srovnatelné s rychlostí útočných ponorek s jaderným pohonem a mnohem více, než dosahují stávající podvodní plavidla speciálních sil. Kronos je poháněn elektromotorem, který mu umožňuje až 18 hodin provozu pouze na baterie. Ponorka má také dieselový generátor a může fungovat jak na naftu, tak na akumulovanou elektřinu po dobu více než 50 hodin. Zásoba vzduchu vydrží 36 hodin a na jednu nádrž paliva pro dieselový generátor je slibován dojezd více než 965 km.

Plavidlo je navrženo pro provoz v hloubce 100 metrů pod hladinou, ačkoli může dosáhnout maximální hloubky 250 metrů. Ponorka je sice typicky určena pro speciální vojenské operace, ale je vhodná i pro pátrací a záchranné operace nebo služby pro ropné a plynárenské společnosti při kontrole podmořských potrubí.

Na horní části navigační konzoly je k vidění zakřivený displej, který zobrazuje hladinu vně plavidla ve třech různých úhlech. Kronos má elektronický periskop s 360stupňovým pozorováním s denními a nočními infračervenými kamerami. Ponorka vystavená na veletrhu NAVDEX v Abú Dhabí byla operačním prototypem ve skutečné velikosti, který byl postaven od nuly v Dubaji ve Spojených arabských emirátech týmem 7 inženýrů za 8 měsíců.

Zdroj: popsci.com, redakce