Solární vzducholoď na vodík obletí bez přestávky svět za 20 dní. Bude se jednat o nepřetržitý let kolem světa bez fosilních paliv
Společnost Euro Airship oznámila zahájení svého průkopnického projektu Solar Airship One: nepřetržitý let kolem světa bez fosilních paliv a nulových emisí CO2. Podle společnosti bude tento přelomový projekt první demonstrací zcela nového řešení nízkouhlíkové mobility na světě, píše portál New Atlas.
Solar Airship One je vzducholoď ve tvaru velryby, které má za úkol přeletět 25 zemíza dobu 20 dní bez zastávky a využívat přitom solární energii a vodík. Solární vzducholoď by měla vzlétnout v roce 2026 a tým věří, že vzducholoď bude létat bez jakéhokoli hluku, fosilních paliv a emisí CO2, protože se bude spoléhat pouze na slunce a vodík.
Tato masivní 151 metrů dlouhá solární vzducholoď Solar Airship One je pevná vzducholoď, která se může pochlubit expanzním objemem hélia 53 000 metrů krychlových. Celý její horní povrch bude pokryt působivými 4 800 metry čtverečními solární fólie, která bude plně zachycovat sluneční světlo.
Během dne budou solární panely pohánět elektrické pohonné systémy vzducholodi a ukládat další energii pro noční použití pomocí elektrolyzace vody na vodík. Vodík bude v noci protékat palivovým článkem a dodávat energii potřebnou k dalšímu provozu.
Aby se zabránilo setrvačnosti spojené s používáním helia, bude vzducholoď tvořena 15 plynovými obaly, z nichž každý bude řízen individuálně, aby bylo možné okamžitě reagovat a předvídat meteorologické události.
Tato epická 20 denní cesta bude dlouhá více než 40 000 km po trajektorii blízko rovníku v průměrné výšce 6 000 metrů. Pilotovat ji bude tým tří jedinečných osobností, mezi nimiž jsou bývalý astronaut Michel Tognini, paraplegická pilotka Dorine Bournetonová a dobrodruh Bertrand Piccard.
Ačkoli se průměrná rychlost přibližně 83 km/hmůže zdát ve srovnání s běžnými letadly pomalá, vzducholoď nabízí výhodu všestrannosti. Například možnost zastavit a odstartovat víceméně na libovolném místě, aniž by potřebovala přistávací dráhu.
Společnost navíc hodlá vzducholoď vyrobit zcela autonomní, což zajistí, že k jejímu zajištění nebude potřeba těžká infrastruktura na zemi. Pro pravidelné zastávky postačí jednoduchá otočná plošina na vodní hladině, což usnadní její provoz a údržbu. Pro zajištění stability a zátěže bude vzducholoď vybavena jak klasickým systémem na bázi vody, tak systémem na bázi stlačeného vzduchu.
Vzducholoď má navíc dvojitý plášť, který stabilizuje vnější tlaky a reguluje vnitřní teploty. Tato technologická inovace umožňuje, aby byla vzducholoď používána za všech povětrnostních podmínek díky systému automatického odmrazování, což zajišťuje větší ziskovost a všestrannost.
Společnost Euro Airship zahájí stavbu Solar Airship One v roce 2024, přičemž konečná montáž proběhne v následujícím roce. Po získání experimentální certifikace se společnost plánuje vydat na svou neohroženou cestu v roce 2026.
Zdroj: New Atlas