Společnost KLM testuje letadlo bez trupu. Údajně má velký potenciál
Letos v létě tým výzkumníků a inženýrů, spolu s pilotem dronu z TU Delft, odjeli na leteckou základnu v Německu, kde provedli první skutečný zkušební let zmenšeného modelu energeticky úsporného letadla s názvem Flying-V. Projekt byl oznámen už v loňském roce společností KLM. Informuje univerzitní server tudelft.nl.
Po období rozsáhlých testů v aerodynamickém tunelu a sérii pozemních testů v Nizozemsku nastal čas provést první let, abychom získali představu o letových vlastnostech. Podle zveřejněných informací byl tento první let velmi úspěšný.
Design byl původně nápadem postgraduálního studenta a byl součástí jeho diplomové práce. Nyní se vyvíjí s podporou nizozemských aerolinek KLM a Airbusu a v červenci se poprvé vznesl na oblohu zmenšený model z letecké základny v Německu.
U tradičních letadel má trup v podstatě mrtvou váhu a potřebuje velká křídla, aby ho udržela na obloze. Při konstrukci se spojeným křídlem poskytuje vztlak celé tělo letadla, takže může být lehčí a menší než současné konstrukce, přitom může nést potenciálně stejné užitečné zatížení. Existuje mnoho dalších leteckých společností, které mají splnit průmyslový cíl. Snížit emise z letecké dopravy do roku 2050 na polovinu ve srovnání s úrovněmi v roce 2005.
Letoun Design Flying-V by měl cestující usazené v křídlech letadla. Tato radikální myšlenka je zkoumána na Technické univerzitě Delft v Nizozemsku.
Tamní výzkumníci pracují na designu známém jako „Flying-V“. Jde o nový koncept letadla na dlouhé vzdálenosti, o kterém tvrdí, že by byl až o 20 % efektivnější než nejmodernější současné letadlo, jako je Airbus A350. Stejně jako letoun Maveric, testovaný společností AIRBUS, opouští myšlenku středového trupu. Ale v tomto případě tvar připomíná spíše hrot šípu se dvěma křídly nataženými za kokpitem ve tvaru V. Cestující a náklad by se vezli v samotných křídlech.
Konstruktéři se domnívají, že postavit ho by bylo levnější než složené křídlo, protože dvě ramena ve tvaru V by mohla být „zastrčena“ do zbytku trupu. Letadlo by tedy mohlo být postaveno po částech, nikoli najednou. „Myslíme si, že dokážeme udržet výrobní náklady relativně nízké ve srovnání s koncepty, které by měly více unikátních komponentů,“ říká Roelof Vos, vedoucí projektu Flying-V a odborný asistent na Technické univerzitě Delft.
Let zkušebního letounu, dronu na baterie s rozpětím zhruba 2,74 m, byl považován za úspěšný.
Foto: TU Delft
Výzkumníci uvedli, že stroj fungoval dobře, i když trpěl určitým aerodynamickým vikláním, známým jako „holandský kotoul“. Což ztěžovalo udržení křídel v rovině a vedlo k tomu, co popsali jako „poněkud hrubé přistání“, které poškodilo přední podvozek. Data z těchto testů se v současné době analyzují a začleňují do letového testovacího simulátoru.
Letecké společnosti zaznamenaly kvůli pandemii pokles tržeb, ale navzdory tomu KLM tvrdí, že bude nadále podporovat výzkum Flying-V. Přitažlivost účinnějších letadel je zřejmá pro průmysl, kde je kontrola nákladů životně důležitá pro ziskovost a který je pod silným tlakem, aby snížilo svůj dopad na životní prostředí.
Od začátku létání došlo k velkému pokroku letadel. Proudové motory, lehčí materiály, počítačové řídicí systémy. Tvar letadel ale zůstal stejný — trup, dvě křídla a ocas. Letečtí inženýři dlouho považovali těžký trup za nepříjemnost. Není to poprvé, co inženýři chtějí cestující a náklad umístit do křídla.
Létající křídlo vypadá futuristicky, ale myšlenka není nová. Pravděpodobně první létající křídlo navrhl a pilotoval český průkopník letectví Igo Etrich už v roce 1909, i když musel přidat ocas, aby letadlo zůstalo stabilní.
Zdroj: tudelft.nl
[seznam-ads id="63251"] [seznam-ads id="63250"] [seznam-ads id="64854"] [seznam-ads id="64868"]