Stíhací bombardér MiG-29 Fulcrum. Jaký je letoun, který používají Rusové a Ukrajinci?
Stíhací bombardovací letoun MiG-29K vyrábí společnost RSK MiG a akciová společnost Irkutsk Aircraft Production Association. Letouny MiG-29, 30 a 33 jsou známy pod kódovým označením NATO Fulcrum, informuje web Airforce Technology.
MiG-29K je verze určená pro letadlové lodě. Ke svému prvnímu letu vzlétl v říjnu 1977 a do služby vstoupil v srpnu 1983. Úkolem MiGu-29 je ničit nepřátelské vzdušné cíle v mezích radarového pokrytí a ničit pozemní cíle neřízenými zbraněmi.
Profil letounu s pevným křídlem a velkými nástavci křídel umožňuje dobrou manévrovatelnost a ovladatelnost při podzvukových rychlostech, včetně manévrů při vysokých úhlech náběhu. Maximální provozní přetížení je 9 G.
Dvoumístná verze MiG-29M2 uskutečnila svůj první let v roce 2001. Supermanévrovatelná varianta, MiG-29M OVT, s tryskami motorů s vektorováním tahu byla úspěšně předvedena na mezinárodní letecké přehlídce ve Farnborough v Anglii červenci 2006. Tryska má tři hydraulické aktuátory namontované kolem motoru, které vychylují tah.
Foto: Bundeswehr-Fotos (CC-BY-2.0)/Wikimedia Commons
Nasazení letounu MiG-29 Fulcrum
Na celém světě je v provozu přibližně 1 600 letounů MiG-29 a přibližně 600 letounů MiG-29 a jejich variant je ve službě ruského letectva. Stíhací letouny slouží také ve vzdušných silách Alžírska, Bangladéše, Běloruska, Bulharska, Kuby, Eritreje, Německa, Maďarska, Indie, Íránu, Kazachstánu, Malajsie, Myanmaru, Severní Koreje, Peru, Polska, Rumunska, Slovenska, Srbska, Sýrie, Súdánu, Turkmenistánu, Ukrajiny, Uzbekistánu a Jemenu.
Modernizace
Ruské letectvo zahájilo modernizační program pro 150 svých stíhaček MiG-29, který nese označení MiG-29SMT.
Modernizace zahrnuje zvýšení doletu a užitečného zatížení, nové prosklené kokpity, digitální řídicí systémy fly-by-wire, novou avioniku, vylepšené radary, infračervený vyhledávací a sledovací systém KOLS (IRST) a sondu pro doplňování paliva za letu. Vylepšený radar Phazotron Zhuk-ME je schopen sledovat deset cílů na maximální vzdálenost 245 km.
Výzbroj letounu MiG-29
Stíhací letoun MiG-29 je vybaven sedmi vnějšími zbraňovými pevnými body. Letoun může nést až dvě rakety vzduch-vzduch středního doletu R-27; šest raket vzduch-vzduch krátkého doletu R-73 a R-60; čtyři podvěsy neřízených raket S-5, S-8, S-24; letecké pumy o hmotnosti až 3 000 kg a 30mm vestavěný letecký kanon se 150 náboji.
Foto: Aleksei Zaitcev/Unsplash
Rakety vzduch-vzduch středního doletu R-27 dodává Státní konstrukční kancelář Vympel se sídlem v Moskvě. Střela R-27 je k dispozici ve dvou konfiguracích: R-27R, která má poloaktivní radarovou naváděcí hlavici a inerciální navigační řízení s rádiovým spojením, a střela R-27T, která je vybavena infračervenou naváděcí hlavicí. Střela může zachytit cíle o rychlosti až 3 500 km/h ve výškách od 0,02 do 27 km a maximální vertikální vzdálenost mezi letounem a cílem je 10 km.
Střela Vympel R-73 je celoplošná střela vzduch-vzduch krátkého dosahu známá pod kódovým označením NATO AA-11 Archer. Střela má chlazené infračervené navádění a může zachytit cíle ve výškách od 0,02 do 20 km, s g-náloží cíle do 12 g a s rychlostí cíle do 2 500 km/h.
Střela vzduch-vzduch krátkého dosahu Vympel R-60 může zasahovat cíle manévrující se zrychlením až 12g. R-60M má rozšířený rozsah úhlů určení cíle na ±20°, těžší bojovou hlavici a modernizovanou infračervenou naváděcí hlavici s chlazením fotodetektorů.
Systémy zaměřování
Letoun je vybaven radarovým informačním systémem a systémem řízení palby, který tvoří radar N-019 vyvinutý moskevskou výzkumnou a výrobní společností Phazotron, infračervený vyhledávací a sledovací senzor, laserový dálkoměr a přilbový zaměřovač cílů.
Pro vzdušný boj na delší vzdálenosti používá MiG-29 radarové navádění střely R-27.
Motory a výkon letounu MiG-29
Letoun MiG-29 je vybaven dvěma motory RD-33. MiG-29 je prvním letounem na světě vybaveným dvourežimovými vstupy vzduchu. Během letu přivádějí vzduch k motorům otevřené vstupy vzduchu. Při pohybu na zemi jsou vstupy vzduchu zavřené a vzduch je přiváděn žaluziemi na horní ploše kořene křídla, aby se zabránilo nasátí cizích předmětů z dráhy. To je důležité zejména při provozu ze špatně připravených letišť.
Motory poskytují maximální rychlost 2 400 km/h v běžném režimu a 1 500 km/h u země a provozní dostup je 18 000 m. Maximální dolet je v běžných výškách 1 500 km a u země 700 km. Motory RD-33 pro letouny MiG-29 indického letectva mají být licenčně vyráběny v Indii na základě dohody podepsané v lednu 2007.
Letoun MiG-29 dokáže stoupat rychlostí 330 m/s. Maximální a cestovní rychlost letounu činí 2400 km/h, resp. 1500 km/h. Hmotnost letounu je přibližně 11 000 kg a jeho maximální vzletová hmotnost je 18 000 kg.
Zdroj: airforce-technology.com