Tahle obluda je vrtací stroj TBM. Je velká jako dům, váží 2 500 tun a razila tunely i pro pražské metro

Na stavbu úseku silnice S19 v Podkarpatské Rusi bude použit neobvyklý stroj. Výkonné zařízení TBM vyrazí pod horou Hyb jeden z nejdelších tunelů v Polsku, píše server Acciona.

Téměř kilometr dlouhý tunel je jedním z podkarpatských úseků rychlostní silnice S19. Aby ji mohli postavit, musí silničáři prorazit pod horou Hyb. Vzhledem k tomu, že silnice S19 má dva jízdní pruhy v každém směru, budou muset zhotovitelé silnice hodně kopat.

S tím pomůže specializované zařízení, které je k tomuto účelu postaveno – TBM (Tunnel Boring Machine).

Tunelovací vrtací stroj

Existuje mnoho variant tohoto typu strojů, které se liší průměrem dutiny a technologickými detaily zajišťujícími chod celého mechanismu, který musí určitou silou tlačit na vydlabávanou půdu. V Polsku byly ze zahraničí dovezeny různé TBM pro ražbu varšavského metra, rekonstrukci železničního uzlu Lodž nebo výstavbu tunelu pod řekou Svinou.

Dalším projektem, při kterém bude použit vrtací stroj, je tunel pod horou Hyb. Použití tohoto typu zařízení nejen zvyšuje tempo práce, ale také zvyšuje bezpečnost.

Kope a staví

Jeho úkolem bude nejen udělat obrovskou díru do země, ale zároveň vybudovat cílový tunel. To je možné díky prefabrikovaným betonovým prvkům dodávaným do TBM. Na stavbu Podkarpatského tunelu bude potřeba asi 22 000 takových dílů.

TBM z nich sestavuje následné svitky, které vyplňují vyhloubený prostor a zároveň chrání výkop. Díky cívkám ukotveným v zemi se může TBM pohybovat vpřed a „tlačit“ od již položených prvků. Rychlost je až několik centimetrů za minutu a až 10 m za den.

V případě S19 bude hora vyražena dvakrát. Cílový tunel se bude skládat ze dvou částí o průměru 12,4 metru, které budou navzájem propojeny řadou technických chodeb. Pro srovnání, při stavbě varšavského metra byl použit stroj se štítem o délce 6,27 m.

Stroj o hmotnosti válečné lodi

V případě TBM je impozantní nejen štít, ale také délka celého zařízení, která obvykle přesahuje 90 metrů, a hmotnost, která přesahuje 2 500 tun. To je víceméně stejně jako lodě oblíbené za druhé světové války, torpédoborce. Tato obrovská hmota se skládá jak ze samotného štítu, tak z mechanismu, který udržuje tlak, jímž štít tlačí na drcené horniny. Samotné drcení umožňuje speciální rotační hlava vybavená velmi tvrdými nástroji, jako jsou wolframové vrtáky a karbidové kotouče.

Ražba tunelů pražského metra

Při ražbě tunelů pražského metra V.A v úseku Vypich-Petřiny-Nádraží Veleslavín-Bořislavka-Dejvická se pomocí TBM razily dva jednokolejné traťové tunely. Používaly se stroje TBM-EPB o průměru řezné hlavy 6 080 mm, dlouhé přes 100 m, s hmotností téměř 900 tun. Řezná hlava je rozdělena do tří částí pro usnadnění její demontáže po ukončení ražeb. Je osazena 17 dvojitými valivými dláty a 4 jednoduchými obrysovými dláty, která je možné vysunout a zvětšit tak ražený průměr na 6 100 mm.

26. listopadu 2012 oba štíty prorazily do stanice Dejvická. Stanice, část tunelu pro obratové koleje a úsek Nemocnice Motol-Vypich se razil NRTM, kdežto tunel pro obratové koleje je částečně hloubený a hloubená je též stanice Nemocnice Motol.

Zdroj: acciona.com, Wikipedia