Stíhačky budoucnosti jsou v plném vývoji a další země se připojují k výzkumu. Rusové však nestíhají
Přestože letouny 5. generace (prakticky výhradně F-35) se do letectva dostávají ve větším počtu již několik let, mnoho zemí již pracuje na jejich nástupcích. Jedním z programů pro identifikaci takového letadla je program s názvem GCAP.
Program GCAP (Global Combat Air Programme) získal konkrétní podobu 9. prosince 2022. Tehdy Spojené království, Itálie a Japonsko oficiálně uzavřely dohodu o spolupráci na novém bojovém letounu 6. generace.
Pro Velkou Británii a Japonsko to znamená, že se vzdávají již zahájené nezávislé práce. Ve Spojeném království se tento projekt uskutečnil v rámci programu Tempest, který měl vést k vytvoření nástupce letounu Eurofighter Typhoon.
Japonský program byl nazván F-X a jeho cílem bylo vyvinout nástupce letounu Mitsubishi F-2, vyvinutého Japonskem a Spojenými státy, který je v praxi mírně zvětšenou a mnohem schopnější variantou letounu F-16. Japonsko také postavilo technologický demonstrátor nazvaný X-2 pro výzkumné účely.
Další zúčastněnou zemí je Itálie a v lednu 2023 se oficiálně připojilo Švédsko. Dohoda GCAP formalizuje již probíhající mezinárodní spolupráci, zhruba od roku 2017, a zároveň vytváří blok zemí, které společně pracují na letadle orientovaném na budoucnost.

Omezení v USA
Proč se země účastnící se programu GCAP rozhodly provozovat jej samostatně, místo aby se připojily k americkému programu NGAD (Next Generation Air Dominance)? Podle analytiků k tomu existuje několik důležitých důvodů. První je načasování programu.
Američané spěchají se stavbou nástupce letounu F-22 Raptor, takže program NGAD předpokládá, že prototyp nového stroje bude zalétán kolem roku 2030.
Účastníci programu GCAP počítají s delším časovým horizontem, jejich letadla by se měla dostat do vzduchu nejdříve v roce 2035. Požadavky na něj jsou také mírně odlišné. Účastníci GCAP předpokládají o něco větší stroj s delším doletem a pravděpodobně se dvěma motory, což je částečně dáno specifiky operací nad mořem vzhledem k zeměpisné poloze, která je pro každého účastníka relevantní.
Klíčovou otázkou je také míra volnosti při zavádění modifikací a integraci nových letounů s vybraným vybavením a výzbrojí. Spojené státy jsou v této otázce velmi restriktivní, což dokládá historie letounu F-16, jehož zdrojové kódy softwaru byly poskytnuty pouze Izraeli.
Integrace výzbroje
To znamená, že tyto země mohou nezávisle integrovat tyto zbraně do F-16 podle svého uvážení. Ostatní zahraniční uživatelé F-16, stejně jako F-35, jsou v tomto ohledu zcela závislí na Spojených státech; mohou používat takovou výzbroj, kterou jejich výrobce do letounu integruje. Zkušenosti v tomto ohledu má například Japonsko, které USA omezují ve vývoji arzenálu neseného letouny F-15 nebo F-2.

Účastníci programu GCAP, kteří si vyvinou vlastní stroj, nebudou mít žádná taková omezení. To se promítne i do exportních příležitostí.
Na tomto místě je třeba poznamenat, že zatímco pro evropský trh tuto otázku vyřeší evropští účastníci programu, vývoz na asijské trhy bude složitější. Důvodem jsou omezení stanovená japonskými zákony do roku 2014. Přestože byly částečně zrušeny, Japonsko teprve začíná bojovat o to, aby se stalo významným vývozcem.
Nejen GCAP
Dobývání zámořských trhů však může být ztíženo existencí konkurenčního evropského programu FCAS (Future Combat Air System). Její účastníci Francie, Německo a Španělsko rovněž pracují na letadle šesté generace, které by nahradilo mnoho typů letadel používaných v současnosti.
Z hlediska tempa výzkumu se jedná o program s nejpřísnějším harmonogramem. Ačkoli se očekává, že prototyp vzlétne do vzduchu již v roce 2027, cílové stroje by měly dosáhnout operační připravenosti kolem roku 2040.
Mezinárodní programy pro letadla
Stojí za zmínku, že se nejedná o první mezinárodní program vývoje bojových letounů. Již před více než půl stoletím vznikl díky francouzsko-britské spolupráci útočný letoun Sepacat Jaguar. O něco později společně vyvinuly víceúčelový letoun Panavia Tornado a vrcholem spolupráce evropských leteckých společností je Eurofighter Typhoon.
Pokud se však podaří dokončit programy GCAP i FCAS, budeme mít za dvacet let na evropském trhu dva konkurenční modely bojových letounů 6. generace.

Bojové letouny budoucnosti
Rozvojové programy, které v současné době probíhají, NGAD, FCAS a GCAP, se z hlediska svých cílů mírně liší. Mají však společné rysy, které umožňují posoudit budoucnost bojových letounů.
V každém případě se jedná o stroje s volitelnou obsluhou. Přestože jejich konstrukce počítá s vybudováním klasické kabiny se sedadlem pro pilota, v budoucnu má být jeho přítomnost spíše možností než nutností. Samotný letoun má fungovat jako uzlový vysílač, který koordinuje činnost většího počtu bezpilotních strojů, v současnosti označovaných jako „loajální spoluhráč“.
Výhodu nového stroje má zajistit ani ne tak jeho vynikající výkon, ale jeho těžko zjistitelné schopnosti, stejně jako bohatství senzorů všech typů, které se promítají do situačního povědomí a umožňují zaútočit na nepřítele dříve, než zjistí přítomnost nepřátelského letounu.
Důležité je, že tyto programy již probíhají. Jsou více než jen prohlášením o záměru dotyčných zemí nebo nějakým nejasným projektem. Stojí za to porovnat to mimo jiné s potenciálem Ruska, které stále není schopno dokončit svou první letku letounů páté generace (Su-57) a v praxi je a v dohledné budoucnosti bude odsouzeno k pokusům o modernizaci konstrukcí vyvinutých ještě v Sovětském svazu.
Zdroj: redakce; Airforce Technology; INSIDER