Švýcarsko plánuje od roku 2031 autonomní nákladní dopravu v podzemních tunelech

Společnost Cargo Sous Terrain (CST), plně autonomní dopravní systém s nulovými emisemi pro malé náklady, plánuje zprovoznit od roku 2031 první sérií podzemních tunelů s 10 zastávkami v délce 70 km. Mělo by se tím výrazně odlehčit silniční dopravě.

Tunely budou mít průměr kolem 6 m a silnici rozdělenou do tří pruhů. Po těchto pruzích budou skupiny malých nákladních modulů cestovat rychlostí kolem 30 km/h. Tyto moduly budou dostatečně velké, aby se do nich vešly jedna nebo dvě palety jakéhokoli zboží. Budou rozvážet chlazené nebo čerstvé produkty a další zboží. Budou to zcela autonomní elektrická vozidla, napájena indukčními kolejnicemi.

Podle webu NewAtlas budou nákladní moduly nakládány v nadzemních logistických zařízeních a poté spuštěny výtahy do sekcí tunelového systému.

CST odhaduje, že za tři miliardy švýcarských franků (asi 75 miliard korun) bude postaven a zprovozněn první část tunelů mezi Curychem a Härkingen/Niederbipp. Celý systém by měl být plně financován ze soukromých zdrojů, Švýcarská federální rada vyloučila spolufinancování CST z veřejných prostředků. Připravila ale v nové legislativě cestu k uskutečnění projektu.

Společnost nyní zkoumá možná místa pro prvních 10 dopravních uzlů, přičemž upřednostňuje ta, která odvedou maximální provoz mimo silnice. Pokud vše půjde podle plánu, síť tunelů CST se rozloží na zhruba 500 km po celé zemi, od Ženevy až po St. Gallen, s krátkými vedlejšími tratěmi mířícími do Basileje, Lucernu a Thunu.

Kromě poklesu povrchové dopravy je CST navržen tak, aby měl minimální dopad na každodenní život občanů. Lidé ho prakticky neuvidí, systém bude velmi tichý a poháněný obnovitelnými zdroji energie. 

Zdroj: newatlas.com, cst.ch